لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

درخواست طالبان از ایران: موضوع حقابه را سیاسی نکنید، خشکسالی را درک کنید


امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «توقعات» خود را در خصوص حقابه از افغانستان، «منطبق با معاهده آب» بین دو کشور بیان کنند.

به گزارش شبکه طلوع، امیرخان متقی روز دوشنبه، اول خرداد، در کابل گفت «امارت اسلامی افغانستان از تهران می‌خواهد مسئله حقابه را سیاسی نکرده و اختلافات در این زمینه را از راه گفت‌وگو حل کند».

او افزود که حکومت طالبان به معاهده سال ۱۳۵۱ خورشیدی «متعهد است» اما مقامات ایران باید به «خشکسالی در افغانستان و منطقه که کماکان ادامه دارد، توجه کنند».

اظهارات امیرخان متقی یک روز پس از پایان سفر هیئت نظامی جمهوری اسلامی ایران به کابل و مذاکراتی که در خصوص «همکاری‌های مرزی» دو کشور انجام داده بود، بیان شد.

اما در بازگشت هیئت نظامی ایرانی به ریاست معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، هنوز معلوم نیست که حکومت طالبان به درخواست ایران برای اعزام هیئت‌های فنی برای بازدید از رودخانه‌های مرزی پاسخ داده است یا خیر.

سرپرست وزارت خارجه طالبان در اظهارات روز دوشنبه خود به ایران توصیه کرد «مسائل را به جای سروصداهای مطبوعاتی، از راه تفاهم و گفت‌وگوهای رو دررو حل کند».

از هفته گذشته که ابراهیم رئیسی در سفر به سیستان و بلوچستان به طالبان «هشدار جدی» داد که حقابه ایران را از هیرمند تأمین کند، مقامات تهران و کابل درگیر تنش لفظی بوده‌اند. سفیر جمهوری اسلامی در کابل «یک ماه» به طالبان مهلت داده که این خواسته را عملی کند. حسن کاظمی قمی گفته است این یک ماه «اتمام حجت» است.

شماری از مهره‌های نزدیک به حاکمیت طالبان در روزهای اخیر از «هشدارهای بیان شده از سوی تهران» انتقاد کرده و ولسوالی (فرماندار) ولایت پکتیا آرزو کرد که خدا امکان جنگ را فراهم کند تا طالبان به «فرزندان زرتشت درس عبرت بدهند».

رسانه‌های ایران مدعی شدند که این مقام ولایت پکتیا یک روز پس از این اظهارات از پست خود «کنار رفت».

به‌نوشته شبکه «طلوع»، براساس معاهده سال ۱۳۵۱، ایران در سال عادی آبی، در هر ثانیه مستحق ۲۶ مترمکعب آب از این رود مرزی است، اما در سال غیرعادی آبی، این «حق» را ندارد.

اشاره این شبکه به پیمانی است که در دوران سلطنت پهلوی با دولت پادشاهی محمد داوودخان در کابل میان نخست‌وزیران وقت دو کشور امضا شد و تا دهه‌ها و باوجود تغییر حکومت‌ها در افغانستان و ایران، کمابیش رعایت شد، اما اجرای آن از زمان ریاست‌جمهوری محمداشرف غنی، با استدلال «خشکسالی» یا «کم‌آبی» با معضلات جدی روبرو شد.

جمهوری اسلامی در روزهای اخیر تصاویر ماهواره ایرانی خیام و سایر ماهواره‌های بین‌المللی را اساس درخواست خود برای استرداد حقابه قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این تصاویر از نقاط مختلف بالادست هیرمند، چه «کجکی» و چه سد «کمال‌خان»، «مقادیر قابل توجهی آب در پشت این سدها را نشان می‌دهد». این خبرگزاری می‌گوید این تصاویر، «سندی» در رد گفته‌های حاکمان افغانستان در خصوص نبود آب است.

به‌نوشته سایت «عصر ایران»، جمهوری اسلامی در مذاکراتی در مشهد شش شرط را برای موافقت با بازگشت طالبان به قدرت مطرح کرده بود که حقابه هیرمند، یکی از این شروط بود و دولت رئیسی «احساس می‌کند طالبان نقض عهد کرده است».

معضل آبِ مرزی، جدی‌ترین تنشی است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در مرداد سال ۱۴۰۰ تا حال میان تهران و کابل بروز کرده است.

با استفاده از گزارش‌های شبکه «طلوع»، ایرنا، «عصر ایران»، رادیو فردا؛ ف.ر/ب.ب
XS
SM
MD
LG