لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

«اندروید ملی»


نشان اندروید
نشان اندروید

در حالی‌که شرکت هواوی در حال توسعه نسخه خاص سیستم عامل خود بر پایه اندروید است ایران هم اعلام کرده قصد توسعه «اندروید ملی» را دارد.

اندروید ملی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، گفته است «مدت زیادی بود که می‌خواستیم سیستم ‌عامل اندروید را در گوشی‌های ایرانی تغییر دهیم تا از استارتاپ‌های داخلی حمایت کنیم؛ این موضوع پیش نمی‌رفت تا اینکه اپلیکشین‌های داخلی را حذف کردند و این همدلی ایجاد شد و به‌زودی نتیجه کار را اعلام می‌کنیم.»

در چند سال اخیر برخی محدودیت‌ها برای تعدادی از اپلیکیشن‌های ایرانی در اپ استور و گوگل استور ایجاد شده است.

البته این توسعه‌دهندگان محصولات خود را با استفاده از بازار‌های اپلیکیشن در داخل ایران مانند بازار در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. اما گویا اتفاقی که برای شرکت هواوی رخ داده سبب شده دوباره بحث طراحی اندروید خاص در ایران داغ شود.

مدتی است شرکت هواوی کار روی سیستم عامل خود با نام‌ هانگ‌منگ را آغاز کرده است. این کار پس از آن‌که گوگل اعلام کرد همکاری با هواوی محدود می‌شود شدت گرفته است. این محصول در پایيز امسال معرفی می‌شود.‌‌

هانگ‌منگ در واقع توسعه‌یافته اندروید به سبک هواوی است. این اندروید تفاوت‌هایی را با اندروید گوگل و اندروید متن باز دارد، با این وجود هواوی ادعا می‌کند تمامی اپلیکیشن‌هایی که برای اندروید توسعه داده شده‌اند بدون مشکل روی این سیستم عامل کار می‌کنند.

گوگل با تبلت خداحافظی می‌کند

شرکت گوگل دیگر قصد ندارد روی تبلت کار کند. این خبر را یکی از سخنگویان گوگل اعلام کرده است. این شرکت به‌جای کار روی تبلت، تمرکز مهندسان خود را روی توسعه لپ‌تاپ پیکسل‌بوک می‌گذارد. لپ‌تاپ‌های شرکت گوگل از سیستم عامل کروم استفاده می‌کند.

تبلت گوگل «پیکسل اسلیت»
تبلت گوگل «پیکسل اسلیت»

در چند سال گذشته استفاده از لپ‌تاپ‌های شرکت گوگل و سیستم عامل کروم در بخش‌های آموزشی افزایش چشمگیری یافته است. به همین دلیل مایکروسافت هم برنامه گسترده‌ای را برای سبک‌سازی ویندوز برای بخش‌های آموزشی در دستور کار قرار داده است.

آمازون و ارسال پهپادی

شرکت آمازون چند سالی است که به‌طور گسترده در حال انجام تحقیقات برای ارسال سفارشات خود به‌وسیله پهپادهای خاص است. این شرکت چندین پهپاد هم در چند سال اخیر برای این منظور ساخته است.

در تازه‌ترین اقدام، رسانه‌های فناوری از ساخت پهپاد جدیدی خبر داده‌اند که توانسته است خواسته‌های این شرکت را تا حد زیادی برآورده کند.

این پهپاد جدید شکل شش وجهی دارد و دارای حفاظ‌هایی در اطراف پروانه‌های خود برای پرواز کردن است. برای پرواز این پهپادها، آمازون در حال توسعه خلبان خودکار رایانه‌ای، جهت کنترل ترافیک پروازی و همچنین هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است.

آهنربای قدرتمند فلوریدا

محققان دانشگاه فلوریدا توانسته‌اند قوی‌ترین آهنربای جهان را بسازند. این آهنربا می‌تواند بیشتر از ۱۰ دستگاه ام‌آرآی میدان مغناطیسی تولید کند. توان این آهنربای قدرتمند بیش از ۴۵ تسلا اعلام شده است. بیش از ۲۰ سال بود که رکورد قوی‌ترین آهنربا شکسته نشده بود. مهندسان برای ساخت این آهنربا عایق کاری انجام نداده‌اند.

لپ‌تاپ‌های قدرتمند تینک پد

سری پی تینک‌پد بین کاربران حرفه‌ای که از لپ‌تاپ‌های قوی استفاده می‌کنند بسیار معروف است. شرکت لنوو اعلام کرده است به زودی نسل جدید این محصولات را با کد ۵۳ روانه بازار می‌کند.

این محصولات از جدیدترین پردازنده‌های اینتل بهره خواهند گرفت که با ولتاژ و تعداد هسته بالا، قدرت لازم را برای پردازش‌های سنگین در اختیار کاربران حرفه‌ای مانند مهندسان، فیلمسازان و پژهشگران قرار می‌دهند.

این لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای از کارت‌های گرافیک سری آر‌تی‌ایکس کواد، مدل پنج هزار شرکت انویدیا استفاده می‌کنند که می‌تواند پردازش‌های بسیار سنگین گرافیکی را انجام دهد.

به دلیل سخت‌افزار بسیار قدرتمند، این رایانه‌ها بر خلاف رویه دیگر لپ‌تاپ‌ها چندان سبک‌وزن نیستند و حدود ۲.۵ کیلوگرم وزن دارند.

XS
SM
MD
LG