لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

طالبان از دختران برای بازگشت به مدرسه دعوت نکرد؛ تغییر نام وزارت زنان


تجمع اعتراضی زنان در کابل
تجمع اعتراضی زنان در کابل

گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای از بازگشایی مدارس در افغانستان خبر داد اما تنها از دانش‌آموزان پسر و معلمان مرد دعوت کرد که از روز ۲۷ شهریور به مدارس بروند.

در این بیانیه اشاره‌ای به دختران و معلمان زن نشده است.

این بیانیه که روز جمعه ۲۶ شهریور منتشر شده تنها از «استادان و شاگران طبقه ذکور» خواسته است در مکاتب (مدرسه‌ها) حاضر شوند.

همزمان، طالبان روز سه‌شنبه نام «وزارت زنان» را به وزارت « امر به معروف و نهی از منکر» تغییر داد.

پایگاه خبری «آماج‌نیوز» گزارش داده است که طالبان بر در ورودی وزارت زنان، لوحه «وزارت امر به معروف و نهی از منکر» را نصب کرده است.

طالبان رسما درباره چرایی عدم اشاره به دختران و زنان دانش‌آموز و معلم برای بازگشت به مدرسه یا تغییر نام وزارت زنان توضیحی نداده است.

قبلا طالبان اعلام کرده بود که مشکلی با فعالیت اجتماعی یا درس خواندن زنان ندارند، اما باید این کارها در «چهارچوب شریعت اسلامی» باشد. این گروه افراطی همچنین اخیرا اعلام کرد مشکلی با حضور دانشجویان دختر ندارند، اما باید در دانشگاه‌ها «تفکیک جنسیتی» انجام شود و مضامین درسی هم باید مورد بازبینی قرار گیرد.

طالبان طی بیش از یک ماه گذشته که کنترل کشور را در دست گرفته است، همواره از مذاکره با افراد پرنفوذ و سران قبایل و مقامات سابق برای تشکیل دولتی فراگیر خبر داده، اما تاکنون عملا تصمیمات برای اداره کشور تنها توسط همین گروه اتخاذ و اعلام شده است.

همچنین طی هفته‌های گذشته اعتراضات زنان به آزادی‌های اجتماعی و حقوق انسانی خود با سرکوب مواجه شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران روز جمعه گزارش داد که دست‌کم ۱۵۳ رسانه در این کشور مجبور شده‌اند فعالیت‌های خود را متوقف کنند.

در گزارش آمده است که خبرنگاران زن در افغانستان از کار کردن باز داشته شده‌اند.

این گزارش به خشونت علیه خبرنگاران در اعتراضات اخیر کابل نیز اشاره کرده و گفته است طالبان از خبرنگاران خواسته است اعتراضات بدون مجوز را پوشش ندهند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مدعی شده بود این گروه به آزادی رسانه‌ها باور دارند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، رادیو آزادی و شبکه‌های اجتماعی؛ د.خ/س.ن

XS
SM
MD
LG