لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۶

نبرد بزرگان در نمایشگاه فناوری رایانه‌ای «کامپیوتکس»


کامپیوتکس از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های سخت‌افزار در جهان است
کامپیوتکس از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های سخت‌افزار در جهان است

نمایشگاه کامپیوتکس که در تایوان برگزار می‌شود را می‌توان یکی از مهم‌ترین نمایشگاه‌های صنعت رایانه در بخش سخت‌افزار دانست.

این نمایشگاه از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های سخت‌افزار در جهان است و امسال هم در آن شرکت‌های مختلفی، از اینتل گرفته تا کوالکام، محصولات آینده جهان رایانه را به نمایش گذاشتند.

کامپیوتکس ۲۰۱۹ در تایپه روز اول ژوئن به کار پایان داد.

در این نمایشگاه اِی‌ام‌دی نسل جدید پردازنده‌های دسکتاپ رایزن را معرفی کرد. سری سه هزار رایزن بنا به گفته برخی رسانه‌ها توانسته است در عملکرد چند‌هسته‌ای و تک‌هسته‌ای محصولات اینتل را با چالش جدی روبه‌رو کند.

این محصول با پردازنده کور آی ۹ اینتل رقابت می‌کند. رایزن 9 3900X نخستین پرازنده اِی‌ام‌دی برای کامپیوترهای شخصی است که از ۱۲ هسته و ۲۴ ترد پردازشی استفاده می‌کند. این محصولات از نظر قیمت شرایط بهتری نسبت به محصولات اینتل دارند. این شرکت همچنین خبر از معماری جدید RDNA برای پردازنده‌های گرافیکی خود داده است.

در طرف مقابل اینتل هم بی‌کار نمانده و در برابر رقیب قدیمی خود شاخ و شانه کشیده است. اینتل، نسل دهم پردازنده‌های خود با نام آیس‌لیک را معرفی کرده است. این محصول با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته می‌شود. این پردازنده‌ها می‌توانند در زمینه پردازش تصاویر و هوش مصنوعی بسیار بهتر از نسل‌های قبلی عمل کنند.

یکی از ایراد‌هایی که همیشه به اینتل گرفته می‌شود ضعیف بودن واحد پردازش گرافیکی در داخل پردازنده‌های آن است. اما اینتل ادعا می‌کند این مشکل را هم حل کره است. مدیران اینتل ادعا می‌کنند توان پردازشی پردازنده‌های خود را از رقیب خود AMD بهتر کرده‌اند.

اینتل همچنین یک پرازنده بسیار قدرتمند را هم معرفی کرد. پردازنده‌ هشت هسته‌ای Core i9-9900KS اینتل با فرکانس دائمی پنج گیگاهرتز، یک غول در جهان رایانه است.

در زمینه پردازنده‌های گرافیکی، شرکت انویدیا در جهان پیشتاز است. این شرکت در کامپیوتکس نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی سری کوادرو با معماری تورینگ را معرفی کرد. این شرکت همچنین برند انویدیا استودیو را برای کاربران خاص رونمایی کرد.

رایانه‌های قابل حمل که دارای نشان انویدیا استودیو خواهند شد توانایی بالایی برای تولید محتوای تصویری مانند عکس، فیلم و بازی خواهند داشت.

محصولاتی که می‌خواهند از این نشان استفاده کنند باید دارای حداقل مشخصات فنی باشند تا بتواند قدرت لازم برای اجرای برنامه‌های سنگین را داشته باشند. متخصصان انویدیا پس از بررسی عملکرد، این نشان را به محصولات اعطا می‌کنند تا مشتریان از محصولاتی که می‌خرند اطمینان داشته باشند.

شرکت مدیا تک هم در این نمایشگاه اولین تراشه فایو جی خود که رقیب تراشه‌های شرکت کوالکام در جهان موبایل‌ها است را معرفی کرد. این شرکت تایوانی قصد دارد شرکت کوالکام را که بخش زیادی از پردازنده‌های موبایل را در جهان می‌سازد با محصول جدید خود به چالش بکشد.

در کامپیوتکس همچنین اولین لپ‌تاپ فایو جی جهان معرفی شد؛ این رایانه به‌طور مشترک توسط کوالکام و لِنُوُو ساخته شده است.

این محصول که برمبنای پلتفرم اسنپدراگون 8cx ساخته می‌شود یک رایانه سبک برای کارهای بسیار ساده است و بر اساس معماری آرم توسعه یافته است.

شرکت ایسوس هم در این نمایشگاه از اولین نمایشگر گـِیمینگ قابل حمل ۲۴۰ هرتزی رونمایی کرد. این نمایشگر را می‌توان به موبایل وصل کرد و از بازی لذت برد. این محصول از میکرو HDMI و USB-C پشتیبانی می‌کند و به همین دلیل از موبایل تا پی‌سی را پوشش می‌دهد.

در این نمایشگاه از یکی از سریع‌ترین حافظه‌های اس‌اس‌دی جهان هم رونمایی شد. حافظه کورسیر SSD با نام MP600 می‌تواند اطلاعات را با سرعت ۴.۹۵ گیگابایت ‌بر ثانیه جابه‌جا کند.

شرکت دل که طراحی لپ‌تاپ‌های گیمینگ «ایلین ور» را متحول کرده است هم سری جدید محصولاتش را به نمایش گذاشت. مدل‌های m15 و m17 با تحول در طراحی، از سری جدید پردازنده‌های اینتل کور آی ۹ بهره می‌برند.

XS
SM
MD
LG