لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

طالبان استفاده از پول خارجی در افغانستان را ممنوع کرد


حکومت طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد، استفاده از ارز خارجی در افغانستان به کلی ممنوع است، اقدامی که به‌طور قطع باعث اختلال بیشتر در اقتصاد این کشور می‌شود که با توقف ناگهانی حمایت‌های بین‌المللی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

این اقدام ناگهانی و غافلگیرکننده تنها ساعاتی پس از آن انجام گرفت که دست‌کم ۲۵ نفر در حمله مسلحانه به بزرگ‌ترین بیمارستان نظامی در افغانستان کشته شدند.

طالبان در بیانیه‌ای که سخنگوی این حکومت در اختیار رسانه‌ها گذاشت، عنوان کرد: «شرایط اقتصادی و منافع ملی در کشور ایجاب می‌کند که همه افغان‌ها در داد و ستدهای روزانه خود از واحد پول افغان استفاده کنند.»

استفاده از دلار ایالات متحده در بازارهای افغانستان بسیار رایج است. در شهرهای مرزی افغانستان نیز عموما پول کشورهای همسایه نظیر پاکستان برای خرید و فروش استفاده می‌شود.

دولت طالبان در صدد آزادسازی میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان برآمده در شرایطی که این کشور با بحران نقدینگی، خشکسالی گسترده و موج جدید مهاجرت روبه‌رو است.

افغانستان میلیاردها دلار دارایی در خارج کشور از جمله در بانک مرکزی ایالات متحده و کشورهای اروپایی دارد، اما از زمان سرنگونی دولت پیشین به دست طالبان این دارایی‌ها بلوکه شده‌اند.

سه چهارم هزینه‌های عمومی در افغانستان را ایالات متحده و دیگر نهادهای بین‌المللی تامین می‌کردند که با خروج آنها از افغانستان همه این کمک‌ها به حالت تعلیق درآمده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG