لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۶

«نگرانی‌ها» در افغانستان از غیبت زنان در مذاکرات با طالبان


در هفته‌های اخیر شماری از کنشگران و سیاستمداران زن افغان در مورد غیبت زنان در مذاکرات صلح ابراز نگرانی کرده‌اند.
در هفته‌های اخیر شماری از کنشگران و سیاستمداران زن افغان در مورد غیبت زنان در مذاکرات صلح ابراز نگرانی کرده‌اند.

در حالی‌که نماینده ویژه آمریکا خواستار «اتحاد» افغان‌ها برای انجام مذاکرات نتیجه‌بخش و دستیابی به صلح شده، یک مقام ارشد شورای عالی صلح از غیب زنان در گفت‌وگوها ابراز نگرانی کرده‌است.

رادیو آزادی، بخش دری رادیو اروپای آزاد، به نقل از معاون شورای عالی صلح افغانستان، حبیبه سرابی، می‌گوید «متأسفانه در مذاکرات میان زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان و نماینده‌های طالبان، هیچ زنی حضور ندارد. این یک نگرانی است».

خانم سرابی افزوده است که «ما نگرانی‌های خود را با آقای خلیل‌زاد و سفیر آمریکا (در کابل) مطرح کرده‌ایم».

حبیبه سرابی به رادیو آزادی گفته‌است برای کسب اطمینان در این مورد، دعوت از نمایندگان زن افغان برای شرکت‌کردن در گفت‌وگوهای ایالات متحده و طالبان، اهمیت دارد.

طالبان در زمان حکم‌رانی بر افغانستان، از سوی گروه‌های مدافع حقوق بشر، با انتقادهای گسترده‌ای در زمینه حقوق بشر و نیز رویکرد به زنان و مسائل دیگر روبه‌رو بود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل، طی سال‌های اخیر نیز این گروه را متهم به مواردی مانند کشتار و تجاوز دست‌جمعی کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، خود از دولت کابل خواسته‌است هیئتی فراگیر و «قابل احترام» برای مذاکرات با طالبان آماده کند و می‌گوید صلح، با «اتحاد» طرف‌های افغان حاصل خواهد شد.

آقای خلیلزاد که تا کنون چند بار با هیئت طالبان دیدار و مذاکره کرده، روز ۲۹ بهمن در گفت‌وگویی با شبکه طلوع خواستار تشکیل یک هیئت «قدرتمند و ملی» از سوی دولت کابل برای مذاکرات صلح شده‌است.

طالبان با وجود دیدار با چهره‌های غیر دولتی افغان و طرف‌های خارجی، تا کنون از مذاکره مستقیم با دولت در کابل دوری کرده‌است.

کابل اما ناراضی از شرایط فعلی و در حالی‌که تاکید دارد توافق نهایی تنها در صورت مذاکرات میان افغان‌ها شدنی‌ست، در عین حال با انتقادهایی در مورد هیئت دولتی مذاکرات نیز روبه‌رو است.

سیاست‌مداران مخالف دولت می‌گویند تیم مذاکرات احتمالی، که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری معرفی کرده، «فراگیر نیست».

غنی، رئیس دفتر خود را سرپرست تیم مذاکرات کرده‌است.

زلمی خلیلزاد می‌گوید «ما به تیمی نیاز داریم که در آن رهبری دولت [مرکزی] مورد احترام باشد؛ همزمان حضور دیگر طرف‌های سیاسی در آن نیز الزامی است».

انتظار می‌رود دور تازه مذاکرات میان آقای خلیلزاد و هیئت طالبان روز ۲۵ فوریه (۶ اسفند) در دوحه، پایتخت قطر، انجام شود.

آقای خلیل‌زاد گفته است همچنان «مشکلاتی وجود دارد، اما بر سر مذاکرات ۲۵ فوریه با طالبان توافق صورت گرفته‌است».

رادیو آزادی، طلوع، هشت صبح، خامه‌پرس|ت
XS
SM
MD
LG