لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

طالبان ده‌ها تانکر حامل «بنزین بی‌کیفیت» ایران را پس فرستاد


عکس آرشیوی از ورود تانکرهای سوخت به افغانستان
عکس آرشیوی از ورود تانکرهای سوخت به افغانستان

اداره استاندارد امارت اسلامی افغانستان از بازگرداندن ده‌ها تانکر حامل «بنزین بی‌کیفیت» تولید پالایشگاه‌های ایران خبر داد.

این نهاد طالبان روز پنج‌شنبه ۹ آبان با انتشار پیامی در شبکه ایکس، توئیتر سابق، نوشت طی دو روز گذشته ۲۴ تانکر حامل بنزین بی‌کیفیت ایران از طریق «بندر ۷۸ میل فراه» به ایران بازگردانده شدند. مجموعا ۷۴ تانکر حامل بنزین تولیدی ایران طی یک هفته گذشته از افغانستان برگشت خورده است.

اداره استاندارد امارت اسلامی افغانستان به واردکنندگان بنزین هشدار داده است که از واردات بنزین غیراستاندارد اجتناب کنند، وگرنه با تعقیب قضایی مواجه خواهند شد: «تمام تلاش‌ ما این است که مردم افغانستان بنزین استاندارد مصرف کنند».

طالبان پیشتر نیز بارها از ورود محموله‌های بنزین غیراستاندارد تولید پالایشگاه‌های ایران به این کشور جلوگیری کرده که نمونه اخیر آن، بازگشت ۴۸ تانکر حامل بنزین ایران در شهریورماه بود.

بر اساس یک سند محرمانه وزارت نفت که به‌دست رادیو فردا رسیده، حدود ۸۰ درصد از بنزین تولیدی کشور استانداردهای یورو ۴ و یورو ۵ را ندارد.

از سوی دیگر، روزانه نزدیک به ۱۰ میلیون لیتر مواد شیمیایی، آروماتیک و ماده سرطان‌زای «ام‌تی‌بی‌ای» به بنزین تولیدی کشور افزوده می‌شود.

ایران از تابستان پارسال با کسری شدید بنزین مواجه شده و برای جبران آن، همچنین بالا بردن بهسوزی بنزین، مواد یاد شده را به بنزین پایه پالایشگاه‌ها اضافه می‌کند.

بنزین غیراستاندارد در کنار مازوت‌سوزی و مصرف گسترده گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌های برقی، از مهمترین عوامل آلودگی شدید هوا در ایران است.

ایران به خاطر ممنوعیت واردات خودروهای باکیفیت، بویژه خودروهای برقی، گازسوز (سی‌ان‌جی) و از طرفی عرضه سالانه ۹۰۰ هزار خودرو با راندمان پایینِ تولید داخل به بازار، با بحران کسری بنزین مواجه است.

مصرف بنزین در ایران طی یک دهه گذشته تقریبا دو برابر شده و به روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است.

جمهوری اسلامی از ابتدای سال جاری واردات محدود بنزین استاندارد از روسیه و دیگر کشورها را آغاز کرده و این بنزین عمدتا در کلان‌شهرها عرضه می‌شود.

با استفاده از توئیت اداره استاندارد طالبان، رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG