لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

واکنش مقام‌های دولتی به تجمع اعتراض به بی‌آبی در تبریز؛ رفع «قطع آب» تا چهار روز دیگر


 معترضان در حالی که تعدادی از آنها دبه‌های آب به دست داشتند برای اعتراض به یک هفته قطع آب در میدان ونک باغمیشه تبریز تجمع کرده‌اند.
معترضان در حالی که تعدادی از آنها دبه‌های آب به دست داشتند برای اعتراض به یک هفته قطع آب در میدان ونک باغمیشه تبریز تجمع کرده‌اند.

در حالی که «قطع آب شرب» در مناطق مختلف تبریز وارد دومین هفته شده است و به دنبال تجمع گسترده مردم در باغمیشه برای اعتراض به بی‌آبی، مقام‌های دولتی در آذربایجان شرقی که پیشتر وعده رفع مشکل تا جمعه گذشته را داده بودند، این‌بار گفتند که تا چهار روز دیگر، جمعه آینده، بحران قطع آب تبریز را رفع خواهند کرد.

همزمان شرکت آبفای تهران با ارائه آمارهایی از افزایش شدید مصرف آب، به طور تلویحی به «مردم» پایتخت درباره قطع آب هشدار داد.

آب شرب در چند روز اخیر علاوه بر تبریز، در بسیاری از شهرهای دیگر ایران از جمله شهریار، فردیس، ایلام، قائم‌شهر، و همچنین در مناطقی از اصفهان نیز «قطع» شده یا با افت فشار مواجه است. در برخی مناطق چون ملاشیه اهواز نیز بیش از یک ماه است که مردم با قطع آب شرب مواجه شده‌اند.

وعده جدید مقام‌های آذربایجان شرقی و تبریز برای «رفع قطع آب» در مناطق گسترده‌ای از این کلانشهر، یک روز پس از آن بیان شد که جمعی از مردم شهرک باغمیشه تبریز شامگاه یک‌شنبه در اعتراض به قطع یک هفته‌ای آب شرب، در میدان ونک باغمیشه تجمع کردند.

ویدیوهای منتشر شده از این تجمع، شمار گسترده‌ای از مردم را نشان می‌دهد که تعدادی از آنها دبه‌های آب به دست، برای اعتراض به یک هفته قطع آب در میدان ونک باغمیشه تبریز تجمع کرده‌اند.

رسانه‌های محلی در آذربایجان شرقی گزارش دادند که پس از تجمع اعتراضی مردم در باغمیشه تبریز، تراب محمدی،‌معاون سیاسی امنیتی استاندار اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی و محمد خانی مدیرعامل آبفای آذربایجان‌شرقی با حضور در این منطقه به مردم وعده دادند که «طی سه یا چهار روز آینده مشکل قطع آب شرب تبریز به طور کامل» رفع خواهد شد.

در ادامه محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی، روز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه ضمن «عذرخواهی از مردم تبریز و به خصوص مردم شهرک باغمیشه برای مشکل افت فشار و قطعی آب»، گفت: «آب سد نهند که آب شرب شمال تبریز را تامین می‌کند، به اتمام رسیده و برای تامین آب این منطقه، اتصالاتی در داخل شهر در حال انجام است.»

مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی با تایید ادامه قطع بیش از یک هفته‌ای آب در مناطقی از تبریز، افزود که آب «به ویژه در شهرک باغمیشه و به خصوص کوی ونک و ولی‌زاده» تبریز همچنان قطع است.

محمد خانی در ادامه عنوان کرد که آب این مناطق شهر تبریز «در راستای تغییر مسیر آبرسانی به زرینه رود و ایجاد پمپاژ در داخل شهر دچار قطعی شده است»، گفت: تنظیمات خط آبرسانی به شمال تبریز «تا چهار روز طول می‌کشد» و اگر مردم با ما همراه باشند تا این تنظیمات حل شود، مشکل آبرسانی به شمال تبریز تا چهار روز دیگر حل خواهد شد.

این اظهارات مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی درحالی بیان شده است که او روز پنج‌شنبه گذشته دلیل قطع اعلام نشده و گسترده آب شهر تبریز را «تعطیلی ناگهانی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه ۱۱ و ۱۲ مرداد» و «افزایش ۲۰ درصدی مصرف آب» عنوان کرده بود.

