لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۳

تشديد نبرد در دره پنجشير؛ جبهه مقاومت: ضربه محکم به طالبان وارد شد


نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود در پنجشیر
نیروهای «جبهه مقاومت ملی افغانستان» به رهبری احمد مسعود در پنجشیر

گزارش‌ها حاکی از درگیری شدید میان طالبان و نیروهای احمد مسعود در دره پنجشیر طی روز پنج‌شنبه و جمعه است و طرفین ادعا کردند که تلفات سنگینی به طرف مقابل وارد کرده‌اند.

شمس‌الدین حامد٬ عضو جبهه مقاومت پنجشیر به رادیو آزادی گفته است که در جریان حمله نیروهای طالبان به این منطقه، «ضربات بسیار محکم به دشمن وارد شد» و نیروهای طالبان عقب رانده شدند.

به دنبال تصرف کابل توسط طالبان در روز ۲۴ مرداد، هزاران پیکارجوی محلی و باقیمانده نیروهای ارتش سابق افغانستان در ناحیه پنجشیر تجمع کردند و از تشکیل جبهه مقاومت علیه طالبان خبر دادند.

این نیروها تحت رهبری احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود یکی از رهبران برجسته مجاهدین که در سال ۲۰۰۱ توسط القاعده ترور شد، کنترل این ناحیه کوهستانی را به دست گرفته و اعلام کردند که در صورت مخالفت طالبان با تشکیل یک حکومت فراگیر، با این گروه خواهند جنگید.

در آستانه اعلام خبر تشکیل حکومت جدید از سوی طالبان، به نظر می‌رسد مذاکرات بین دو طرف به نتيجه نرسيده و هر یک از طرفین دیگری را به شکست مذاکرات متهم می‌کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان روز پنج‌شنبه گفت پیکارجویان این گروه وارد پنجشیر شده و کنترل بخشی از این منطقه را به دست گرفته‌اند.

او افزود: «پس از شکست مذاکرات با گروه مسلح محلی ما عملیات را آغاز کرديم و تلفات سنگینی به آنها وارد شده است.»

اما یک سخنگوی «جبهه مقاومت ملی افغانستان»، گروه شورشی مستقر در پنجشیر، اعلام کرد که آنها تمامی ورودی‌ها و راه‌های این منطقه را در کنترل دارند و تهاجم طالبان برای تصرف ناحیه شوتول در ورودی دره پنجشیر را دفع کرده‌اند.

وی افزود: «دشمن چندین بار از سمت شهر جبل سراج واقع در ولسوالی پروان به سوی شوتول، یکی از ورودی‌های دره پنجشیر حمله کرد ولی در تمامی موارد حملات آنها شکست خورد.»

از سوی دیگر، طالبان می‌گوید دره پنجشیر از هر چهار طرف تحت محاصره قرار دارد و پیروزی مخالفان غیرممکن است. در مقابل مخالفان می‌گویند به هیچ وجه تسلیم نخواهند شد.

در حال حاضر، هر یک از طرفین بدون ارائه شواهد کافی در مورد تلفات طرف مقابل ادعاهای گوناگونی مطرح کرده اند. تایید صحت این ادعاها در حال حاضر امکانپذیر نیست.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG