لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

نماینده سازمان ملل: دولت سوریه و مخالفان آن بر سر بازنویسی قانون اساسی توافق کردند


گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه
گیر پدرسون، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز یکشنبه ۲۵ مهر اعلام کرد که دولت بشار اسد و مخالفان او در کمیته قانون اساسی سوریه برای نگارش یک قانون اساسی جدید به توافق رسیده‌اند.

کمیته پیش‌نویس قانون اساسی سوریه، متشکل از ۴۵ نماینده دولت، مخالفان آن و جامعه مدنی سوریه، ماموریت دارد قانون اساسی جدیدی را تدوین کند که منجر به برگزاری انتخابات زیر نظر سازمان ملل متحد می‌شود.

گیر پدرسون به خبرنگاران در ژنو گفت، اعضای این کمیته در آستانه مذاکرات یک هفته‌ای خود بر سر آماده‌سازی و شروع نگارش قانون اساسی جدید سوریه توافق کرده‌اند.

به گفته او، این ششمین دور مذاکرات کمیته پیش‌نویس قانون اساسی سوریه طی دو سال اخیر است که در جریان آن بر سر اصول این قانون بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

هادی البحره، یکی از روسای این کمیته، گفت که هیات نمایندگان اپوزیسیون در پی اصلاحاتی شامل حقوق برابر برای همه شهروندان سوریه است.

او شامگاه یکشنبه در نشست خبری مجزایی اظهار داشت: «از آنجا که در قانون اساسی کنونی تفکیک قوا وجود ندارد، این امر یک عدم توازن ایجاد کرده که از آن استفاده‌های خطا می‌شود.»

به گفته وی، طرفین در این مذاکرات متن‌های پیشنهادی خود را در رابطه با موضوعاتی چون حق حاکمیت ملی و حاکمیت قانون ارائه خواهد کرد.

جنگ داخلی سوریه که یک دهه به طول انجامیده است با قیام علیه حکومت بشار اسد و سرکوب شدید قیام آغاز شد. حکومت اسد با کمک روسیه و ایران توانسته که اغلب مناطق از دست داده را بازپس بگیرد، اما همچنان برخی از مناطق مهم خارج از کنترل آن است. از جمله، نیروهای ترکیه در مناطق شمال و شمال غرب این کشور و نیروهای ایالات متحده در شمال شرق و شرق این کشور مستقر هستند.

پدرسون زمستان گذشته اعلام کرده بود که نمایندگان اسد پیشنهادات اپوزیسیون سوریه و همین‌طور ایده‌های خود وی برای نگارش قانون اساسی جدید را رد کرده است.

این دیپلمات کهنه‌کار نروژی روز یکشنبه گفت: «از آن زمان تاکنون تلاش کرده‌ام که بتوانم اجماعی بر سر چگونگی ادامه مسیر به وجود بیاورم. و خوشحالم که بگویم ما به این اجماع دست یافته‌ایم.»

دیپلمات‌های غربی می‌گویند که روسیه در هفته‌های اخیر به دولت بشار اسد فشار آورده که در این مذاکرات از خود انعطاف نشان بدهد و آقای پدرسون نیز طی این ماه‌ها دو بار به مسکو سفر کرده است.

پدرسون گفت: «کمیته قانون اساسی سوریه سهم مهمی در روند سیاسی دارد اما این کمیته به تنهایی قادر به حل و فصل بحران سیاسی سوریه نخواهد بود.»

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG