لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۶

گروه هماهنگی: حل پرونده هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی از طریق مذاکره با ایران میسر نیست


تصویری از قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران
تصویری از قربانیان هواپیمای سرنگون‌شده اوکراینی توسط سپاه پاسداران

کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا می‌گویند جمهوری اسلامی همچنان به درخواست‌های این کشورها در مورد موضوع هواپیمای پی‌اس ۷۵۲ اوکراینی که توسط سپاه پاسداران سرنگون شده است بی‌توجه بوده و از طریق مذاکره نمی‌توان در این مورد به نتیجه‌ای رسید.

این چهار کشور روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند بر أساس بحث‌هایی که «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی برای قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲» در هفته گذشته با مقامات جمهوری اسلامی داشتند، «امکان پیشرفت معناداری وجود نداشته»، چون مواضع اعضای گروه با مقامات حکومت جمهوری اسلامی از هم «بسیار دور» است.

در این بیانیه آمده است: «تا زمانی که ایران از قبول مسئولیت کامل قانونی امتناع کند، گروه هماهنگی به اقدامات خود برای حل این اختلاف مطابق با قوانین بین‌المللی از جمله شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری ادامه خواهد داد.»

کانادا، بریتانیا، سوئد و اوکراین پیش از این در روز ۱۴ تیر امسال، به‌دلیل سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراین و کشته شدن همۀ ۱۷۶ مسافر و خدمۀ آن، پرونده‌ای علیه جمهوری اسلامی در عالی‌ترین دادگاه سازمان ملل در لاهه تشکیل داده بودند.

این چهار کشور در دادخواست خود به دیوان بین‌المللی دادگستری که به «دادگاه جهانی» یا دادگاه لاهه نیز معروف است تصریح کردند که حکومت ایران «مجموعه‌ای از تعهدات» را در قبال کنوانسیون مونترال، با محوریت تأمین امنیت سفرهای هوایی غیر نظامی، «نقض کرده است».

در بیانیه مشترک روز سه‌شنبه این چهار کشور با بیان این‌که آن‌ها همواره بر مسئولیت جمهوری اسلامی در قبال «نقض قوانین بین‌المللی» و «جبران خسارت کامل ناشی از سرنگونی پرواز پی‌اس ۷۵۲» تأکید کرده‌اند، آمده است که برای آن‌ها «غرامت کامل به معنای چیزی بیشتر از غرامت مالی است».

این کشورها گفته‌اند خانواده‌های قربانیان پرواز اوکراینی «به حق شایستهٔ شفافیت، عدالت و پاسخگویی» مقامات جمهوری اسلامی در مورد از دست‌ دادن اعضای خانواده خود هستند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی در تیرماه امسال به ثبت شکایت در این زمینه در دیوان لاهه واکنش نشان داد و عنوان کرد که «در حال بررسی شکوائیه و ادعاهای» این چهار کشور بوده و حاضر به مذاکره با آن‌ها است، اما همزمان تهدید کرد که «اقدامات لازم» در قبال این شکایت را به «نحو مقتضی» اتخاذ خواهد کرد.

بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به «شکایت کشورهای اوکراین، کانادا، بریتانیا و سوئد» نزد «دیوان بین‌المللی دادگستری، چهل و دو ماه پس از کشته شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس‌-۷۵۲ با موشک‌های سپاه پاسداران منتشر شد.

در هیچ بخشی از متن این بیانیه به «کشته شدن» همه سرنشینان این پرواز و اقدام «سپاه پاسداران» در هدف قراردادن این هواپیمای مسافربری با «موشک» اشاره نشد و فقط به عنوان «سانحه» از آن یاد شد.

همچنین وزارت خارجه ایران همزمان اوکراین، کانادا، بریتانیا و سوئد را به خاطر ثبت شکایت علیه جمهوری اسلامی در دیوان لاهه متهم کرد که «به خواسته خود برای انجام مذاکره با جمهوری اسلامی ایران پایبند نیستند» و «درخواست مذاکره برایشان مستمسکی برای پیشبرد اهداف و اغراض سیاسی» است.

پرواز پی‌اس۷۵۲ هواپیمایی اوکراین سحرگاه ۱۸ دی ۱۳۹۸ تنها سه دقیقه پس از برخاستن از باند فرودگاه بین‌المللی امام خمینی در تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی سرنشینان آن که شهروندان ایران، کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان بودند، کشته شدند.

مقام‌های جمهوری اسلامی و به‌ویژه فرماندهان سپاه پاسداران پس از سه روز انکار سرانجام اذعان کردند که هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه سرنگون شده، اما دلیل وقوع آن را «خطای انسانی» اعلام کردند.

بر اساس بیانیه دولت کانادا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/پ.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG