لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

حملات گسترده طالبان پس از تاریخ مورد توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان


نیروهای دولتی افغانستان پس از بازپس‌گیری یک پایگاه نظامی از دست طالبان در ولایت غزنی
نیروهای دولتی افغانستان پس از بازپس‌گیری یک پایگاه نظامی از دست طالبان در ولایت غزنی

با سر رسیدن مهلت مورد توافق برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان که اول ماه مه بود پیکارجویان طالبان حملات گسترده‌‌ای را در نقاط مختلف کشور آغاز کرده‌اند.

به گفته مقامات دولت افغانستان، یکی از کانون‌های اصلی این حملات ولایت هلمند در جنوب است و نیروهای دولتی طی ۲۴ ساعت گذشته در حال مقاومت در برابر حملات طالبان هستند.

هر چند دولت آمریکا مهلت مورد توافق برای خروج نيروهای خود را تا یازده سپتامبر امسال به تعویق انداخته ولی روند خروج نیروهای این کشور از چند روز پیش آغاز شده است. منتقدان سیاست خروج از افغانستان می‌گویند در غیاب نیروهای آمریکا و ناتو گروه طالبان تلاش خواهد کرد دوباره قدرت را به دست بگیرد.

عطاالله افغان، رئیس شورای ولایتی هلمند، گفت: پیکارجویان طالبان حملات خود را روز دوشنبه از چند جبهه آغاز کرده و تاکنون چندین پست بازرسی در حومه لشکرگاه را تصرف کرده‌اند. نیروهای دولتی نیز به مواضع طالبان حمله هوایی کرده و واحدهای نیروی مخصوص ارتش نیز به منطقه اعزام شده‌اند.

به گفته عطاالله افغان، پیکارجویان طالبان در چند جبهه مجبور به عقب‌نشینی شده‌اند ولی درگیری‌های شدید در روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ادامه یافت و صدها خانواده ساکن این مناطق آواره شده‌اند.

تشدید حملات و احتمال پیشروی طالبان در ولایت هلمند اهمیت ویژه‌ای دارد. این منطقه صحرایی یکی از مراکز اصلی کشت خشخاش است که طالبان از آن سود می‌برد و در ۲۰ سال گذشته نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در این ولایت بیشترین تلفات را متحمل شده‌اند.

درچارچوب روند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دو روز پیش یکی از پایگاه‌های آمریکا در ولایت هلمند به نیروهای دولتی افغانستان تحویل داده شد.

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که حدود دو تا شش درصد از روند خروج نیروهای این کشور تکمیل شده است.

سرفرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا نیز گفت تاکنون تجهیزات و سلاح‌هایی معادل محموله ۶۰ پرواز هواپیماهای باربری «سی۱۷» از افغانستان خارج شده و قرار است هزار و ۳۰۰ قطعه سلاح و تجهیزات نیز منهدم شود.

وزارت دفاع افغانستان روز سه‌شنبه گفت پیکارجویان طالبان طی ۲۴ ساعت گذشته علاوه بر هلمند در شش ولایت دیگر از جمله غزنی در جنوب شرقی و قندهار در جنوب به مواضع نیروهای دولتی حمله کرده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان افزود در ولایت هلمند بیش از صد پیکارجوی طالبان کشته شده‌اند ولی آمار تلفات نیروهای دولتی را اعلام نکرد. طالبان نیز تاکنون در مورد تلفات خود در نبردهای یک روز اخیر اظهار نظر نکرده است.

در توافق صلحی که فوریه ۲۰۲۰ بین دولت آمریکا و گروه طالبان امضا شد روز اول مه امسال به عنوان مهلت نهایی برای خروج نیروهای آمریکایی و ناتو تعیین شده بود. طالبان مخالفت خود با تصمیم دولت جو بایدن برای موکول کردن این مهلت به روز یازده سپتامبر را اعلام کرده بود.

با سر رسیدن مهلت مورد توافق برای خروج نیروهای آمریکایی حملات طالبان در روزهای اخیر در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است.

غروب روز جمعه بر اثر انفجار بمبی که در یک خودرو کار گذاشته شده بود در ولایت لوگر حدود ۳۰ نفر کشته شدند و روز دوشنبه نیز حداقل هفت نیروی دولتی افغانستان بر اثر انفجار در قرارگاهی در ولایت فراه جان خود را از دست دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG