لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

موافقت حکومت طالبان با پرواز هواپيمای حامل ۲۰۰ تبعه خارجی‌ از کابل


با پایان آخرین پروازهای عملیات تخلیه اتباع خارجی در روز ۳۰ اوت فرودگاه کابل عملا تعطیل شد.
با پایان آخرین پروازهای عملیات تخلیه اتباع خارجی در روز ۳۰ اوت فرودگاه کابل عملا تعطیل شد.

یک مقام آمریکایی گفت با موافقت حکومت طالبان قرار است عصر پنجشنبه ۱۷ شهریور حدود ۲۰۰ شهروند خارجی از جمله شهروندان آمریکایی با یک هواپیمای مسافربری از فرودگاه کابل به خارج منتقل شوند.

این پرواز از جمله نخستین پروازهایی است که پس از خروج کامل آمریکا از افغانستان در ۳۱ اوت و دو روز پس از معرفی اعضای دولت موقت طالبان انجام می‌شود.

مقام آمریکایی که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود به خبرگزاری رویترز گفت زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان، گروه طالبان را تحت فشار قرار داده تا اجازه خروج این افراد را صادر کند.

این مقام توضیح نداد آیا شهروندان خارجی که طی چند روز گذشته از پرواز آن‌ها در فرودگاه مزار شریف جلوگیری شده بود جز پرواز کابل هستند یا نه.

همزمان یک مقام قطری در فرودگاه کابل اعلام کرد که این فرودگاه ۹۰ درصد برای از سرگیری فعالیت خود آماده است ولی بازگشایی آن به مرور صورت خواهد گرفت.

از زمان سقوط کابل و خروج نظامیان خارجی، بازگشایی فرودگاه کابل یکی از اولویت‌های طالبان بوده است. با پایان آخرین پروازهای عملیات تخلیه اتباع خارجی در روز ۳۰ اوت فرودگاه کابل عملا تعطیل شد.

فرستاده ویژه قطر در افغانستان پرواز روز پنجشنبه را یک پرواز عادی و نه بخشی از تخلیه شهروندان خارجی توصیف کرد. به گفته او، روز جمعه نیز پرواز دیگری انجام می‌شود.

سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت حدود صد شهروند آمریکایی هنوز در افغانستان هستند ولی همه آن‌ها لزوما نمی‌خواهند آن کشور را ترک کنند.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید تمامی اعضای حکومت طالبان از جمله رهبران تندرو این گروه هستند و این نشان می‌دهد که برخلاف اظهارنظرهای طالبان در روزهای اول تصرف کابل، این گروه قصد تساهل ندارد.

همه اعضای این حکومت، مرد و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها پشتون تبارند.

واکنش جامعه بین‌المللی به دولت موقت طالبان محتاطانه و همراه با ابراز نگرانی بود. همزمان تظاهرات مخالفان طالبان به خصوص زنان هر چند در ابعاد کوچک در کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان ادامه دارد.

یک وزیر حکومت طالبان که حاضر نشد نامش در گزارش قید شود مدعی شد دلیل ممنوع کردن تظاهرات تهدیدهای امنیتی از جانب شاخه «خلافت اسلامی» در افغانستان بوده و وعده داد که در مورد حملات به روزنامه‌نگاران تحقیق خواهد شد.

او افزود دولت جدید طالبان خواهان برقراری مناسبات با کشورهای منطقه و دولت‌های غربی و همکاری با نهادهای امداد و بشردوست بین المللی است.

اما سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «هیچ کس در دولت آمریکا بر این باور نیست که طالبان عضو مورد احترام جامعه بین‌المللی است».

اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که حاضر است کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را ادامه دهد، ولی کمک مالی در زمینه توسعه دراز مدت مشروط به رعایت آزادی‌های اساسی توسط دولت طالبان است.

کارشناسان معتقدند که ترکیب دولت موقت طالبان مانع به رسمیت شناختن آن توسط غرب است. تعدادی از اعضای این دولت از زندانیان سابق بازداشتگاه گوانتانامو هستند.

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور حکومت طالبان، به دلیل جرایم تروریستی از سوی آمریکا تحت تعقیب است و جایزه‌ای ده میلیون دلاری برای او تعیین شده است. دولت آمریکا برای عموی او نیز که به عنوان وزیر پناهجویان و بی‌جا شدگان حکومت طالبان معرفی شده یک جایزه پنج میلیون دلاری تعیین کرده است.

به گفته ارتش پاکستان، ویلیام برنز، مدیر سی آی‌ای، در روزهای اخیر با رئیس ستاد نیروهای مسلح و رئیس اداره امنیت ارتش پاکستان در مورد وضعیت افغانستان گفت‌وگو کرده است.

دولت سرنگون شده افغانستان بارها اسلام‌آباد را به حمایت از طالبان متهم کرده بود. هر چند پاکستان رسما این اتهامات را رد کرده ولی اکثر صاحبنظران معتقدند که آن کشور به دلایل گوناگون، از جمله مقابله با نفوذ هند در افغانستان و توسعه حوزه نفوذ خود در منطقه از سال‌ها پیش از طالبان حمایت کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG