لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۳

طالبان دو فرمانده افراطی را به پست‌های کلیدی حکومت خود گمارد


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان

رهبران حکومت طالبان در افغانستان روز سه‌شنبه ۳۰ شهریور چندین انتصاب جدید در میان مقامات ارشد کشور انجام دادند و از جمله دو فرمانده قدیمی این گروه شبه‌نظامی را به سمت معاونت وزارتخانه‌های مهم گماردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی اصلی طالبان، اعلام کرد ملا عبدالقیوم ذاکر و صدر ابراهیم به ترتیب سمت‌های معاونت وزارت دفاع و معاونت وزارت داخله را عهده‌دار خواهند شد. هر دو این نفرات انتظار می‌رفت که در دولت جدید بتوانند مناصب اصلی را تصاحب کنند، اما نام آن‌ها در فهرست وزرای طالبان نبود.

ملا عبدالقیوم ذاکر و صدر ابراهیم در گزارش‌های سازمان ملل متحد به عنوان فرماندهان جنگی وفادار به ملا اختر منصور، فرمانده سابق طالبان، نام برده شده‌اند و تاکید شده که آن‌ها به رهبران طالبان فشار می‌آوردند که جنگ علیه دولت مورد حمایت غرب در افغانستان را تشدید کنند.

این نفرات اکنون به فهرست افراطیونی اضافه شده‌اند که هیات وزیران حکومت طالبان را تشکیل می‌دهند، از جمله سراج‌الدین حقانی، سرکرده شبکه شبه‌نظامی حقانی که مسئول سلسله حملاتی به شهروندان غیرنظامی شناخته شده است.

انتصابات جدید اما در عین حال گویای تصمیم طالبان برای ایجاد وحدت در بین خود از طریق ایجاد توازن میان نفراتی است که با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

گزارش سه ماه قبل شورای امنیت سازمان ملل از ذاکر و صدر به عنوان فرماندهان نیروهایی نام می‌برد که در ولایت‌ها (استان‌های) مختلف سراسر افغانستان دست به عملیات زده‌اند. این دو به عنوان نفراتی قدرتمند و مستقل شناخته می‌شوند و از این رو رهبران طالبان این نگرانی را دارند که کنار گذاشتن‌شان می‌تواند منجر به تنش‌هایی میان نیروهای وفادار به آن‌ها شود.

ذاکر که پیش از این مدتی در گوانتانامو زندانی ارتش ایاالات متحده بود، از نزدیکان ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، به شمار می‌آمد. طبق گزارش‌ها، او هنگام هجوم نیروهای آمریکایی به افغانستان در سال ۲۰۰۱ دستگیر شد و تا سال ۲۰۰۷ در گوانتانامو زندانی بود، پیش از آن که تحویل دولت افغانستان شود.

صدر نیز رهبر سابق یک دسته از نیروهای طالبان در ولایت جنوبی هلمند است و اکنون قرار است معاونت سراج‌الدین حقانی را بر عهده بگیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز./س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG