لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

اعلام اسامی دولت موقت طالبان در افغانستان؛ وزیر کشور در لیست تحریم آمریکاست


ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در یک کنفرانس خبری اسامی اعضای دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در یک کنفرانس خبری اسامی اعضای دولت جدید افغانستان را اعلام کرد.

طالبان روز سه‌شنبه ۱۶ شهریور فهرست دولت موقت خود را در افغانستان اعلام کرد که بر اساس آن ملاحسن آخُند، دستیار ملاعمر که بنیانگذار این گروه بود، به عنوان «رئیس الوزرا» معرفی شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، با اعلام این خبر در یک نشست خبری در کابل افزود: ملا عبدالغنی برادر که رئیس دفتر سیاسی طالبان است نیز به عنوان معاون ملاحسن آخوند انتخاب شده است. عبدالسلام حنفی معاون دوم «رئیس‌الوزرا» است.

سراج‌الدین حقانی، پسر بنیانگذار شبکه حقانی که آمریکا آن را یک سازمان تروریستی می‌داند، به عنوان وزیر کشور معرفی شده است.

ملا محمد یعقوب، پسر ملاعمر، نیز وزیر دفاع شده است. سخنگوی گروه طالبان گفته که تمام این افراد نقش سرپرست را خواهند داشت.

هنوز مشخص نیست که نقش ملاهبت‌الله آخُندزاده، رهبر طالبان، در دولت چه خواهد بود. او از زمان سقوط دولت افغانستان در ماه گذشته نه در انظار عمومی دیده شده و نه خبری از او منتشر شده است.

اسامی منتشر شده بیانگر آن است که برخلاف ادعای پیشین رهبران گروه طالبان که وعده داده بودند دولتی فراگیر تشکیل خواهند داد، حکومت جدید متشکل از اعضای این گروه افراطی است.

این در حالی است که طالبان از مدت‌ها پیش با برخی از مقامات سابق مانند عبدالله عبدالله رئیس گروه کمیسیون مذاکره صلح با طالبان در دولت قبلی و حامد کرزی رئیس‌جمهوری سابق افغانستان در تماس و مذاکره بوده است.

فهرست دولت جدید طالبان قرار بود هفته گذشته اعلام شود ولی این موضوع به تاخیر افتاد. طالبان از ایران، روسیه و چین درخواست کرده بود که نمایندگان خود را به آیین اعلام دولت جدید افغانستان بفرستند.

از سوی دیگر، سخنگوی طالبان اعلام کرد که مولوی امیرخان متقی به‌عنوان سرپرست وزارت خارجه افغانستان تعیین شده است.

اعلام اسامی اعضای دولت جدید افغانستان در حالی است که اعتراضات نسبت به قدرت‌گیری طالبان افزایش یافته و گزارش‌ها حاکی از تیراندازی نیروهای این گروه به سوی معترضان در کابل است.

احمد مسعود که به عنوان رهبر جبهه مقاومت ملی علیه طالبان شناخته می‌شود، روز دوشنبه پس از درگیری‌های شدید با طالبان، با انتشار پیامی از مردم افغانستان خواست که در گوشه گوشه این کشور علیه طالبان قیام کنند.

همچنین کشورهای غربی به رغم تمایل برای مذاکره با طالبان، هنوز درباره به رسمیت شناختن دولت این گروه افراطی که گفته می‌شود در صدد تشکیل «امارت اسلامی» است، مردد هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG