لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

حمله طالبان به یک ولایت مرزی افغانستان با ایران


فراه، ولایتی کم‌جمعیت در مرز ایران و افغانستان است که مدت‌ها شاهد درگیری میان شورشیان و نیروهای پلیس بوده
فراه، ولایتی کم‌جمعیت در مرز ایران و افغانستان است که مدت‌ها شاهد درگیری میان شورشیان و نیروهای پلیس بوده

مقام‌های رسمی و ساکنان محلی از درگیری میان شورشیان طالبان و نیروهای پلیس در ولایت فَراه در غرب افغانستان و مرز ایران خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک مقام محلی ولایت فراه و شماری از ساکنان این منطقه، درگیری میان اعضای طالبان و پلیس در اطراف ایستگاه‌های پلیس در چهار کیلومتری این شهر را تأیید کرده‌اند.

یکی از ساکنان شهر فراه در تماس تلفنی به این خبرگزاری گفته که نیروهای طالبان به سرعت در حال پیشروی هستند و در صورت اهمال مقام‌های دولتی، شهر سقوط خواهد کرد.

به گفته ساکنان محلی، حمله نیروهای طالبان به شهر فراه از ساعت دو بامداد به وقت محلی و از چند نقطه آغاز شده‌است.

در حالیکه نورالحق خلیقی، یکی از سخنگویان پلیس فراه، از «دفع» حمله طالبان به این شهر خبر داده، افراد محلی می‌گویند این شورشیان، با راه‌اندازی ایستگاه‌های بازرسی در خروجی‌های شهر، و با کنترل کارت‌های هویت افراد، مانع فرار ساکنان از شهر می‌شوند.

بر اساس این گزارش، همه مدارس، اداره‌های دولتی و مغازه‌های فراه تعطیل شده‌است.

محمد رادمنش، یکی از سخنگویان وزارت دفاع افغانستان، از صدور دستور به نیروهای نظامی ولایت‌های مجاور برای کمک به پلیس این منطقه در حفاظت از مردم و ساختمان‌های دولتی خبر داده‌است.

به گفته وی، بر اثر حمله طالبان به فراه، دو پلیس کشته و چهار پلیس دیگر زخمی شده‌اند.

یکی از پزشکان بیمارستان فراه که نام وی اعلام نشده، از مرگ دو پلیس و زخمی شدن ۱۶ پلیس دیگر و نیز زخمی شدن پنج غیرنظامی که زنان و کودکان نیز در میان آنها هستند در این بیمارستان خبر داده‌است.

مقام‌های محلی، این حمله طالبان را برای نیروهای امنیتی-اطلاعاتی افغانستان، یک «شکست» ارزیابی می‌کنند، چرا که به گفته یکی از اعضای شورای شهر فراه، نیروهای طالبان با «قدرت کامل» و «اسلحه سنگین» وارد این شهر شده‌اند.

گروه طالبان نیز در بیانیه‌ای از تسلط بر «ایستگاه‌های بازرسی» و یک مرکز «امنیتی» که مقام‌های ارشد نظامی در آن فعالیت می‌کنند، خبر داده‌است.

یکی از سخنگویان طالبان همچنین اعلام کرده که عملیات این گروه در فراه ادامه خواهد یافت و از غیرنظامیان خواسته در خانه‌های خود باقی بمانند.

به گفته قاری یوسف احمدی، اعضای طالبان با مردم عادی کاری ندارند و تنها هدف آنها نیروهای نظامی است.

از زمان آغاز حملات نظامی طالبان در فصل بهار، چندین عملیات انتحاری در کابل، پایتخت افغانستان انجام شده‌است.

فراه، ولایتی کم‌جمعیت در مرز مشترک ایران و افغانستان است که مدت‌ها شاهد درگیری میان شورشیان و نیروهای پلیس بوده که بر اثر این درگیری‌ها صدها پلیس و نیروهای نظامی کشته شده‌اند.

چند راه قاچاق تریاک از افغانستان به خاک ایران از ولایت فراه می‌گذرد و والی آن نیز در ماه ژانویه به دلیل آنچه بدترشدن وضعیت امنیتی این منطقه و فساد و دخالت سیاسی نامید، استعفا کرده بود.

۲۱ اردیبشهت‌ماه نیز خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات دولت افغانستان از مرگ ده‌ها پلیس در ولایت فراه در پی حمله گروه طالبان خبر داده بود.

به گفته مقام‌های محلی، رشته عملیات جداگانه گروه طالبان در این روز، به کشته شدن بیش از ۳۰ مأمور پلیس منجر شد.

عملیات بهاره طالبان در حالی از ماه گذشته آغاز شده که انتخابات مجلس و شوراهای افغانستان قرار است شش ماه دیگر برگزار شود.

در هفته‌های گذشته شورشیان چندین حمله به مراکز ثبت نام رأی‌دهندگان انجام داده‌اند که به کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان منجر شده‌است.

با استفاده از رویترز و رادیو اروپای آزد/رادیو آزادی. ب.ب/ پ.پ

XS
SM
MD
LG