لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۶

طالبان از «تصرف کامل» پنجشیر خبر می‌دهد؛ جبهه مقاومت: صحت ندارد


گروه طالبان روز دوشنبه ۱۵ شهریور مدعی در دست گرفتن کامل کنترل ولایت پنجشیر شد اما نیروهای مقاومت علیه طالبان این ادعا را رد می‌کنند.

پنجشیر آخرین منطقه در افغانستان است که طالبان از زمان تصرف اکثر مناطق کشور به آن دست نیافته‌اند.

تأیید مستقل رویدادها در پنجشیر دشوار است زیرا گروه طالبان خطوط تلفن، اینترنت و برق را در این ناحیه قطع کرده است.

بنابر گزارش‌ها، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بامداد دوشنبه بیانیه‌ای صادر کرده و گفته است که «پنجشیر اکنون در کنترل جنگجویان طالبان است و با این پیروزی، کشور ما به طور کامل از باتلاق جنگ خارج شده است.»

علی میثم، سخنگوی جبهه مقاومت ملی افغانستان، هم گفته است که این ادعا «صحت ندارد».

در همین حال تصاویر در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که اعضای طالبان در مقابل ساختمان استانداری پنجشیر در بازارک ایستاده‌اند.

این اخبار پس از آن منتشر می‌شود که احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، شامگاه یکشنبه ۱۴ شهریور گفت که از پیشنهادهای علمای مذهبی برای مذاکره و حل‌وفصل درگیری‌ها با طالبان استقبال می‌کند.

احمد مسعود این خبر را در صفحه فیس‌بوک این گروه که هنوز در برابر طالبان مقاومت می‌کند، اعلام کرده است.

بر این اساس، جبهه مقاومت ملی افغانستان آماده است برای دستیابی به «صلح پایدار»، جنگ را متوقف کند، به شرطی‌که طالبان نیز به حملات و تحرکات نظامی خود در پنجشیر و «اندراب» پایان دهند. اندراب از ولسوالی‌های ولایت بغلان در شمال افغانستان است.

رسانه‌های محلی افغانستان نیز گزارش دادند که علمای مذهبی از طالبان خواسته‌اند برای توقف جنگ در پنجشیر، راه حل مذاکره را بپذیرد. گروه طالبان هنوز به این خبرها واکنش نشان نداده است.

پیش از این، طالبان بعد از ظهر یکشنبه از ورود نیروهای خود به مرکز ولایت پنجشیر خبر داده بود. بلال کریمی، سخنگوی طالبان، در توئیتر نوشت که مقر پلیس و مرکز ولسوالی «رُخه»، در مجاورت «بازارَک» مرکز ولایت پنجشیر، سقوط کرده است.

او با بیان این‌که نیروهای جبهه مقاومت ملی متحمل تلفات بالایی شده است، افزود شمار بسیاری از نیروهای مخالف بازداشت شده و تجهیزات‌شان شامل خودرو، سلاح و مهمات همگی ضبط شده‌اند.

اگرچه امکان تأیید این ادعا که در دیگر حساب‌های کاربری طالبان در توئیتر نیز باز نشر شده است، وجود ندارد.

پیش از این، جبهه مقاومت ملی افغانستان گفته بود که «ماشین تبلیغات» طالبان سعی در انتشار و پخش اخبار دروغین و منحرف‌کننده دارد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بامداد دوشنبه در نشست خبری خود گفت که «اخبار منتشر شده در مورد محاصره مردم پنجشیر مایه نگرانی است و باید اصول حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین‌الملل در افغانستان و پنجشیر اجرا شود.»

او اضافه کرد که «پنجشیر تنها راه حل سیاسی دارد و محاصره پنجشیر به هیچ وجه از نظر حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه قابل قبول نیست.»

در همین حال، مقام‌های گروه طالبان در روزهای گذشته به تلاش‌های خود برای ارتباط با سایر کشورها افزوده‌اند. پس از درخواست از ترکیه و قطر برای بازگشایی فرودگاه کابل، ذیبح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نیز از دولت آلمان درخواست کمک‌های مالی و دیپلماتیک کرده است.

او گفته است این گروه خواهان روابط دیپلماتیک قوی با آلمان است و در زمینه کمک‌های بشردوستانه، کشاورزی و آموزش مایل به توسعه همکاری‌ها است.

ذبیح‌الله مجاهد روز یکشنبه، ۱۴ شهریور، در مصاحبه با نشریه آلمانی «ولت آم زونتاگ» گفت: «متأسفانه آلمان به جبهه آمریکایی‌ها پیوست، اما ما این اقدام آلمان را می‌بخشیم.»

پیش‌تر، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، مانند دیگر کشورهای اروپایی توسعه روابط با طالبان را منوط به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان کرده است.

آلمان فعلاً سفارت خود در افغانستان را تعطیل و کمک‌های مالی به این کشور را قطع کرده است.

پیش از این اعلام شده بود که ساختار حکومت جدید افغانستان روز جمعه ۱۲ شهریور اعلام می‌شود ولی تاکنون مقام‌های این گروه گزارشی در این زمینه نداده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس و رویترز
XS
SM
MD
LG