لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

اینترنت 5G در ایران؟


احتمالا شرکت‌های سامسونگ و هواوی از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که تلفن‌های همراه آن‌ها مجهز به مودم فایو جی خواهد بود
احتمالا شرکت‌های سامسونگ و هواوی از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که تلفن‌های همراه آن‌ها مجهز به مودم فایو جی خواهد بود

در سال جاری میلادی قرار است برخی پرچمدارن شرکت‌های بزرگ سازنده تلفن همراه به فناوری نسل پنجم (فایو جی) مجهز شوند در همین حال ایران هم از راه‌اندازی این شبکه خبر داده است.

اینترنت نسل پنجم در ایران؟

در حالی که همه رسانه‌های تکنولوژی خود را برای معرفی و ورود به بازار اولین گوشی فایو جی جهان طی ماه آینده میلادی آماده می‌کنند، مقام‌های ایرانی هم خبر از «راه‌اندازی» این شبکه می‌دهند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی از «پوشش ۶۶ درصدی اینترنت تری جی و فور جی» در روستاها و تمامی شهرها خبر داده و اعلام کرده است که اینترنت فایو جی نیز «در سال جدید ارائه خواهد شد».

احتمالا شرکت‌های سامسونگ و هواوی از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که تلفن‌های همراه آن‌ها مجهز به مودم فایو جی خواهد بود. این شرکت‌ها در حال حاضر بخش زیادی از بازار ایران را در اختیار دارند.

اینترنت در ایران با فیلترینگ گسترده روبه‌رو است و بسیاری از وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرطرفدار، و حتی پیام‌رسان‌هایی محبوب، فیلتر هستند.

بنا بر فهرست شرکت اینترنتی «آکامی» از سرعت اتصال اینترنت در کشورهای مختلف در سال ۲۰۱۷، ایران در جایگاه ۱۰۷ قرار داشت. دو سال پیش از آن رتبه ایران در رتبه‌بندی نت‌ایندکس از این هم پایین‌تر بود و در جایگاه ۱۵۰ قرار داشت.

معرفی دوربین جدید بدون آینه کنون

کنون نسخه ارزان‌تر دوربین فول‌فریم بدون آینه خود را معرفی کرد. این دوربین را می‌توان ارزان‌ترین دوربین فول فریم جهان دانست. بدنه این دوربین ۱۳۰۰ دلار قیمت دارد. این دوربین با کد آرپی نام‌گذاری شده است. این محصول از یک حسگر ۲۶ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و می‌تواند با نرخ ۵ فریم در ثانیه عکاسی کند. این دوربین ۴۸۵ گرم وزن دارد و حتی از بسیاری از دوربین‌های آماتوری کنون هم سبک‌تر است.

در این دوربین از سیستم فوکوس خودکار دوگانه فازی استفاده شده است. این سیستم توانایی تشخیص سریع سوژه و تعقیب آن را دارد. در بخش فیلم‌برداری، کیفیت 4K با نرخ ۲۵ فریم در ثانیه و بیت ریت ۱۲۰ مگابیت در ثانیه در نظر گرفته شده است.

این شرکت چند ماه پیش دوربین‌های سری آر خود را که دوربین‌های بدون آینه این شرکت هستند در رده ۳۵ میلی متری معرفی کرده بود.دوربین «آر پی» دومین دوربین از این خانواده جدید است.

آنچه دوربین کنون سری آر را متمایز می‌کند مانت جدید آر اف است. قطر دهانه‌ این مانت برابر با ۵۴ میلی‌متر است که دارای ۱۲ اتصال الکتریکی با لنز است. این تعداد بالا اتصال با لنز سبب می‌شود ارتباط لنز و دوربین بهتر برقرار شود و دوربین عملکرد سریع‌تر و دقیق‌تری داشته باشد. شرکت کنون گفته این رابط «سریع‌ترین» نمونه‌ موجود در دنیای عکاسی است.

دوربین جدید فوجی

شرکت فوجی هم دوربین جدید بدون آینه خود را با سنسور APS-C با نام X-T30 معرفی کرده است. این دوربین مجهز به سنسور ۲۶ مگاپیکسلی است. این محصول به دلیل پردازنده سریع می‌تواند با سرعت هشت فریم در ثانیه با شاتر مکانیکی و ۲۰ فریم در ثانیه با شاتر الکترونیکی عکاسی کند. در بخش فیلمبرداری این دوربین می‌تواند در اندازه 4K با ۳۰ فریم در ثانیه کار کند.

این دوربین ۳۸۰ گرم وزن دارد و با حدود ۹۰۰ دلار قیمت بدنه فروخته می‌شود.

در انتظار لپ‌تاپ‌های قوی‌تر

جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، گفته است با قوی‌تر شدن کارت‌های گرافیکی در سال جاری میلادی لپ‌تاپ‌های جدید قوی‌تر خواهند شد. این می‌تواند خبر خوبی برای طراحان و گیمرها باشد. البته این شرکت طی چند ماه اخیر با مشکل کاهش فروش کارت‌های گرافیکی خود دست به گریبان است. یکی از استفاده‌های رایج برای کارت‌های گرافیکی در چند سال اخیر استخراج ارز‌های دیجیتال بوده است اما به دلیل نوسان‌های رخ داده این بخش از بازار روند کاهشی دارد.

این شرکت امید دارد با رونق بازار رایانه‌های بازی در سال جاری کمی از وضعیت فعلی خارج شود.

ارائه سیستم عامل لایت توسط مایکروسافت

شرکت مایکروسافت برای رقابت با کروم قصد دارد نسخه‌ای سبک از یک سیستم عامل جدید را با نام لایت عرضه کند. این سیستم عامل قرار است بسیار سبک‌تر از ویندوز باشد و بیشتر برای مصارف آموزشی کاربرد خواهد داشت. از نظر عملکرد این سیستم عامل جدید مشابه کروم و آی او اس عمل می‌کند. این سیستم عامل احتمالا قرار است در پروژه پگاسوس در یک دستگاه جدید استفاده شود.

شیائومی «خطرناک‌ترین» گوشی‌های جهان را می‌سازد

بر اساس آخرین بررسی‌های اداره فدرال حفاظت در برابر تشعشعات آلمان، امواج تولیدی گوشی‌های شیائومی در جهان «خطرناک‌ترین» هستند. گوشی‌های شیائومی ای۱ با عدد جذب ۱.۷۴ وات‌ بر‌کیلوگرم بیشترین تشعشعات را از خود منتشر می‌کند.

سامسونگ نوت هشت در میان گوشی‌های جهان از کمترین میزان تشعشعات خطرناک برخوردار است. این گوشی تنها ۱۷ صدم وات‌بر‌کیلوگرم تشعشعات منتشر می‌کند.

XS
SM
MD
LG