محمد خانی همان روز با بیان اینکه برای تامین آب شرب این شهر «منابع آب جدیدی جایگزین شده» است، وعده داده بود که «از روز جمعه ۱۳ مرداد ماه وضعیت آب شرب شهر تبریز به حالت عادی بر خواهد گشت»، اما این وعده عملی نشد.

در حالی که بسیاری از مناطق تبریز، به ویژه محله‌ها و شهرک‌های شمال این کلانشهر، وارد دومین هفته قطع آب شرب شده‌اند، مدیرعامل آبفای آذربایجان شرقی باردیگر وعده داد که «تا چهار روز دیگر»، یعنی جمعه ۱۹ مرداد، مشکل قطع آب در تبریز و به ویژه در باغمیشه، میدان ونک و خیابان ولی‌زاده، رفع خواهد شد.

در همین حال موارد متعددی از قطع گسترده آب شرب در شهرهای مختلف گزارش شده است. مردم در مناطق وسعی از شهریار در استان تهران بیش از یک ماه است که با قطع آب بین ۱۳ تا ۲۱ ساعته در روز مواجه شده‌اند.

با اینکه حسین نوری، مدیرعامل آبفا غرب تهران، ۲۲ تیر ماه گفته بود که مشکل قطع آب در شهریار طی یک هفته «با ورود چند چاه جدید به طور کلی رفع می‌شود» اما با گذشت چند هفته قطع آب شرب در این شهر ادامه دارد.

شهر فردیس نیز با قطع گسترده آب شرب مواجه شده است و شرکت آبفای البرز روز دوشنبه ۱۶ مرداد در اطلاعیه‌ای «افزایش دمای هوا، وجود باغ ویلاها و تراکم بالای جمعیت فردیس» را دلیل «تشدید افت فشار و قطع آب» در مناطق مختلف این شهر اعلام کرد.

در شهر ایلام نیز «قطعی‌ پی درپی» و «جیره‌بندی ساعتی آب» یا به گفته مقام‌های شرکت آبفا «نوبت‌بندی آب» در شبانه روز به اجرا گذاشته شده است.

پرویز ناصری، مدیرعامل شرکت آبو و فاضلاب استان ایلام، دلیل قطع آب شرب در شهر ایلام را «مشکل قطعی برق سد ایلام» عنوان کرد و گفت که «قطع برق این سد باعث مشکل چند روزه افت فشار و قطعی آب در مناطقی از استان و شهر ایلام شده است.»

همزمان شرکا آب و فاضلاب تهران روز دوشنبه با ارائه آمارهایی از افزایش مصرف آب، نسبت به احتمال قطع آب شرب در مناطقی از پایتخت هشدار داد و افزود: «تنها مشارکت شهروندان تهرانی در مدیریت مصرف آب، موجب پایداری تامین آب تهران خواهد شد.»

در اطلاعیه آبفای تهران عنوان شده که «مصرف آب پایتخت طی هفت روز گذشته روند صعودی طی کرده و روز شنبه ۱۴ مرداد با بیشترین حد نصاب به سه میلیارد و ۸۱۱ میلیون لیتر» افزایش یافته و میانگین مصرف لحظه‌ای آب تهران نیز در مرداد ماه به ۴۴ هزار لیتر در ثانیه رسیده است.

شرکت آبفای تهران همچنین تاکید کرد که «در تهران طی مرداد ماه، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته آب مصرف شده است در حالی که مجموع ذخایر سد‌های پنج گانه استان تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵ میلیون مترمکعب کسری» دارد.

در میانه قطع گسترده آب و برق در شهرهای مختلف ایران، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در دولت ابراهیم رئیسی، روز دوشنبه ۱۶ مرداد ماه گفت که یکی از دستور کارهای مهم وزارت نیرو در تابستان سال جاری، «اعمال مدیریت روی منابع و مصارف آب و برق با استفاده از ابزار رسانه» است.

محرابیان با اشاره به «حادثه سد امیرکبیر» در ۱۸ خرداد ماه که به قطع گسترده آب در تهران منجر شد، گفت که این «بحران» با استفاده از «ابزار رسانه» مدیریت شد و اکنون نیز با توجه به مصرف بالای برق و آب در کشور، برای «مدیریت مصرف» برق و آب از چنین روشی استفاده می‌شود.

XS
SM
MD
LG