لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

جنگ داخلی سوریه؛ «به هزاران زن و مرد و کودک تجاوز شده‌است»


پائولو پینیرو، سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل
پائولو پینیرو، سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل

روزیترز در گزارشی به نقل از محققان سازمان ملل، می‌گوید نیروهای حکومت سوریه و شبه‌نظامیان متحد آنها، برای مجازات زنان و مردانی که در اجتماعات مخالفان حضور داشتند، به آن‌ها تجاوز کرده‌‌اند.

تجاوز و سوءاستفاده جنسی در جریان جنگ، در زمره جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌روند.

بر طبق این گزارش، افرادی که مورد تجاوز و آزار جنسی قرار گرفته‌اند گفته‌اند گروه‌های شورشی نیز در جریان جنگ داخلی، مرتکب خشونت‌ها و شکنجه‌های جنسی شده‌اند، گر چه در مقایسه با دولت این جرائم «به طور چشم‌گیری کم‌تعدادتر» بوده‌اند.

این گزارش هم‌چنین می‌گوید که شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، زنان و دختران را به اتهام «زنا» سنگ‌سار کرده‌اند، و برخی دیگر از دختران را به زور به ازدواج واداشته و مردان هم‌جنس‌گرا را مجازات کرده‌اند.

پائولو پینیرو، سرپرست کمیسیون تحقیق سازمان ملل، گفته‌است: «فوق‌العاده منزجرکننده است که خشونت‌های بی‌رحمانه‌ی جنسی در سوریه برای هفت سال توسط اغلب طرف‌های درگیر انجام می‌شود».

این گزارش که مبتنی بر ۴۵۴ مصاحبه با بازماندگان، خویشاوندان، شاهدان، جداشدگان از حکومت و کارکنان بخش پزشکی است، در حالی منتشر می‌شود که سوریه وارد هشتمین سال جنگ خود می‌شود. توصیه این گزارش برای شورای امنیت سازمان ملل این است که این یافته‌ها برای پیگرد مجرمین به دیوان کیفری بین‌المللی ارائه شوند.

کارن ابوزید، یک عضو آمریکایی این کمیسیون، در این پنل گفت که این موارد مستند شده تنها «نوک کوه یخ» است.

بنا به این گزارش، نیروهای دولتی، غیرنظامیان را در طول تفتیش خانه‌ها و عملیات زمینی در اولین مراحل جنگ، و بعدها در ایستگاه‌های بازرسی و زندان‌ها، مورد تجاوز قرار داده‌اند. در بین موارد مستند شده کم‌سال‌ترین قربانی دختری است ۹ ساله.

در بخشی دیگر از گزارش رویترز گفته شده خشونت جنسی علیه مردان برای گرفتن اعتراف، کسب اطلاعات و مجازات و هم‌چنین برای مرعوب ساختن مخالفین نظام به کار برده شده‌است.

طبق این گزارش، قربانیان مبتلا به شرم‌ساری، افسردگی، عدم کنترل بر دفع، ناتوانی جنسی، سقط جنین، و طرد از سوی خانواده‌هایشان شده‌اند.

کارن ابوزید می‌گوید: برخی مصاحبه‌شوندگان گفته‌اند برای یک دختر این‌که مورد تجاوز قرار بگیرد بدتر از این است که کشته شود.

او افزوده‌است که «تعدادی از زنان و دختران به دلیل توهین‌های خانواده و اجتماع‌شان دست به خودکشی زده‌اند».

ابوزید در عین حال می‌گوید تجاوز به مردان و پسران نیز موضوعی است که اغلب «نادیده گرفته می‌شود» ولی با این‌حال آثار ویران‌گری دارد: «این یک جنایت نفرت‌انگیز است، ما بخوبی آگاهیم که چقدر چنین چیزی برای زنان بد است، چیزی که کمتر به آن توجه داریم این است که تجاوز همان‌قدر هم برای قربانیان مردان بد است».

محققان سازمان ملل می‌گوید «مدرکی دال بر اعمال سیستماتیک و هدفمند» چنین خشونت جنسی از سوی گروه‌های مسلح مخالف دولت نیافتند، گرچه چند مورد از این دست حوادث در حملات انتقامی یا قومیتی گزارش شده است.

آن‌ها اما اتهاماتی را ثبت کرده‌ا‌ند که متوجه گروه‌های افراطی اسلام‌گرا است، از جمله اعدام با پرت‌ کردن قربانیان از بالای ساختمان‌های بلند.

هنی مگالی، یکی از کمیسیونرهای سازمان ملل می‌گوید: «در مورد خلافت اسلامی (داعش)، ما گزارش‌هایی را ثبت کرده‌ایم مبنی بر سنگ‌سار زنان به خاطر زنا، دستگیری یا ضرب و شتم زنانِ حتی باردار بابت نافرمانی‌های جزئی مربوط به پوشش اجباری؛ و همچنین بازرسی‌های اجباری که برای بررسی بکارت انجام شده است».

برپایه گزارش رویترز|م|ت.ت|
XS
SM
MD
LG