لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۰

ادامه اعتراض معلمان به عدم اجرای طرح «رتبه‌بندی» در چند شهر ایران


تجمع در سنندج
تجمع در سنندج

تجمع‌های معلمان در اعتراض به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی‌ که هفته گذشته در حدود ۳۰ شهر ایران برگزار شد، روز شنبه، سوم مهرماه، نیز در چند شهر ادامه یافت.

به گفته تشکل‌های صنفی معلمان، این تجمع‌ها در شهرهای آبادان، اهواز، اصفهان، بندر ماهشهر، بجنورد، تهران، سقز، شیراز، کرمانشاه، مریوان و ایلام برگزار شده است.

شهرهای سنندج، خرم‌آباد، کازرون، لامرد، یاسوج، تربت حیدریه، ایذه، کوهدشت، بهبهان، اندیمشک، یزد، ساری، اشکنان و ماهشهر از دیگر شهرهایی بودند که تجمع اعتراضی معلمان بر اساس فراخوان از پیش اعلام‌شده اجرا شد.

در این تجمعات معلمان شعارهایی چون «معلم بیدار است، از تبعیض بیزار است»، «طرح رتبه‌بندی حق مسلم ماست» و «نه تسلیم نه سازش، رتبه بدون خواهش» سر دادند.

معلمان خواستار افزایش حقوق خود به میزان ۸۰ درصدِ حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند. اما دولت و مجلس وعده افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی حقوق معلمان را داده‌اند.

بر اساس فصل ششم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، حقوق معلمان باید بر اساس سطح کیفی آن‌ها مشخص شود، ولی این طرح تاکنون اجرا نشده است.

در واکنش به تجمعات اعتراضی اخیر معلمان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس روز چهارشنبه ۳۱ شهریور از نهایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان خبر داده و گفته بود که در صورت تصویب این لایحه، دریافتی معلم از این تاریخ نباید کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌ یک استاد دانشگاه باشد.

در سال‌های اخیر با تشدید بحران اقتصادی و گسترش فقر در میان اقشار گوناگون جامعه، ‌معلمان ایران اعتراض‌های صنفی بسیاری را شکل داده‌اند که بیشتر آن‌ها به دلیل مشکلات معیشتی بوده است.

این اعتراضات در حالی انجام شده که در روزهای اخیر اخبار مربوط به خودکشی دو معلم در استان‌های فارس و خراسان رضوی توجه افکار عمومی را به مشکلات معیشتی معلمان جلب کرد.

XS
SM
MD
LG