لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۱

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی «پنجم دی» از سرگرفته می‌شود


اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه دوم دی اعلام کرد که مذاکرات ایران و پنج قدرت جهانی برای احیای توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شود.

هفته گذشته پس از آن‌که تنش‌ها به خاطر درخواست‌های جدید ایران بالا گرفت، این مذاکرات به تعویق افتاد. ریاست مذاکرات بر عهده انریکو مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا، است.

طبق اعلام اتحادیه اروپا، دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و ایران تلاش‌های خود را از روز دوشنبه پنجم دی از سر می‌گیرند. علی باقری کنی، رئیس هیات ایرانی در مذاکرات وین، برای مشورت به تهران بازگشته است.

ایالات متحده که در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ این توافق را به‌طور یک‌جانبه لغو کرد، به‌صورت غیرمستقیم در مذاکرات حضور دارد. جو بایدن که ژانویه امسال عهده‌دار مقام ریاست‌جمهوری شد، خواستار بازگشت واشینگتن به برجام است.

توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی با هدف محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران در سال ۱۳۹۴ حاصل شد. این توافق به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز منجر شد تا سال ۱۳۹۸ که دونالد ترامپ ضمن خروج از برجام تحریم‌های سنگینی را علیه تهران به اجرا گذاشت.

ایران نیز در مقابل، اقدامات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر برنامه هسته‌ای خود را محدود ساخت که این امر به نگرانی‌ها درباره دورنمای این برنامه دامن زده است.

دیپلمات‌های سه کشور اروپایی درگیر در مذاکرات احیای برجام پس از وقفه‌ای که هفته گذشته در این گفت‌وگوهای افتاد، نسبت به بن‌بست در مذاکرات هشدار دادند. آن‌ها نسبت به درخواست‌های جدید ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، اما در عین حال گفته‌اند که پیشرفت‌هایی نیز به‌دست آمده است.

واشینگتن هم در این میان بارها نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز چهارشنبه در سفری به اسرائیل گفت که دیپلماسی هسته‌ای در قبال ایران ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد.

او همچنین عنوان کرد که آمریکا و شرکایش در حال بحث در مورد جدول زمانی برای تداوم دیپلماسی هسته‌ای با ایران هستند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG