لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

طالبان با مشارکت ایران، روسیه و پاکستان شرکت سرمایه‌گذاری تاسیس کرده است


نورالدین عزیزی، وزیر موقت تجارت و صنعت در حکومت طالبان
نورالدین عزیزی، وزیر موقت تجارت و صنعت در حکومت طالبان

وزیر موقت تجارت و صنعت در حکومت طالبان روز چهارشنبه سوم اسفند گفت افغانستان برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی، زیرساخت‌ها و معادن کنسرسیومی با مشارکت ایران، روسیه و پاکستان تاسیس کرده است.

نورالدین عزیزی به خبرگزاری رویترز گفت ۱۴ سرمایه‌گذار و تاجر افغان در این کنسرسیوم مشارکت دارند و وزارت تجارت حکومت طالبان با سرمایه‌گذاران خارجی یادداشت تفاهم امضا کرده است.

به گفته او، نمایندگان شرکت‌های خارجی به زودی برای بررسی نحوه مشارکت خود در این کنسرسیوم که سرمایه آن حدود یک میلیارد دلار است به کابل سفر خواهند کرد.

در پی به قدرت رسیدن طالبان در مرداد پارسال اقتصاد افغانستان به شدت تضعیف شد، جامعه بین‌المللی بخش قابل توجهی از کمک‌های مالی خود به این کشور را قطع و بخش بانکداری افغانستان را تحریم کرد.

نورالدین عزیزی افزود حکومت طالبان روی طرح‌های دراز مدت اقتصادی مثل این کنسرسیوم بین‌المللی و ایجاد مناطق آزاد تجاری تمرکز دارد و درعین حال تلاش می‌کند امنیت این طرح‌ها و مشارکت‌کنندگان خارجی را تامین کند.

مجموعه‌ای از حملات شاخه افغانستان گروه «خلافت اسلامی» در ماه‌های اخیر موجب نگرانی سرمایه‌گذاران افغان و خارجی شده است.

آقای عزیزی افزود: «در کابینه بحث‌های زیادی در مورد تامین امنیت صورت گرفته است، کمیسیون ویژه‌ای برای این کار تشکیل شده و در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از پناهگاه‌های پیکارجویان نابود شده است. امارات اسلامی افغانستان امنیت را تضمین می‌کند و از سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی حفاظت خواهد کرد».

وزیر موقت تجارت در حکومت طالبان خاطرنشان کرد کنسرسیوم بین‌المللی علاوه بر عرصه انرژی و بهره‌برداری از معادن، به احداث یک تونل دیگر در گذرگاه سالنگ که شمال افغانستان را به سایر نقاط کشور متصل می‌کند، احداث سد برای انتقال آب از ناحیه پنجشیر به کابل و بازسازی بزرگراه کابل به هرات علاقمند است.

آقای عزیزی افزود یکی دیگر از طرح‌های حکومت طالبان ایجاد مناطق آزاد تجاری به امید جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.

او که قبل از بررسی نهایی این طرح توسط سایر وزارتخانه‌ها حاضر نشد جزییات بیشتری ارائه دهد، یادآوری کرد وزارت تجارت پیشنهاد داده که پایگاه‌های نظامی سابق نیروهای خارجی به مناطق آزاد تجاری تبدیل شود و کمیسیون ویژه‌ای برای اجرای این طرح تشکیل شده است.

وزیر موقت تجارت در حکومت طالبان افزود که پس از پرداخت مبالغ مربوط به یک قرارداد بزرگ با روسیه که سال گذشته امضا شد، ورود محموله‌های گندم، نفت و گاز از طریق جاده و راه آهن که از آسیای میانه می‌گذرد، آغاز شده است.

او افزود به‌رغم تحریم‌های خارجی که نقل‌وانتقال پول از طریق سیستم بانکی بین‌المللی را محدود کرده، طالبان توانسته است از طریق کانال‌های بانکی دیگر این مبلغ را بپردازد ولی حاضر نشد نام بانک‌هایی که در این معامله مشارکت کرده‌اند را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG