لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

ابوالقاسم طالبی می‌گوید خامنه‌ای فیلم «قلاده‌های طلا» را ستوده است


ابوالقاسم طالبی
ابوالقاسم طالبی

همزمان با اظهارات یک مقام وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در مورد پخش فیلم «قلاده‌های طلا» از تلویزیون دولتی، کارگردان فیلم گفته از دفتر رهبر جمهوری اسلامی با او تماس گرفته‌اند و به نقل از علی خامنه‌ای گفته‌اند «آفرین، دست شما درد نکند».

نهم دی ماه یک «مقام آگاه» در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به خبرگزاری ایسنا گفته بود ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلاده‌های طلا» که پیشتر از پرسنل این وزارت‌خانه بوده، در فیلم خود «دروغ‌های زیادی» گفته‌است.

این مقام که نامش فاش نشده به ایسنا گفته «متأسفانه امسال هم رسانه ملی علی‌رغم تذکراتی که در سال‌های قبل داده شده بود، این فیلم را پخش کرد».

همزمان در همان روز، ابولقاسم طالبی، با اشاره به اظهارات مطرح‌شده در ایسنا، در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشته است که شب نهم دی ماه از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای با او تماس گرفته‌اند تا پیام رهبر جمهوری اسلامی را به اطلاعش برسانند: «ديشب مجددا فيلم شما را از شبكه افق ديدم آفرين آفرين آفرین؛ دست شما درد نكند از قول من به بازيگران سلام برسانيد».

نهم دی ماه روزی‌ست که حکومت ایران آن را با عنوان روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» نام‌گذاری کرده‌است. حکومت ایران در جریان اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۸۸، نهم دی ماه همان سال یک راهپیمایی برگزار کرد که با پوشش گسترده رسانه‌های دولتی و حضور مقام‌های ارشد آن همراه شد. از آن زمان نیز در این روز در حمایت از دستگاه رهبری جمهوری اسلامی، راه‌پیمایی برگزار می‌شود.

اعتراضات به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸، بنا به روایت‌های مختلف به کشته‌ شدن ده‌ها تا صدها تن از شهروندان ایران انجامید. رقبای اصلی محمود احمدی‌نژاد که از چهره‌های اصلی اعتراضات نیز بودند از آن زمان در حصر خانگی به‌سر می‌برند. مقام‌های ارشد دستگاه رهبری جمهوری اسلامی اما از اعتراضات با عنوان «فتنه» یاد می‌کنند و بارها معترضان را هدف حملات خود قرار داده‌اند.

فیلم «قلاده‌های طلا» نیز در مورد رخدادهای سال ۱۳۸۸ و «نفوذ عوامل خارجی» در جریان اعتراضات و وزارت اطلاعات است؛ فیلمی پرحاشیه که با واکنش‌هایی در مورد ساخت آن، حامیانش و نحوه پخش آن روبه‌رو شده‌است.

دستگاه رهبری جمهوری اسلامی تقریبا همیشه اعتراضات عمده داخلی را به کشورهای خارجی مانند، آمریکا و بریتانیا نسبت می‌دهد. اما منتقدان اتهام‌زنی به خارجی‌ها را «فرافکنی» و بهانه‌ای برای «سرکوب» معترضان توصیف می‌کنند.

جواد شمقدری، رئیس وقت سازمان سینمایی ایران، در سال ۱۳۹۱ گفته بود موسسه رسانه‌های تصویری، وابسته به وزارت ارشاد، یک سوم هزینه‌های «قلاده‌های طلا» را تامین کرده بود که این یک سوم «یک میلیارد تومان بود». آقای شمقدری از «اعتراضاتی از سوی مسئولان» به ساخته‌شدن فیلم نیز خبر داده بود.

اما آن‌طور که مشخص است نه این اعتراضات و نه مسئله تامین بوجه فیلم، در نهایت تاثیری بر ساخت آن نگذاشته‌است.

از اظهارات آقای شمقدری در همان زمان مشخص بود که رهبر جمهوری اسلامی حامی فیلم است: «در مرحله جشنواره هم مسئولانی معترض كار بودند… اما با جديت و رايزنی ما و انعكاس موضوع به دفتر مقام معظم رهبری… در نهايت فيلم در جشنواره به نمايش درآمد».

ابولقاسم طالبی، خود نهم دی ماه در توئیترش نوشته یک مقام وزارت اطلاعات «پیام داده كه ما بوديم كه نمى‌گذاشتيم #قلاده_هاى_طلا پخش بشه اين فيلم مشحون از تهمت‌هاى ناروا به سربازان گمنام امام زمان عج است».

او افزوده برخی از اعضای وزارت اطلاعات «جورى دائم شِكَرک می‌زنند براى فتنه‌گرها و سعى دارند براى من نقطه ضعفى درست كنند». آقای طالبی با این حال تاکید کرده‌ «بی‌خیال مبارزه با لکه‌های سیاه» نخواهد شد.

اظهارات آقای طالبی در توئیتر نیز خود با واکنش‌هایی روبه‌رو شده‌است. شماری از کاربران از او حمایت کرده‌اند، خواستار «مبارزه با نفاق» شده‌اند، او را «مایه افتخار» توصیف کرده و یا نوشته‌اند «منتظر آثار فاخر دیگری» از او هستند.

از سوی دیگر اما کاربرای دیگری نیز به او تاخته‌اند. یکی از کاربران نوشته «در کشورهای کمونیستی هم فیلم‌سازان حکومتی مانند شما ولی حرفه‌ای‌تر و باسوادتر زیاد بودند ولی نه از اون کشورها خبری هست و نه از اون فیلم سازان!». کاربری نوشته «دو روز جیره مواجبت قطع بشه دشمن درجه یک ارباب فعلیت می‌شی» و کاربر دیگری نوشته است «آفرین، قلاده‌ات چقدر بهت میاد».

ایسنا، رادیو فردا، توئیتر|ت
XS
SM
MD
LG