لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۲

کشته‌شدن سرباز آمریکایی در افغانستان؛ طالبان مدعی انجام حمله شد


این تصویر آرشیوی دو نیروی ارتش آمریکا را در ولسوالی نرخ نشان می‌دهد
این تصویر آرشیوی دو نیروی ارتش آمریکا را در ولسوالی نرخ نشان می‌دهد

طالبان مدعی شده که انفجار مرگباری که جان یک سرباز آمریکایی را در قندوز گرفت، کار این گروه است؛ ایالات متحده کشته‌شدن یک پرسنل ارتش درجریان یک عملیات را تائید کرده اما هنوز اظهار نظری در مورد عامل آن نکرده‌است.

بیانیه اولیه وزارت دفاع ایالات متحده بدون ذکر نام و هویت این سرباز، و محل واقعه، تنها از کشته‌شدن یک پرسنل ارتش خبر داده‌است.

بنا بر قوانین داخلی وزارت دفاع آمریکا، نام و هویت پرسنل ارتش در صورتی‌که در جریان عملیات نظامی جان خود را از دست دهد، به‌مدت ۲۴ ساعت و تا زمان اطلاع آن به خانواده، نباید فاش شود.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در پیامی که در واتس‌آپ برای این خبرگزاری فرستاده، مسئولیت حمله را برعهده گرفته است.

مجاهد در این پیام مدعی شده که «یک خودروی آمریکا در [ولسوالی] چاردره در قندوز منفجر شده‌است».

خبرگزاری آلمان نیز می‌گوید سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای مدعی شده نیروهای آمریکایی و افغان به وسیله مواد انفجاری هدف قرار گرفته‌اند. در این بیانیه گفته شده نیروهای آمریکایی و افغان در حال آماده‌شدن برای انجام یک عملیات تهاجمی بودند.

ماه پیش نیز دو پرسنل نظامی ایالات متحده در افغانستان و در پی سرنگون شدن هلیکوپتری کشته شدند. در آن زمان نیز طالبان مدعی شده بود که این هلیکوتر را هدف قرار داده و «بسیاری کشته‌ شده‌اند». با این حال ارتش آمریکا با رد این ادعا آن را جعلی نامیده بود.

واقعه روز دوشنبه شمار آمریکایی‌های کشته‌شده در افغانستان را در سال جاری به ۲۰ تن می‌رساند. بیش از ۲۴۰۰ آمریکایی طی ۱۸ سال جنگ در افغانستان کشته شده‌اند.

آمریکا در سال جاری به مذاکراتی با گروه افراطی طالبان برای پایان دادن به جنگ در افغانستان روی آورد. برای این‌کار یک نماینده ویژه نیز برگزید.

مذاکرات با انتقادهایی داخل افغانستان روبه‌رو شده بود، به‌ویژه که نگرانی‌ها به بازگشت به دوران امارات اسلامی افغانستان را زنده می‌کرد. البته در حال حاضر هم بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد.

مذاکرات در نهایت، پس از کشته‌شدن سرباز آمریکایی در جریان حمله طالبان، به‌دستور دونالد ترامپ، متوقف شود. با این حال در میانه آذر ماه رسانه‌ها خبر دادند که ایالات متحده این گفت‌وگوها را در قطر از سر گرفته است.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG