لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

پیش‌بینی قهرمان جام جهانی با تکیه بر هوش مصنوعی


در مجله فناوری هفته، سعی داریم نگاهی به مهم‌ترین اخبار تکنولوژی هفته داشته باشیم. اما در هفته گذشته آنچه بیشتر از همه جلب توجه می‌کرد اخبار مرتبط با هوش مصنوعی بود. البته پیش‌بینی محصولات جدید مایکروسافت و سامسونگ هم بخش دیگری از اتفاقات مهم جهان فناوری بودند.

هوش مصنوعی و پیش بینی جام جهانی

محققان با اجرای یک الگوریتم پیچیده توسط هوش مصنوعی حدس می‌زنند یکی از دو تیم اسپانیا و آلمان احتمالاً قهرمان جام جهانی خواهند بود.

این الگوریتم با همکاری چندین دانشگاه اروپایی با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مشخص کرده که احتمالاً آلمان قهرمان جام جهانی می‌شود اما در این میان شانس اسپانیا هم برای قهرمانی بسیار بالاست.

این مدل ۱۰۰ هزار بار اجرا شده تا این نتیجه حاصل شود. در این شبیه‌سازی با هوش مصنوعی، محققانی از دانشگاه صنعتی دورتموند، دانشگاه صنعتی مونیخ و دانشگاه گنت بلژیک حضور داشته‌اند.

یکی از تمرینات اخیر تیم آلمان در آستانه نخستین دیدارش در جام جهانی
یکی از تمرینات اخیر تیم آلمان در آستانه نخستین دیدارش در جام جهانی

در فن‌آوری‌های این روزها در دسترس کاربران است، رد پای هوش مصنوعی بیش از پیش دیده می‌شود و از جمله گوگل اعلام کرده که با استفاده از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دقت نسخه آفلاین مترجم گوگل را افزایش داده است.

خبر دیگری هم که در این هفته درباره هوش مصنوعی منتشر شد که نشان می‌دهد برخی شرکت‌ها در حال کار روی روشی هستند تا با هوش مصنوعی با بیماری‌های روانی مقابله کنند. چندین استارتاپ جدید در حال کار روی اپلیکشین‌های جدید، مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می‌تواند بیماری‌های روانی کاربران خود را تشخیص دهند.

البته دانشمندان امیدوارند هوش مصنوعی در نهایت بتواند مانند یک روان‌شناس مشاوره‌های لازم را به کاربران دارای اختلال‌های روانه ارائه دهد.

هوش مصنوعی می‌تواند کارهای دیگری هم انجام دهد چند محقق در دانشگاه ام آی تی موفق به توسعه هوش مصنوعی و الگوریتمی شده‌اند که می‌تواند حرکت افراد را پشت دیوار حدس بزند. این فناوری به پلیس برای تعقیب متهمان کمک خواهد کرد.

گوشی تاشو سامسونگ

چند سالی است که شرکت سامسونگ در حال کار بر روی تلفن همراه جدیدی است تا بتواند اپل را با چالش جدی روبه‌رو کند. برخی منابع خبری گزارش داده‌اند این شرکت در سال ۲۰۱۹ گوشی تاشو گلگسی ایکس را با نمایشگری که انعطاف‌پذیری بالایی دارد با قیمت ۱۸۰۰ دلار روانه بازار خواهد کرد.

احتمالاً این محصول دارای صفحه هفت اینچی است و می‌توان آن را تا کرد و در جیب گذاشت. سامسونگ ابتدا برای تولید نیم میلیون قطعه از این سری دستگاه‌ها برنامه دارد و اگر این محصول با استقبال روبه‌رو شد تولید آن ادامه خواهد یافت.

این شرکت همچنین در تابستان امسال گلگسی نوت ۹ را وارد بازار خواهد کرد. این گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۸۴۵ استفاده می‌کند و سنسور اثر انگشت آن در زیر نمایشگر قرار گرفته است.

