لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

طالبان فعالیت و کار زنان را در شرکت‌ها و نهادهای غیر دولتی افغانستان ممنوع کرد


حکومت طالبان روز شنبه به همه سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی در افغانستان دستور داد که فوراً کارمندان زن را از آمدن سر کار منع کنند. سازمان ملل می‌گوید این اقدام به عملیات‌های بشردوستانه همزمان با زمستان و در حالی که این کشور درگیر بحران اقتصادی است، ضربه می‌زند.

در نامه وزارت مالیه طالبان آمده است که کارمندان زن این نهادها و موسسات تا اطلاع ثانوی اجازه ندارند که در محل کار خود حاضر شوند٬‌ زیرا برخی از زنان کارمند به قانون مربوط به پوشش اسلامی پایبند نبوده‌اند.

این تصمیم وزارت مالیه طالبان در حالی اعلام شده است که وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز سه‌شنبه اعلام کرد «تا اطلاع ثانوی»، زنان و دختران نمی‌توانند در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی ادامه تحصیل دهند. گروه طالبان می‌گوید، این محرومیت تا «اطلاع ثانوی» ادامه خواهد داشت و دانشگاه‌ها باید «فورا» این تصمیم را عملی کنند.

ممنوعیت تحصیل زنان و دختران در افغانستان واکنش‌های گسترده‌ای در داخل این کشور در پی داشته است.

دو تصمیم تازه حکومت طالبان در خصوص کار زنان در موسسات و محرومیت تحصیل آنها، واکنش‌های بین المللی به دنبال خواهد داشت و بر تلاش‌های این حکومت برای به رسمیت شناخته شدن در عرصه بین‌المللی و کاهش تحریم‌های جهانی اثر خواهد گذاشت.

رامیز الاکبروف، معاون فرستاده سازمان ملل متحد در امور افغانستان و هماهنگ کننده امور بشردوستانه، به رویترز گفت، هرچند سازمان ملل هنوز متن این نامه را دریافت نکرده است، اما بیشتر فعالیت‌های این سازمان در افغانستان توسط سازمان‌های غیردولتی (ان‌جی‌او) انجام می‌شود که با آنها قرارداد دارد. به همین دلیل این فعالیت‌ها به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

این مقام سازمان ملل اظهار داشت، این تصمیم بسیاری از برنامه‌های ما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و نمی‌توانیم آنها را اجرا کنیم، زیرا برای اجرای این برنامه‌ها به مشارکت کارکنان زن در ارزیابی نیازهای بشردوستانه، در شناسایی ذینفعان، در ارائه کمک‌ها و نهایت توزیع کمک‌ها متکی هستیم، بنابراین چنین برنامه‌های قابل اجرا نخواهند بود.

آژانس بین‌المللی «افغان‌اید» اعلام کرده است که فعالیت‌های خود را در افغانستان تعلیق می‌کند و با دیگر آژانس‌های فعال در افغانستان رایزنی خواهد کرد.

رویترز می‌گوید، این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که نیمی از جمعیت افغانستان به کمک‌های خارجی متکی هستند و در این کشور کوهستانی هم اکنون فصل زمستان است.

رامیز الاکبروف در این زمینه گفت: « زمان مناسبی برای چنین تصمیمی نبود. به ویژه در این فصل سرما بسیار مایه تاسف است (که چنین تصمیمی اتخاذ می‌شود)، زیرا در فصل زمستان مردم بیشتر نیازمند هستند و زمستان‌های افغانستان بسیار سخت هستند.»

XS
SM
MD
LG