لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۱

تلاش برای ساخت چشم مصنوعی با نانوسیم‌ها


در مجله فناوری این هفته: مایکروسافت از هزاران پردازنده در ابـَررایانه جدید خود استفاده کرده و مهندسان با استفاده از نانو‌سیم‌ها به دنبال ساخت چشم مصنوعی هستند.

ابـَررایانه مایکروسافت

شرکت مایکروسافت با استفاده از ۲۸۵ هزار پردازنده و ۱۰ هزار پردازنده گرافیکی ابـَررایانه جدید خود را ساخته است.

این ابـَررایانه یکی از سریع ترین رایانه‌های جهان است و از آن برای توسعه هوش مصنوعی می‌توان استفاده کرد.

برای توسعه هوش مصنوعی و رسیدن به نزدیکی هوش انسان، شرکت‌های مختلفی در جهان در حال توسعه پردازنده‌های جدید هستند.

البته برخی کارشناسان رسیدن به سطح بالای هوش مصنوعی را با پردازنده‌های جدید امکان‌پذیر نمی‌دانند و اعتقاد دارند باید پردازنده‌های کوانتومی را وارد بازار کرد.

تلاش برای ساخت چشم مصنوعی جدید

مهندسان در حال کار روی نانو‌سیم‌هایی مانند سلول‌های گیرنده نور در چشم هستند تا بتواند چشم مصنوعی تولید کنند.

در چشم انسان شبکیه سیگنال‌ها را به اعصاب بینایی هدایت می‌کند و مغز بر اساس داده‌های این سیگنال‌ها، بینایی را ایجاد می‌کند.

بر اساس مقاله‌ای که در نشریه نیچر چاپ شده، نانوسیم‌هایی که بسیار نازک هستند و طولی در حدود چند هزارم میلی‌متر دارند می‌توانند به ساخت چشم مصنوعی با کیفیت مطلوب کمک کنند.

البته یک مشکل همچنان وجود دارد: شبکیه انسان خمیده، ولی حسگرهای نوری مسطح هستند و این عامل تفاوتی را در نوع دیدن ایجاد می‌کند.

به همین دلیل محققان در حال ایجاد ساختار خمیده‌ای هستند تا رشته‌های بسیار نازک نانو‌سیم را در آن قرار دهند.

شیوع کرونا و افزایش فروش لپ‌تاپ‌ها

خانه‌نشین شدن و دورکاری کارکنان شرکت‌ها، سبب شده است تا فروش لپ‌تاپ و تولید آن افزایش یابد.

شرکت لنوو که از بزرگترین سازندگان لپ‌تاپ در جهان است از افزایش درآمد خود به دلیل دورکاری افراد مختلف در جهان خبر داده است. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده این افزایش سود ادامه‌دار باشد. این شرکت همچنین از پیش‌بینی افزایش تقاضا برای لپ‌تاپ‌های ويژه بازی خبر داده است.

بسیاری از شرکت‌ها و شهروندان در این روزها به دورکاری روی آورده‌اند
بسیاری از شرکت‌ها و شهروندان در این روزها به دورکاری روی آورده‌اند

بازار داغ تعمیر لپ‌تاپ در ایران

به گزارش ایسنا رییس اتحادیه صنف فناوران رایانه از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی تقاضای تعمیرات لپ‌تاپ در سال گذشته خبر داده است.

وی گفته است «در ابتدای سال ۱۳۹۷ به همه کالاها ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شده بود، اما بعداً به ارز نیمایی تبدیل شد که قیمت آن هم بالا رفت و افرادی که در گذشته می‌توانستند با حدود سه میلیون تومان لپ‌تاپ بخرند حالا باید حدود ۹ میلیون تومان برای خرید آن هزینه می‌کردند.»

افزایش قیمت لپ‌تاپ سبب شده است بسیاری از کاربران به جای خرید رایانه جدید به دنبال ارتقا یا تعمیر لپ‌تاپ‌های کنونی خود در ایران باشند.

بر اساس گزارش ایسنا از ۲۱ فروردین سال ۱۳۹۷ که نرخ ارز در بازار آزاد افزایش یافت، تا ۱۶ مرداد که بازار ثانویه ارز راه‌اندازی شد، در مقاطعی برای واردات همه کالاها، ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داده شد. اما از نیمه دوم مرداد ماه سال ۱۳۹۸ ارز دولتی فقط برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت و تولیدکنندگان ملزم شدند برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز خود از ارز نیمایی استفاده کنند.

ساعت گوگل

رسانه‌های تکنولوژی از فعالیت گوگل برای عرضه ساعت هوشمند با نام گوگل پیکسل‌واچ خبر داده‌اند. این شرکت برای این ساعت یک پتنت جدید ثبت کرده است. ساعت هوشمند پیکسل‌واچ می‌تواند از ژست‌های حرکتی پشتیبانی کند.

در گوشی‌های پیکسل قابلیتی به نام موشن‌سنس وجود دارد که بر اساس ژست‌های حرکتی کار می‌کند. این قابلیت کنترل‌هایی را بدون نیاز به لمس در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

صدا و سیما به دنبال خرید تلوبیون

صدا و سیمای ایران قصد دارد تا سهام تلوبیون را به‌دست آورد.

این سامانه غیر از پخش مستقیم بسیاری از کانال‌های تلوزیون ایران روی اینترنت، آرشیو برنامه‌های پخش شده این رسانه را هم در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این آرشیو کمک می‌کند بسیاری از برنامه‌های این رسانه که در بازپخش سانسور شده‌اند روی این سامانه قابل دیدن باشد.

مجید ترک‌آبادی، مدیر مارکتینگ تلوبیون نیز از شروع رایزنی‌های صداوسیما با شرکت رهنما، به‌عنوان سرمایه‌گذار در تلوبیون خبر داده و گفته است صداوسیما قصد دارد کل سهام این سرویس را بخرد.

XS
SM
MD
LG