در اینستاگرام از تابستان می‌توان فیلم‌های بلندتری منتشر کرد

اینستاگرام قصد دارد تا محدوده زمان ۶۰ ثانیه‌ای قاب‌های افقی را افزایش دهد و از طرفی امکان قرار دادن فیلم‌های فور کی را برای کاربرانش ایجاد کند. اینستاگرام همچنین در به‌روزرسانی جدید خود اجازه می‌دهد کاربران در کنار فیلم‌های خود لینک بیرونی را هم ایجاد کنند.

کاربران در این به‌روزرسانی جدید می‌توانند با لمس صفحه و حرکت به سمت بالا به لینک‌های ارائه شده در کنار هر فیلم دسترسی پیدا کنند. از طرفی اینستاگرام قصد دارد مانند یوتیوب امکان کسب درآمد را برای کاربران فراهم کند.

محصولات جدید مایکروسافت

شرکت مایکروسافت سرفیس پرو شش را سال آینده وارد بازار خواهد کرد. این دستگاه مجهز به نسل جدید پردازنده‌های شرکت اینتل خواهد بود. این شرکت همچنین قصد دارد در رقابت با گوگل و اپل، تبلت ارزان قیمت سرفیس را با قیمت حدود ۴۰۰ دلار روانه بازار کند. چندی قبل اپل محصول آی‌پد جدیدش را معرفی کرد که همانند آی‌پد پرو قابلیت استفاده از قلم را دارد.

مایکروسافت همچنین در حال کار بر روی دستگاه جدید ایکس باکس است و برای ساخت و توسعه این دستگاه جدید در حال کار با شرکت‌های بزرگ بازی‌ساز جهان است.

مایکروسافت همچنین در حال کار روی فروشگاهی همانند آمازون گو است که در آن خبری از صندوقدار نیست. فروشگاهی که در آن، افراد توسط سیستم‌های هوشمند تحت نظر گرفته می‌شوند و و کالاهای برداشته شده توسط آنها به طور خودکار محاسبه می‌شود.

پردازنده گرافیکی اختصاصی اینتل

شرکت اینتل قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ اولین پردازنده گرافیکی خود را با استفاده از تجربیات شرکت AMD روانه بازار کند. هم اکنون اینتل از پردازنده‌ها یکپارچه در سی پی یوهای خود استفاده می‌کند. اما کارایی این پرازنده‌ها بالا نیست و کاربران برای کارهای سنگین نیاز به پردازنده‌های گرافیکی مجزا دارند و شرکت انویدیا در این زمینه قوی‌ترین در جهان است.

اینتل برای ورود به این حوزه بسیاری از متخصصان سابق شرکت‌های رقیب مانند انویدیا را استخدام کرده است.

از طرفی اینتل به تازگی اعلام کرده قصد دارد تا یک پرازنده خاص با ۲۸ هسته پرازشی را روانه بازار کند. این شرکت همچنین قصد دارد یک پردازنده هشت هسته‌ای جدید را هم برای کاربران عادی روانه بازار کند.

هواوی امسال ۲۰۰ میلیون گوشی خواهد فروخت

شرکت هواوی قصد دارد تا در سال جاری فروش خود را به بیش ۲۰۰ میلیون دستگاه برساند. این شرکت هم‌اکنون سومین تولیدکننده بزرگ گوشی تلفن همراه در جهان است و در سال گذشته نزدیک ۱۵۰ میلیون گوشی فروخته و قصد دارد اکنون با افزایش ۲۵ درصدی، میزان فروش خود را به ۲۰۰ میلیون دستگاه در سال برساند.

هواوی قصد دارد در کوتاه مدت اپل و پس از آن شرکت سامسونگ را پشت سر گذارد و به بزرگترین تولیدکننده گوشی‌های تلفن همراه در جهان تبدیل شود.

XS
SM
MD
LG