لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۶

جی‌پی‌اس چینی در آستانه بهره‌برداری


چینی‌ها در آستانه توسعه سامانه ناوبری خود هستند. شرکت اینتل جدیدترین سری پردازنده‌های خود را معرفی کرد.

پردازنده جدید اینتل

نسل دهم پردازنده‌های شرکت اینتل با فرکانس پردازشی بالا معرفی شدند. این شرکت همچنین وعده سرعت کلاک خالص را در سری جدید تراشه‌های موبایلی خود داده است. این پردازنده‌ها می‌توانند به فرکانسی بیش از پنج گیگاهرتز دست پیدا کنند.

با این فرکانس بالا سرعت رایانه‌های شخصی و لپتاپ‌ها به‌شدت افزایش می‌یابد.

به عنوان نمونه پردازنده کورآی هفت که هشت هسته ای شده‌اند در سری« ۱۰۸۷۵ اچ» با فرکانس پایه ۲.۳ می‌تواند در حالت بوست به فرکانس ۵.۱ گیگاهرتزی دست پیدا کنند.

این سری پردازنده‌ها می‌تواند برای دوستداران بازی یک خبر خوش باشد. آنها حالا با سرعت بیشتری می‌توانند بازی کنند.

یکی از اولین لپ‌تاپ‌هایی که با این سری جدید پردازنده معرفی شد ریزر بلید ۱۵ اینچی است. قیمت پایه این محصول ۱۶۰۰ دلار و در قوی‌ترین نسخه ۳۳۰۰ دلار است.

این رایانه می‌تواند برای رسانه‌ها، شرکت‌های مهندسی، طراحی و افرادی که در خانه کارهای سنگین انجام می‌دهد مناسب باشد.

شرکت انویدیا هم خانواده جدید پردازنده‌های گرافیکی خود را که مخصوص لپتاپ است معرفی کرد.

جی فورس آر تی ایکس ۲۰۸۰ سری جدید قوی ترین پردازنده‌های گرافیکی برای لپ‌تاپ است. این سری از پردازنده‌ها بیش از سه هزار هسته دارند.

این سری از پردازنده‌های گرافیکی اگر با پردازنده‌های جدید اینتل تلفیق شوند سرعت را به‌شدت افزایش می‌دهند.

جی‌پی‌اس چینی

چینی‌ها در حال تکمیل آخرین پازل خود برای راه‌اندازی جی‌پی‌اس مخصوص خود هستند. سیستم موقعیت‌یاب جدید ماهواره‌ای چینی شاید صحنه رقابت در این عرصه را تغییر دهد.

این سیستم «بِی‌دو» نام دارد که ساخت نسل اول به هشت سال پیش باز می‌گردد. نسل دوم این سیستم ناوبری قرار بود در سال جاری میلادی تکمیل شود.

چینی‌ها برای رسیدن به پوشش کافی تعدادی ماهواره را در مدار قرار داده‌اند. این ماهواره‌ها از پایگاه فضایی در جنوب‌غربی چین به سوی مدار زمین فرستاده شده‌اند.

آخرین پرتاب هم طی ماه آینده انجام خواهد شد تا این سیستم به پوشش حداقلی برای شروع کار دست یابد.

این در حالی است که این جی‌پی‌اس چینی با نمونه روسی که گلوناس نامیده می‌شود و سیستم اروپایی گالیله رقابت خواهد کرد.

قرار است با تکمیل این سیستم بیشتر گوشی‌های ساخت چین از این سیستم استفاده کنند. این در حالی‌ست که شرکت بزرگ چینی هواوی به‌دلیل اتهام‌های آمریکا و شماری از متحدانش به‌خاطر همکاری با دولت مرکزی پکن، با محدودیت‌ها و تحریم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز روبه‌رو شده‌است.

سیستم‌های نظامی ارتش چین هم قرار است از سیستم ناوبری ساخت خود آن کشور استفاده کنند.

هک دوربین آیفون

هکرهای کلاه سفید توانسته‌اند یک باگ را دردوربین‌های آیفون پیدا کنند. در دوربین‌های آیفون سه باگ امنیتی وجود داشت که هکرها با استفاده از آن می‌توانستند دوربین‌های آیفون را هک کنند.

هکرهای کلاه سفید با پیدا کردن این باگ از اپل جایزه دریافت کردند و اپل سعی در حل این مشکل دارد.

هکرهای کلاه سفید افرادی هستند که سعی می‌کنند در برابر هکرها راهکارهای مناسبی پیدا کنند و باگ‌های امنیتی را پیدا کنند. سال گذشته هم مورد مشابهی در آی او اس ۱۳ توسط یک هکر کلاه سفید کشف شده بود. این باگ به مهاجمین فرصت می‌داد حتی در زمانی که گوشی قفل است به فهرست گوشی دست پیدا کنند.

نگرانی‌های امنیتی درباره زوم

اپلیکشین زوم پس از بحران کرونا به دلیل دورکاری در میان خیلی از شرکت‌ها محبوب شد اما اسپیس‌ایکس به کارمندان خود پیشنهاد داده از این سیستم به دلیل مشکلات امنیتی استفاده نکنند.

زوم یکی از پلت‌فرم‌های محبوب برای گفت‌وگوهای تصویری مجازی است. استفاده از این سیستم ۱۳۴ درصد رشد کرده است. اما کارشناسان امنیتی هشدا داده‌اند حفره‌های امنیتی را در این پلت‌فرم پیدا کرده‌اند.

این حفره‌های امنیتی به مهاجمان امکان اتصال به میکروفن و وب‌کم را می‌دهند و هکرها حتی می‌توانند به فایل‌های کاربران دسترسی داشته باشند.

یوتیوب شورت وارد می‌شود

یوتیوب قصد دارد یک سامانه جدید راه‌اندازی کند این سامانه یوتیوب شورت نام دارد. این اقدام برای رقابت با تیک‌تاک طراحی شده است. هم اکنون سامانه تیک‌تاک با اقبال گسترده کاربران روبرو شده است.

در سامانه یوتیوب شورت کاربران می‌توانند فیلم‌های کوتاه وسرگرم کننده منتشر کنند.

یوتیوب شورت دارای طیف زیادی از موسیقی‌ها متنوع است که یوتیوب حق استفاده از آنها را در اختیار دارد.

XS
SM
MD
LG