لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۸

رباتی که می‌خندد (و اگر بخواهید گریه می‌کند)


این ربات نسبتا ترسناک (که در واقع سر شبه‌سازی‌شده یک کودک) قرار است احساسات انسانی را تقلید کند
این ربات نسبتا ترسناک (که در واقع سر شبه‌سازی‌شده یک کودک) قرار است احساسات انسانی را تقلید کند

موسسه تحقیقاتی گارتنر بتازگی فهرستی از فناوری‌های برتر را در سال ۲۰۱۹ اعلام کرده است؛ و در ژاپن رباتی ساخته شده که در صورتش می‌تواند احساسات انسانی را تقلید کند.

رباتی که از احساسات انسان تقلید می‌کند

یکی از مواردی که ربات‌ها را می‌تواند برای انسان‌ها دلنشین‌تر کند تقلید از احساسات انسانی است. حالا در ژاپن مهندسان توانسته‌اند با استفاده از هوش مصنوعی و یک سری از کدهای عددی خاص، رباتی را طراحی کنند که می‌تواند احساسات انسانی را تا حدودی تقلید کند.

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه اوزاکا در حال کار روی این پروژه هستند و توانسته‌اند برخی احساسات انسانی را در سر یک ربات انسان‌نما شبیه‌سازی کنند. نام این ربات «آفـتـو» است. چند سال پیش در نمونه اولیه سعی شده بود حالت‌های احساسی در این ربات ایجاد شود اما چندان موفقیت‌آمیز نبود.

البته این کار بسیار پر چالش است چرا که حرکت پوست مصنوعی روی صورت این ربات و تنظیم عملکرد آن بسیار کار سختی است. برای حل این مشکل نقاط حرکتی زیادی روی صورت قرار گرفته‌اند تا بر اساس هوش مصنوعی و تحلیل‌های عددی حرکت پوست را طبیعی‌تر جلوه دهد و با حرکت و تغییر حالت‌های لب و چشم، شبیه احساسات انسانی را تقلید کند.

با اینکه محققان این ربات را گامی رو به جلو می‌دانند اما همچنان حرکات صورت این ربات بسیار مصنوعی به‌نظر می‌رسد.

فناوری‌های برتر سال ۲۰۱۹

موسسه تحقیقاتی گارتنر وسائل نقلیه خودران و دستگاه‌های الکترونیکی خودکار، هوش مصنوعی، تحلیل مبتنی بر یادگیری ماشینی، کپی‌برداری دیجیتال، بلاک‌چین و رایانش کوانتومی را تکنولوژی‌های برتری نامیده است که قرار است در سال آینده میلادی بیشترین تمرکز محققان را به سمت خود جلب کند.

در این میان بنظر می‌رسد بلاک چین که نام آن با ارزهای رمز گذاری شده گره خورده است بیش از همه رشد کند. البته رایانه‌های کوانتومی هم آینده تکنولوژی را تغییر خواهند داد. با پردازش سریع تر این رایانه‌ها، توان پردازش محاسباتی بالا برای هوش مصنوعی هم امکان‌پذیرتر می‌شود و سبب می‌شود یادگیری ماشین چندین گام رو به جلو بردارد.

شیائومی پول پارو می‌کند

شرکت چینی شیائومی در ۹ ماه سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۵ میلیارد دلار سود خالص داشته است. این شرکت در بازرهای چین، هند و کشورهای در حال توسعه در حال رشد است. گوشی‌های این شرکت ارزان‌تر از بسیاری از شرکت‌های جهان است و کارایی مناسبی دارند و به همین دلیل تلفن‌های همراه این شرکت در حال نفوذ در بازار کشورهای در حال توسعه است.

گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی آی‌دی‌سی می‌گوید شیائومی به همراه دو تولید کننده دیگر گوشی، «اوپوُ» و «ویوُو» تواسنته‌اند ۲۵ درصد از بازار موبایل جهان را در اختیار خود بگیرند.

در هند از گوشی‌های سری ردمی شیائومی استقبال فراوانی می‌شود این موبایل اقتصادی سبب شده بخش زیادی از بازار هند در اختیار شیائومی قرار بگیرد.

این شرکت در بازار اروپا هم نفوذ کرده است. بازار روسیه و اسپانیا هم از گوشی‌های ساخت این شرکت استقبال کرده‌اند این شرکت چند هفته‌ای است که فروش گوشی می‌۸ پرو را در بازار بریتانیا شروع کرده است.

صداوسیما «مانع توسعه موبایل در ایران»

به گزارش ایسنا، حسین فلاح جوشقانی، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، درباره باند فرکانسی در اختیار صداوسیما گفت: باتوجه به دیجیتالی شدن شبکه پخش همگانی که در همه جای دنیا رخ داده است، بخشی از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز که قبلا برای سرویس آنالوگ پخش همگانی استفاده می‌شد، اکنون آزاد شده است و بر اساس مقررات بین‌المللی و توافقات انجام شده در کشورهای مختلف، این باند به توسعه موبایلی و تلفن همراه اختصاص پیدا کرده است.

وی با اشاره به ضرورت آزادسازی این باند فرکانسی، که قبلا برای پخش همگانی آنالوگ از آن استفاده می‌شد، گفت: باوجود بلااستفاده بودن این باند متاسفانه صداوسیما آن را آزاد نمی‌کند تا از آن برای توسعه شبکه موبایل استفاده شود که موضوع به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده است.

XS
SM
MD
LG