لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۳

گوشی پرچمدار جدید سامسونگ به بازار آمد


مدت‌هاست خیلی‌ها منتظر عرضه گلگسی نوت ۹ بودند تا ببینند این شرکت که رقابت تنگاتنگی با شرکت اپل دارد، می‌تواند رقیبی جدی برای «آیفون X» به بازار بفرستند یا نه.

از نظر طراحی بر خلاف انتظار این گوشی تفاوت چندانی با مدل قبلی یعنی نوت هشت ندارد. بسیاری منتظر بودند تا بجای حس‌گر اثر انگشت، سامسونگ مانند اپل از سیستم تشخیص چهره‌استفاده کند و سنسور اثر انگشت را حذف کند. این اتفاق اما در این محصول روی نداده‌است و حتی بر خلاف بسیاری از پیش‌بینی‌ها سنسور اثر انگشت به زیر نمایشگر هم منتقل نشده‌است.

نمایشگر ۶.۴ اینچی گلگسی نوت ۹ از یک پنل با رزولوشن ۱۴۴۰ × ۲۹۶۰ پیکسل استفاده می‌کند. در زمینه پردازنده هم این گوشی حرف چندانی برای گفتن ندارد و از پردازنده اسنپدارگون ۸۴۵ در مدل‌های مخصوص بازار آمریکا و برخی بازار‌های دیگر و از اکسینوس ۹۸۱۰ که پردازندهای ساخت سامسونگ است برای بازار‌های آسیایی و خاورمیانه‌ استفاده می‌کند.

این محصول در دو نسخه با حافظه‌ ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی با حافظه‌ رم ۶ و ۸ گیگابایتی به فروش می‌رسد. در این زمینه، نوت ۹ نسبت به نسخه قبلی در مدل فول، حافظه رم را افزایش داده‌است.

سامسونگ با توجه به انفجار مدل گلکسی نوت هفت همچنان محافظه‌کارانه در پی افزایش ظرفیت باتری محصول پرچمدار خود عمل کرده‌است. در این محصول هم ظرفیت باتری ۷۰۰ میلی آمپر افزایش پیدا کرده و هم اکنون این محصول چهار هزار میلی آمپر ساعت ظرفیت باتری دارد. شرکت سامسونگ ادعا می‌کند این باتری تا یک روز می‌تواند شارژ لازم برای کاربر را تامین کند.

در زمینه دوربین اتفاق خاصی نسبت به مدل اس ۹ رخ نداده‌است با این همه سامسونگ می‌گوید در برخی مسائل ریز بهینه‌سازی‌های نرم افزاری را روی این محصول انجام داده‌است. این گوشی از دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر استفاده می‌کند که از لنز‌هایی با دیافراگم متغیر ۱.۵-۲.۴ و دیافراگم ثابت ۲.۴ استفاده شده‌است و امکان زوم اپتیکال دو برابری در این گوشی امکان پذیر است. دوربین سلفی از سنسور ۸ مگاپیکسلی و دیافراگم ۱.۷ بهره می‌برد.

در زمینه فیلم‌برداری با سرعت پایین هم نرخ ۹۶۰ فریم در ثانیه در این گوشی استفاده شده‌است. البته فیلم‌برداری 4K نهایتا با سرعت ۶۰ فریم در ثانیه شدنی‌ست.

آنچه گوشی‌های نوت را نسبت به گوشی‌های دیگر متفاوت می‌کند داشتن قلمی با نام اس‌پن است. سامسونگ می‌گوید برخی قابلیت‌ها را در این قلم جدید ارتقا داده‌است. این قلم با ماژول بلوتوث کم‌مصرف، می‌تواند یک کنترل کننده برای ثبت عکس و جابه‌جاشدن بین اسلاید‌ها باشد.

این گوشی می‌توان با استفاده از تبدیل HDMI به USB Type-C، به صفحه نمایش بزرگ، تبدیل به یک رایانه خانگی شود.

در این گوشی با اضافه شدن بلندگوی استریو که توسط شرکت ای‌کی‌جی بهینه سازی شده، عملکرد صدا بهبود یافته‌است.

نرم‌افزار این گوشی بر پایه اندروید ۸.۱ اورئو است و با رابط کاربری اختصاصی سامسونگ توسعه یافته‌است. در این گوشی در بخش نرم‌افزار تغییر زیادی وجود ندارد و تقریبا همه چیز شبیه به اس ۹ و اس ۹ پلاس طراحی شده‌است.

قیمت این گوشی در مدل پایه، بالای هزار دلار در نظر گرفته شده‌است.

در مجموع می‌توان گفت در گوشی گلکسی نوت ۹، نسبت به مدل قبلی، تنها برخی بهینه‌سازی‌ها انجام شده و ما با یک محصول کاملا جدید روبه‌رو نیستیم و بر خلاف پیش‌بینی‌ها، سامسونگ بسیار محافظه‌کارانه در این محصول عمل کرده‌است. این در حالی است که رقیب اندرویدی سامسونگ یعنی هواوی در یک سال اخیر در محصولات خود بسیار خلاقانه‌تر ظاهر شده‌است. شاید اگر سامسونگ همینگونه پیش برود، بازی را به شرکت‌های چینی واگذار کند.

XS
SM
MD
LG