لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۴

سرعت اینترنت فضایی


مایکروسافت نسخه نهایی تلفن همراه تاشو خود را معرفی کرد از طرفی شرکت استارلینک هم مرحله اول خدمات‌دهی اینترنت فضایی را آغاز کرده است.

سرعت اینترنت فضایی

اینترنت فضایی استارلینک امید بسیاری برای دسترسی اینترنت در جاهایی از جهان است که از خدمات اینترنتی مطلوبی بهره نمی‌برند یا دچار فیلترینگ شدید هستند.

در نسخه بتای اینترنت فضایی استارلینک سرعت دانلود بین ۱۰ تا ۶۰ مگابیت در ثانیه است. سرعت آپلود هم بین ۵ تا ۱۸ مگابیت بر ثانیه گزارش شده است.

البته استارلینک در مراحل اولیه قرار دارد و هنوز پوشش ماهواره‌ها به حد مطلوب نرسیده است و تنها در بخش‌هایی از زمین این امکان برای برخی کاربران فراهم شده است.

هدف در نهایت رسیدن به سرعتی تبادل داده بالای گیگابیت است. البته همین سرعت اولیه هم از بسیاری از شبکه‌های اینترنت در جهان بیشتر است.

تا کنون زیر ۴۰۰ ماهواره در مدار قرار گرفته‌اند و قرار است تعداد ماهواره‌ها در گام دوم به ۸۰۰ برسد.

این ماهواره‌ها قرار است به صورت شبکه‌ای به تعداد ۱۲ هزار عدد افزایش یابند.

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌هایی مانند پروژه اینترنتی اسپیس‌ایکس، به موفقیت دست یابند، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کند.

رد ماهواره استارلینک در آسمان برزیل
رد ماهواره استارلینک در آسمان برزیل

آغاز دوباره‌ مایکروسافت در جهان موبایل

سرفیس دوئو محصول جدید مایکروسافت برای بازار موبایل است. البته بر خلاف طراحی بدنه خلاقانه، سخت افزار ضعیف کمی طرفداران محصولات این شرکت را ناامید کرده است. با وجود اینکه این تلفن همراه می‌توانست با یک رم ۱۲ یا ۱۶ گیگابایتی محصولی وسوسه‌کننده‌ای بنظر برسد مایکروسافت از رم ضعیف شش گیگابایتی در آن استفاده کرده است.

شاید اگر سیستم عامل این محصول آی او اس بود چنین رمی کافی بود، اما با سیستم عامل اندروید به احتمال زیاد این محصول در اجرای اپلیکیشن‌های جدید در چند سال آینده با مشکل روبه‌رو می‌شود. قیمت این محصول حدود ۱۴۰۰ دلار است. به همین دلیل کسی که این محصول را می‌خرد برنامه استفاده چند ساله دارد اما رم شش گیگابایتی برای برنامه‌های چهارسال آینده بسیار ضعیف است.

طراحی این محصول حالتی ترکیبی دارد. هم می‌تواند لپ‌تاپ باشد هم کارایی یک تبلت دوگانه را داشته باشد.

دو صفحه به کاربران این امکان را می‌دهد از یک صفحه به عنوان صفحه کلید و از صفحه دیگر به عنوان نمایشگر استفاده کند یا دو کار مختلف را در دو صفحه مختلف انجام دهند.

از نظر شکل طراحی، مایکروسافت با استفاده از یک لولای مقاوم، دوام بالا را مد نظر قرار داده و بر خلاف سامسونگ از صفحه انعطاف‌پذیر استفاده نکرده است که این‌ نکته، عامل قدرت این محصول است.

برای پردازنده، مایکروسافت از اسنپدراگون ۸۵۵ استفاده کرده است از طرفی از قلم‌های مایکروسافت هم می‌توان در این محصول استفاده کرد.

شرکت اپل اگر برای گوشی‌های تاشو خود طرحی مشابه مایکروسافت را استفاده کند سرفیس دوئو با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد چرا که پردازنده‌های موبایلی اپل بسیار قوی‌تر از اسنپدراگون ۸۵۵ است.

برای دوربین، مایکروسافت تنها از یک دوربین ۱۱ مگاپیکسلی استفاده کرده. این هم در زمانی که گوشی‌هایی با قیمت بالای ۵۰۰ دلار دارای چندین دوربین هستند یک نقطه ضعف برای محصول جدید مایکروسافت محسوب می‌شود.

مایکروسافت در این محصول از سیستم عاملی غیر از ویندوز استفاده کرده و اندروید را برای دستگاه خود توسعه داده است.

کاربران چینی آیفون و وی‌چت

وی‌چت در میان چینی‌ها اصلی‌ترین اپلیکیشن ارتباطی است و بر اساس نظرسنجی انجام شده بسیاری از کاربران آیفون در چین در صورت خدمات ندادن آیفون به وی‌چت، به پلت‌فرم دیگری مهاجرت خواهند کرد.

شرکت چینی تنسنت مالک وی‌چت است و اگر آمریکا تصیم به تحریم این شرکت بگیرد احتمالا اپل هم دیگر به این اپلیکیشن خدمات نخواهد داد.

اگر تحریم‌های آمریکا به چین و شرکت وی‌چت برسد احتمال داده می‌شود اپل با خطر از دست رفتن ۳۰ درصد فروش جهانی خود به دلیل از دست رفتن بازار خود در چین رویارو شود.

چالش بازی فورت‌نایت

فورت‌نایت یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایلی جهان است، اما شرکت سازنده این بازی اخیرا با اپل بر سر میزان فروش این بازی در اپ استور اختلاف پیدا کرده است. این در حالی است که اپل درآمدی چند صد میلیون دلاری از فروش این بازی کسب می‌کند.

این بازی تا کنون بیش از ۱۳۳ میلیون بار روی اپ استور دانلود شده است.

شرکت فورت‌نایت سازنده این بازی به رویکرد انحصاری اپل اعتراض دارد و میزان پرداخت کمیسیون به اپل برای ارائه این بازی را غیرعادلانه می‌داند.

اپل برای ارائه این بازی در پلت‌فرم خود ۳۰ درصد کارمزد طلب می‌کند. البته گوگل هم تا حدودی مانند اپل عمل می‌کند اما انحصار و میزان سختگیری گوگل به اندازه اپل نیست. از طرفی شرکت‌های مختلف می‌تواند محصولات خود را در بازارهای اپلیکیشنی اندرویدی عرضه کنند.

به‌تازگی این بازی به دلیل مخالفت شرکت سازنده با کارمزدهای اپل و گوگل از اپ استور و پلی استور حذف شده است.

شرکت فورت‌نایت گفته است با وجود اینکه اندرویدی‌ها امکان تهیه این بازی را در بازارهای متفرقه دارند، اما گوگل در حال فشار به برخی سازندگان گوشی اندرویدی مانند وان پلاس برای محدود کردن فعالیت این شرکت است.

XS
SM
MD
LG