لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۲

طالبان مدعی شد از حضور ایمن الظواهری در کابل «بی‌اطلاع» بوده است


ایمن الظواهری روز ۹ مرداد در خانه‌ای در محله شیرپور کابل بر اثر اصابت مواد منفجره پرتاب شده توسط پهپادهای تهاجمی آمریکا کشته شد
ایمن الظواهری روز ۹ مرداد در خانه‌ای در محله شیرپور کابل بر اثر اصابت مواد منفجره پرتاب شده توسط پهپادهای تهاجمی آمریکا کشته شد

چهار روز پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در حمله پهپادی آمریکا، گروه طالبان مدعی شد که از ورود او به خاک افغانستان و زندگی‌ در کابل «بی‌اطلاع» بوده است.

طالبان روز پنجنشبه ۱۳ مرداد به ایالات متحده آمریکا «هشدار» داد که از انجام حملات مشابه در خاک افغانستان «خودداری کند».

ایمن الظواهری روز ۹ مرداد در خانه‌ای در محله شیرپور کابل بر اثر اصابت مواد منفجره پرتاب شده توسط پهپادهای تهاجمی آمریکا کشته شد.

برخی منابع آمریکایی گفته‌اند که این خانه متعلق به یکی از مقامات ارشد طالبان بود و الظواهری همراه با خانواده خود در آن‌جا زندگی می‌کرد.

این منابع افزودند، زمانی که رهبر القاعده به بالکن خانه رفته بود، مورد اصابت قرار گرفت و تنها او کشته شد و به دیگر اعضای خانه آسیبی نرسید.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، این احتمال مطرح است که طالبان چند ماه پس از به‌دست گرفتن دوباره قدرت، اوایل زمستان پارسال به او اجازه داد که وارد این کشور شود.

اما سهیل شاهین، که طالبان او را برای ریاست هیات افغانستان در سازمان ملل پیشنهاد کرده اما هنوز مقیم دوحه در قطر است، روز ۱۳ مرداد گفت که بر خلاف برخی ادعاهای مطرح شده، دولت و رهبری طالبان از حضور الظواهری در خاک افغانستان «هیچ اطلاعی نداشتند».

با این حال، آقای شاهین افزود که تحقیقات در این باره در جریان است. او افزود نتیجه تحقیقات «به طور شفاف اعلام خواهد شد».

این نماینده ارشد طالبان اظهار داشت: «در صورت تکرار چنین اقدامی که نقض حاکمیت افغانستان است و مسئولیت عواقب آن با آمریکا خواهد بود».

رویترز به نقل از سه منبع نوشته است که سران طالبان در مورد چگونگی واکنش خود نسبت به حمله صورت گرفته، تشکیل جلسه دادند. اما در حالی که طالبان در تلاش برای کسب مشروعیت از سوی جامعه جهانی است، هر اقدام آن حساس خواهد بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، گفته است که طالبان «توافق دوحه» را زیر پا گذاشت. در آن توافق، طالبان متعهد شده بود که مانع از فعالیت القاعده شود.

در این میان، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، روز ۱۲ مرداد در گفت‌وگو با شبکه «ان‌پی‌آر» بعید ندانست که برخی مقامات طالبان مخفیگاه الظواهری را به آمریکا لو داده باشند.

XS
SM
MD
LG