لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۵

طرحی برای «اتصال مغز انسان به رایانه»


شاید شبیه فیلم‌های علمی تخیلی باشد، اما ایلان ماسک از برنامه‌ای برای اتصال مغر انسان به رایانه خبر داده است.

طرحی برای اتصال مغز و رایانه

ایلان ماسک که در جهان فناوری با طرح‌های «انقلابی‌اش» شهره است، برنامه بلند پروازنه‌ای را برای اتصال مغر انسان و رایانه با یک رابط کاربری خاص معرفی کرده است.

این طرح توسط شرکت نئورالینک که در زمینه این رابط کاربری فعالیت می‌کند معرفی شده است. این طرح در گام اول قصد دارد تا با کاشت وسایلی خاص در سر انسان، بین مغر و رایانه ارتباط برقرار کند؛ تا معلول‌ها بتوانند از این طریق با رایانه‌ها ارتباط برقرار کرده و رایانه‌ها به آن‌ها در انجام کارهایشان کمک کنند.

در یکی از این فعالیت‌ها رشته‌هایی با نام رشته‌های منعطف استفاده شده‌اند که ضخامت آن حدود چهار میکرون و از موی انسان باریک‌تر است. این شرکت امیدواراست بتواند اولین آزمایش‌ها را در سال آینده انجام دهد.

گویا آزمایش‌های اولیه روی میمون موفقیت‌آمیز بوده است. یکی از هدف‌های این پروژه در مراحل بعدی ارتباط انسان با هوش مصنوعی از این طریق است.

ایلان ماسک معتقد است روزی هوش مصنوعی می‌تواند انسان را پشت سر بگذارد برای همین به فکر ترکیب هوش انسانی با هوش مصنوعی افتاده است.

سونی غول جدید عکاسی را معرفی کرد

سونی دوربین آلفا آر چهار را معرفی کرده است که مجهز به یک سنسور فول‌فریم ۳۵میلی‌متری ۶۱ مگاپیکسلی است. این اندازه در دوربین‌های عکاسی فول‌فریم بسیار بالا است. این دوربین که بدون آینه است توان ثبت دینامکی ۱۵ استاپ در عکاسی را دارد و می‌تواند در۵۶۷ نقطه فوکوس کند. این دوربین همچنین می‌تواند با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه عکاسی کند.

دوربین جدید سونی با کیفیت چهار کی با نرخ ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه می‌تواند فیلم‌برداری را به‌صورت ۳۰ فریم در ثانیه انجام دهد. قیمت این دوربین سه هزار و ۵۰۰ دلار است.

شرکت سیگما هم از کوچک‌ترین دوربین فول فریم ۳۵ میلی متری جهان که یک دوربین بدون آینه با نام اف‌پی (fp) است رونمایی کرد. این دوربین تنها ۴۲۲ گرم وزن دارد و با مانت مشترک با پاناسونیک و لایکا (مانت ال) تولید می‌شود و گذشته از لنزهای سیگما می‌تواند با لنزهای شرکت‌های لایکا و پاناسونیک هم کار کند.

این دوربین با یک سنسور ۲۴ مگاپیکسلی می‌تواند با سرعت ۱۸ فریم در ثانیه عکاسی کند. این محصول با ضبط کننده خارجی می‌تواند تصاویری را با کیفیت چهار کی و با عمق ۱۲ بیت در سرعت ۲۴ فریم در ثانیه ضبط کند. ابعاد این دوربین حرفه‌ای فول‌فریم که قابلیت تعویض لنز دارد کمی از موبایل بزرگ‌تر است.

سیگما از سری جدید لنز‌های خود برای دوربین‌های فول فریم سری ال هم رونمایی کرده است. لنز ۴۵ میلی‌متری اف ۲.۸ ، لنز ۳۵ میلی متری اف ۱.۲ و لنز ۱۴-۲۴ میلی متری اف ۲.۸ از جمله این لنزها هستند.

صف‌های طولانی برای خرید پردازنده جدید

شاید صف بستن برای خرید گوشی‌ها جدید کار معمولی باشد، اما صف بستن برای خرید یک پردازنده چندان معمول نیست؛ اما این بار خوره‌های تکنولوژی برای خرید جدیدترین پردازنده شرکت AMD صف بستند.

این پردازنده برگ برنده این شرکت در برابر پردازنده‌های جدید شرکت اینتل است. عملکرد خیره‌کننده در برابر قیمت کمتر، سبب شده متخصصان رایانه به سمت خرید این پردازنده کشیده شوند.

این پردازنده جدید، سری سه هزار رایزن نام دارد و دارای ۱۲ هسته، ۲۴ ترد و۶۴ مگابایت حافظه‌ی کـَش است. سرعت این پردازنده به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد.

گوشی‌های هوشمند فایو جی در سال ۲۰۲۳

براساس جدیدترین ارزیابی‌ها، فروش گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری فایو جی در سال ۲۰۲۳ بیشتر از گوشی‌های دیگر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود دراین زمان بیش از ۵۰ درصد فروش گوشی‌های هوشمند به گوشی‌هایی اختصاص داشته باشد که از نسل پنجم اینترنت پشتیبانی می‌کنند.

شرکت اریکسون هم در این زمینه با شرکت هواوی در حال رقابت است. شرکت سوئدی اریکسون می‌گوید در سال ۲۰۲۴ نزدیک به دو میلیارد نفر به شبکه فایو جی دسترسی خواهند داشت.

یک‌پنجم شرکت‌ها همچنان از ویندوز هفت استفاده می‌کنند

با وجود اینکه تنها چند ماهی از پشتیبانی ویندوز هفت باقی مانده است بسیاری از شرکت‌ها در جهان همچنان از این نسخه از ویندوز استفاده می‌کنند.

شرکت مایکروسافت قصد دارد در اوایل سال آینده میلادی پشتیبانی از این ویندوز را متوقف کند. با قطع این پشتیبانی تمرکز اصلی مایکروسافت روی ویندوز ۱۰ خواهد بود و شرکت‌ها یا افرادی که همچنان از ویندوز هفت استفاده کنند به بهترین هدف برای هکرها تبدیل خواهند شد.

رونمایی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵
رونمایی از ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵

البته شرکت مایکروسافت اعلام کرده سعی می‌کند تا سه سال از برخی کاربران به‌صورت پولی و با برخی به‌روزرسانی‌ها حفاظت کند. قیمت این به‌روزرسانی هر سال دو برابر خواهد شد.

بیم آن می‌رود شرکت‌ها به دلیل هزینه این کار را انجام ندهند و هدف حملات سایبری قرار گیرند.

XS
SM
MD
LG