لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

سازمان ملل: به‌رغم توافق با آمریکا، روابط طالبان با القاعده همچنان برقرار است


یک گروه تحقیق سازمان ملل متحد در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد روابط میان طالبان خصوصاً شبکه حقانی با گروه القاعده، همچنان برقرار است.

در این گزارش آمده که طالبان به صورت مداوم در زمان مذاکره با ایالات متحده، با القاعده مشورت کرده و همچنین تضمین داده که روابط تاریخی میان دو گروه حفظ شود. این گزارش مبنای روابط این دو گروه اسلام‌گرای افراطی را «دوستی، ازدواج، مبارزه مشترک و همدردی ایدِئولوژیک» عنوان کرده‌است.

بر مبنای توافق میان طالبان و ایالات متحده که در اسفندماه گذشته به دست آمد، طالبان متعهد شده است که اجازه ندهد القاعده از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده کند.

زلمای خلیل‌زاد نماینده آمریکا در مذاکرات صلح، می‌گوید که این گزارش سازمان ملل متحد، یک بازه زمانی تا دو هفته پس از توافق طالبان و آمریکا را در بر می‌گیرد و عمل به تعهدات از سوی طالبان از جمله دربارهٔ القاعده زمان‌بر خواهد بود.

آقای خلیل‌زاد که در زمینه آغاز گفت‌وگو میان طالبان و دولت افغانستان ابراز امیدواری کرده، در عین حال می‌گوید طالبان گام‌هایی برداشته، و گام‌های بیشتری باید بردارد و اگر در این زمینه عمل نکند، آمریکا نیز در زمینه تعهدات خود تجدیدنظر خواهد کرد.

او روز دوشنبه گفت اقدام دولت افغانستان در مورد تسریع در آزادی زندانیان به پیشرفت اوضاع کمک کرده است.

زلمای خلیل‌زاد همچنین گفت اگر همه چیز خوب پییش برود نیروهای نظامی آمریکا طبق جدول زمان‌بندی از افغانستان خارج خواهند شد.

ایالات متحده آمریکا در نظر دارد که با پیشبرد مذاکره میان طالبان و دولت افغانستان زمینه مناسب برای خروج نیروهایش از افغانستان را فراهم کند.

طالبان، اسفند ماه گذشته یک توافقنامه با آمریکا در دوحه قطر به امضا رساند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، عبدالله عبدالله رقیب انتخاباتی محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان، به عنوان رئیس شورای عالی مصالحه و مسئول مذاکرات با طالبان انتخاب شده است.

XS
SM
MD
LG