لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

هیئت طالبان «برای مذاکرات صلح بین افغان‌ها به چین رفته‌است»


این تصویر از سپتامبر سال جاری مذاکرات بین چین، پاکستان و افغانستان را نشان می‌دهد؛ در تصویر: وزیران خارجه سه کشور در اسلام‌آباد
این تصویر از سپتامبر سال جاری مذاکرات بین چین، پاکستان و افغانستان را نشان می‌دهد؛ در تصویر: وزیران خارجه سه کشور در اسلام‌آباد

مرکز پژوهشی «فارین بریف» در استرالیا می‌گوید هیئتی از شبه‌نظامیان طالبان برای انجام مذاکرات دو روزه با هیئتی از مقا‌م‌های بلندپایه دولت افغانستان در روز دوشنبه ۶ آبان ماه به چین رفته‌است.

گفته می‌شود محور اصلی مذاکرات برقرای آتش‌بسی پایدار و بررسی احتمالات برای پایان دادن به نبردهایی‌ست که اکنون ۱۸ سال است ادامه دارد؛ پس از آن‌که مذاکرات یک ساله نماینده ویژه آمریکا، به دستور دونالد ترامپ و در پی ادامه حملات مرگبار طالبان، متوقف شد.

سهیل شاهین، سخنگوی گروه طالبان، پیشتر به رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفته بود «چین هیئتی را دعوت کرده‌است، تا در مذاکرات بین افغان‌ها شرکت کند».

دولت مرکزی کابل بارها تاکید کرده روند صلح و دستیابی به توافق با گروه طالبان باید با محوریت این دولت صورت گیرد.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح افغانستان، روز شنبه چهارم آبان ماه در سفری اعلام‌نشده به کابل، با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری، دیدار کرده بود. رویترز گزارش داده بود که آقای خلیل‌زاد اقدامات و تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان را به اطلاع آقای غنی رسانده است.

علاوه ایالات متحده و چین، کشورهای روسیه و پاکستان نیز تلاش‌هایی را برای نشاندن دو طرف پشت میز مذاکره انجام داده‌اند.

در روز جمعه هفته پیش نمایندگانی از آمریکا، چین، پاکستان و روسیه در مسکو دیدار کرده بودند و گفت‌وگوهایی را انجام داده بودند که بخشی از آن مربوط به ازسرگیری گفت‌وگوی مستقیم بین ایالات متحده و طالبان بود.

پکن انجام مذاکرات طالبان و نمایندگان کابل در چین را تائید نکرده‌است هرچند دولت آن کشور پیشتر تمایل خود را برای «کمک به برگزاری» چنین گفت‌وگوهایی ابراز کرده بود.

نمایندگان طالبان قبل از گزارش تازه «فارین بریف» نیز به چین سفر و با مقام‌های پکن در مورد روند مذاکرات صلح رایزنی کرده بودند.

شبکه «طلوع» افغانستان گزارش داده که اشرف غنی طرحی هفت‌ مرحله‌ای برای دستیابی به صلح با طالبان پیشنهاد کرده‌است؛ از جمله خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، آتش‌بس، مذاکرات داخلی افغانستان و همکاری‌ها.

دولت افغانستان و نمایندگان طالبان اواسط تیر ماه در دوحه دیدار کرده بودند؛ واپسین باری که دیدار مستقیم و رسمی بین دو طرف انجام شد.

بنا بر آماری که سازمان ملل متحد ارائه کرد‌ه‌است بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹، یعنی تقریبا نیمی از زمانی که نبردها در افغانستان جریان دارد، بیش از ۱۶ هزار غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند.

دویچه‌وله، رویترز، سازمان ملل، طلوع، اسپوتنیک، سی‌جی‌تی‌ان/ت
XS
SM
MD
LG