لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۸

گربه هانیه توسلی و جنجال در فضای مجازی


تصویری از اینستاگرام هانیه توسلی پس از مرگ گربه
تصویری از اینستاگرام هانیه توسلی پس از مرگ گربه

صفحه اینستاگرام هانیه توسلی پس از مرگ گربه این بازیگر ایرانی مورد هجوم گروهی از کاربران این شبکه اجتماعی قرار گرفت و در سایر شبکه‌های اجتماعی هم منجر به طرح مباحثی درباره حقوق حیوانات و سبک نوین زندگی در ایران شد.

این حملات و اظهار‌نظر‌های گسترده کاربران ایرانی روز دوشنبه (هشتم آبان)، پس از آنکه خانم توسلی بدلیل مرگ گربه‌اش، به بیان احساسات خود پرداخت، از صفحه اینستاگرام وی آغاز شد.

وی در کنار تصویری از گربه‌اش نوشته «بخواب مامان جان. بخواب تنها دلخوشيم. بخواب شيرين عسلم. منو ببخش. ديگه آرزويى ندارم. ديگه هيچى نمى‌خوام از خدا. ديگه بى‌حس شدم. ديگه تموم شدم. فقط منتظرم كه زودتر بيام پيشت. همين.»

صفحه اینستاگرام توسلی بیش از ۷۲۰ هزار دنبال‌کننده دارد که در پی درج فراوان کامنت‌های توهین‌ آمیز، وی ترجیح داده بخش نظرات پست مربوط به مرگ گربه‌اش را مسدود کند.

بخش قابل توجهی از ۳۲ هزار نظری که پای این پست نوشته شد، حاوی حملات و توهین گروهی از کاربران ایرانی به این بازیگر سینما است که خبرگزاری فارس دست‌چینی از آنها را بازنشر کرده است.

فارس با «عجیب» خواندن متن آخرین پست صفحه اینستاگرام هانیه توسلی، گزارش کرده که این پست با «واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی» مواجه شده است.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود به بازنشر برخی از نظرات کاربران ایرانی پرداخته که یکی از این نظرات حاوی این پیام به توسلی است که «خاک تو سر من که هنرمند مملکتم تویی».

کاربر دیگری با انتقاد از پست این بازیگر خطاب به وی نوشته که «واقعا واسه هنرمندی مث شما متاسفم. باعث تاسفه که هنرمند کشورم اینجور فرهنگی داره.»

وب‌سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» هم در واکنش به این موج گسترده اظهار‌نظر‌ها و موضع‌گیری‌های کاربران فضای مجازی، نوشته که این کاربران «با انتشار کامنت‌هایی طنز…این حرکت او (توسلی) را مورد انتقاد قرار دادند.»

در شبکه اجتماعی توییتر طی ۲۴ ساعت بیش از پنج هزار مرتبه درباره پست اخیر هانیه توسلی در اینستاگرام بحث شده که محور عمده این بحث‌ها سبک نوین زندگی مردم ایران، حقوق حیوانات و مسائل سیاسی و اجتماعی مرتبط است.

شماری از کاربران در توییت‌های خود از سبک زندگی توسلی و گروهی از هنرمندان و جمعیت قابل توجهی از شهروندان ایران انتقاد کرده و این بازیگر را تشویق به فرزند‌آوری کرده‌اند. شماری دیگر اما از حملات به او انتقاد کرده، به موضوع حقوق حیوانات پرداخته و یا از تغییراتی پرشتاب در زندگی معاصر شهروندان ایرانی سخن گفته‌اند.

«ژان والژان» یکی از کاربران منقد است که با انتشار تصاویری از کودکان خطاب به این بازیگر نوشته «اگه یه دونه از این خوشگل خانم‌ها رو می‌آوردی، الان لازم نبود بخاطر گربه طلب مرگ بکنی.»

کاربر دیگری به نام «فامیل دور» به انتقاد از سبک زندگی توسلی پرداخته و با انتشار تصویری معنادار از «ایوانکا ترامپ با سه فرزندش»، زندگی این بازیگر را «تباه» دانسته است.

داود پنهانی، روزنامه‌نگار هم در توییتر خود به طور تلویحی به سرعت بالای تغییر سبک زندگی در ایران اشاره کرده و در همین رابطه نوشته است: «تغییرات نسلی با چنان سرعتی در حال حرکت است که تمسخر‌کنندگان هانیه توسلی روزی ممکن است به خاطر مرگ گربه فرزندشان گریه کنند و غمگین شوند.»

پس از مباحث مخالف و موافق سبک نوین زندگی در ایران به بهانه مرگ گربه هانیه توسلی، موضوع حقوق حیوانات از دیگر مباحث پررنگ در این رابطه است.

حسین ابراهیمی یکی از طلبه‌های فعال در توییتر در این رابطه چنین توییت کرده که «محبت به حیوانات و رعایت حقوقشون و آزار نرسوندن بهشون صفت دوستان خداست، اما این موضوع سبب نمیشه ما به جای بچه، گربه بزرگ کنیم.»

احمد خمینی یکی از نوادگان آیت‌الله روح‌الله خمینی هم توییت کرده که «كارى به درست و غلط بودن وابستگى به حيوان و اشيا و ... ندارم ولى واقعا تمسخر نداره زندگى و علايق شخصى ديگران.»

پژمان راهبر یکی از روزنامه‌نگاران ورزشی در ایران هم در توییتر خود نوشته «وقتی حيوان خانگی نداريد نسبت به آدم‌هايی كه به اين موجود حس فرزندشان را دارند، حالت مسخره داريد.»

محمد یاراحمدی از فعالان حزب‌الله در توییتر هم نوشته «اینکه دل‌بستگی یک انسان (سلبریتی یا آدم عادی) به یک حیوان، منطقی نیست، متناظر با این نیست که مسخره هم باشه.»

کاربر دیگری به نام «هستی» توییت کرده که «پرداختن به حقوق حیوانات مقابلِ حقوق انسانها نیست؛ به موازات آنست.»

«یوگا» یک کاربر دیگر در توییتر است که همسو با مباحث مربوط به حقوق حیوانات نوشته «فرهنگ يک جامعه رو از رفتارشون با حيوانات بشناسيد.»

تغییرات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ایران طی سال‌های اخیر که در شبکه‌های مختلف اجتماعی نمود‌های روشنی دارد، به یکی از مهم‌ترین حوزه‌های پرتنش در کشور تبدیل شده است.

تنش‌های لفظی و اظهار‌نظر‌های بی‌شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران در مورد موضوع‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، علل و انگیز‌های بی‌‌حد و اندازه‌ای دارد که امین بزرگیان، روزنامه‌نگار در توییتر خود به یکی از این دلایل اشاره کرده است.

بزرگیان در توییتر خود نوشته که «تنفر از بورژوازی و مظاهر آن مثل سوگواری برای از دست دادن حیوان خانگی در جامعه‌ای که طبقه متوسطش در مسابقه‌ای بی‌انتها برای کسب ثروت غوطه می‌خورد، بیش از هر چیز اعلام تنفر از چیزی است که افراد در طلب آن‌ هستند، اما توان رسیدن به آن را ندارند.»

اما علاوه بر همه این‌ها پست اینستاگرامی خانم توسلی درباره گربه‌اش به موضوعی برای تسویه حساب سیاسی با وی به دلیل حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری نیز تبدیل شده است.

XS
SM
MD
LG