لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

حمله موشکی منتسب به اسرائیل به «مواضع مرتبط با ایران» در جنوب دمشق‎


تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان
تانک اسرائیلی در بلندی‌های جولان

ارتش سوریه شامگاه یکشنبه ۱۰ اسفند اعلام کرد که اسرائیل نقاطی را در حومه جنوبی دمشق هدف حملات راکتی خود قرار داده است.

بر اساس بیانیه ارتش سوریه، این حمله از بلندی‌های جولان انجام شده و پدافند هوایی سوریه توانسته است اغلب موشک‌های شلیک شده را رهگیری کند و مورد هدف قرار دهد.

دو روز پیش از این رخداد بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، گفته بود که کشورش «تقریبا هر هفته» دست به اقداماتی در سوریه می‌زند تا مانع فعالیت‌های نظامی ایران شود. برخی رسانه‌های اسرائیلی از جمله جروزالم پست نیز گزارش دادند که اسرائیل در حمله شامگاه یکشنبه خود مواضع مرتبط با ایران را هدف قرار داده است.

جروزالم پست همچنین گمانه‌زنی کرده که این حمله واکنشی به حمله اخیری باشد که به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان صورت گرفته است.

جمعه گذشته، کشتی «ام‌وی هلیوس رِی» که زیر پرچم باهاما حرکت می‌کرد، در پی سانحه‌ای مشکوک از چهار نقطه به‌شدت آسیب دید.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، این کشتی متعلق به رامی اونگار، از دوستان نزدیک رئیس موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل است. آقای اونگار در کشورش به «غول کشتیرانی» در امور بازرگانی معروف است.

مالک کشتی اما ارتباط میان بروز این سانحه با اسرائیلی بودن خود را رد کرده و این رویداد را بخشی از ادامه تنش‌ها میان ایران و آمریکا دانسته است. با این حال وزیر دفاع اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که بر اساس برآوردهای اولیه، جمهوری اسلامی ایران مظنون اصلی این انفجار است.

مقامات اسرائیل اما هنوز واکنشی درباره اطلاعیه ارتش سوریه مبنی بر حملات راکتی این کشور به حومه دمشق نداشته‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات امنیتی منطقه می‌نویسد که نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان مورد حمایت آن که در مناطق مختلف سوریه مستقر هستند، پایگاه‌های نظامی زیرزمینی متعددی در حومه دمشق دارند.

اسرائیل طی سال‌های اخیر بارها اهدافی را در سوریه که گفته می‌شود با ایران در ارتباط هستند، تحت حملات خود قرار داده است. این حملات اما در سال جاری میلادی شدت بیشتری یافته است.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تاکنون به طور علنی اعتراف نکرده که نیروهای ایرانی از جانب او در جنگ داخلی سوریه دست به عملیات می‌زنند و تنها گفته است که تهران مشاور نظامی به این کشور اعزام می‌کند.

منابع امنیتی غربی می‌گویند که حملات امسال اسرائیل توان نظامی ایران در سوریه را کاهش داده بدون آن که ایران واکنش عمده‌ای نشان دهد. هفته گذشته نیز آمریکا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب الله در سوریه را هدف قرار داد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در نامه‌ای به رهبران کنگره این کشور گفته است، دستور او به ارتش ایالات متحده برای حمله به مواضع شبه نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه مطابق اصل حق دفاع از خود بود.

پنتاگون نیز اعلام کرده این حمله در پاسخ به حملات راکتی اخیر به اطراف فرودگاه بین‌المللی اربیل در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی صورت گرفته است که در آن یک پیمانکار غیرنظامی کشته و یکی از نیروهای نظامی آمریکایی نیز مجروح شد.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری رویترز و رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG