لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۰

پیکسل جدید رقیب آیفون اس‌ئی؟


شرکت گوگل تلفن همراه پیکسل ۴-اِی را برای رقابت با آیفون اس‌ئی معرفی کرد.

اپل در سال جاری و با توجه به بحران کرونا و کاهش قدرت خرید مردم در جهان نمونه ارزان گوشی خود آیفون اس‌ئی را با سخت‌افزار مشابه گوشی‌های گران‌قیمت خود روانه بازار کرده است.

این گوشی سبب شد تا بازار به سمت اپل حرکت کند و برخی از کاربران اندروید به آی او اس مهاجرت کنند. حالا اما گوگل در پاسخ به اپل تلفن همراه پیکسل ۴-اِی را معرفی کرده است.

پیکسل ۴-اِی حدودت ۵۰ دلار ارزان‌تر از آیفون اس‌ئی است با این وجود از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌تر است. اما برای جبران این تفاوت گوگل کارهایی کرده است.

گوگل روی سه ویژگی مانور داده است: قیمت، دوربین و اندروید خالص.

این شرکت مدعی است اندروید خالص سرعت بیشتری نسبت به تمام دستگاه‌های اندرویدی به محصولش می‌دهد. البته منتقدان می‌گویند آی او اس نسبت به اندروید خالص سریع‌تر و بهینه‌تر است فاکتوری که البته عاشقان اندروید خالص آن‌را قبول ندارند.

قیمت ۳۵۰ دلاری، بهای کمتری نسبت به گوشی میان‌رده اپل و بسیاری دیگر از میان‌رده‌های اندرویدی بازار است.

گوگل از یک حسگر ۱۲مگاپیکلسی برای دوربین اصلی استفاده کرده که تصاویر ثبت‌شده توسط آن با هوش مصنوعی گوگل بهینه‌سازی می‌شوند. گوگل ادعا می‌کند این دوربین می‌تواند عکس‌های بهتری نسبت به رقبا بگیرد.

در مقابل اپل ادعا کرده است آیفون اس‌ئی با بهره‌گیری از پردازنده قوی و با کمک هوش‌ مصنوعی، قابلیت‌های زیادی دارد و برتر از بسیاری از پرچمداران بازار است. برای دوربین سلفی هم از یک سنسور هفت مگاپیکسلی استفاده شده است. برخلاف بیشتر گوشی‌ها، آیفون اس‌ئی در پشت خود تنها یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی دارد.

دوربین پیکسل ۴-اِی دارای لنز واید ۲۷ میلی متری با اندازه دیافراگرام ۱.۷، فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال است و می‌تواند تصاویر چهار کی را حداکثر با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند. برای فریم‌ریت‌های بالاتر این گوشی تنها می‌تواند بصورت فول اچ‌دی فیلم بگیرد.

گوگل از یک صفحه اولد ۵.۸ اینچی با کیفیت فول اچ‌دی برای صفحه نمایش استفاده کرده است. در این تلفن همراه همچنان جک ۳.۵ میلی متری وجود دارد و اسپیکرها هم استریو هستند. حفظ این جک هدفون می‌تواند برای محصول گوگل به عنوان مزیت محسوب شود در حالی که گوشی اپل چنین مزیتی ندارد.

از طرفی در برابر صفحه نمایش ۴.۷ اینچی آیفون اس‌ئی، گوشی پیکسل ۴-اِی با اندازه ۵.۸ وضعیت بسیار بهتری دارد.

این تلفن همراه از رم شش گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی بهره می‌برد. رم این گوشی دو برابر آیفون اس‌ئی حجم دارد اما مشکل آنجاست که پردازنده پیکسل ۴-اِی در برای آیفون اس‌ئی که قوی‌ترین پردازنده موبایل جهان را در اختیار دارد؛ بسیار ضعیف‌تر است.

پردازنده آ۱۳ اپل بسیار قدرتمندتر از بهترین پردازنده اسنپدارگون است حال آنکه در محصول جدید گوگل از یک پردازنده متوسط اسنپدراگون با نام ۷۳۰ استفاده شده است. این پردازنده احتمالا در چند سال آینده نمی‌تواند از پس بسیاری از برنامه سنگین برآید ولی محصول میان‌رده اپل با پردازنده قوی خود در چندین سال آینده نیاز کاربران خود را تامین می‌کند.

البته نسخه ۴۰۰ دلاری آیفون اس‌ئی با قیمت ۵۰ دلار بیشتر، ۶۴ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی کمتری نسبت به پیکسل ۴-اِی دارد و نسخه مشابه از نظر حافظه حدود ۱۰۰ دلار گران‌تر است.

برای معرفی محصول جدید گوگل و عرضه آن به بازار تاخیرهای بسیاری به دلیل کرونا پیش آمده است. این شرکت همچنین قصد دارد در پاییز امسال پیکسل-۵، پرچمدار جدید خود را معرفی کند.

طرفدارن گوگل امیدوار هستند پیکسل جدید بتواند شکست‌های نسخه پیکسل چهار را در برابر رقبا جبران کند. این شرکت همچنین قصد دارد در آینده نزدیک نسخه فایو جی پیکسل ۴-اِی را هم با قیمت حدودی ۵۰۰ دلار وارد بازار کند.

XS
SM
MD
LG