لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۸

در سال ۲۰۲۰ دوربین‌های موبایل چه تغییراتی می‌کنند؟


در سال ۲۰۲۰ دوربین موبایل‌ها باز هم شاهد تحولات جدیدی خواهند بود و مهمترین تغییر افزایش مگاپیکسل در آنها تا ۱۰۸ مگاپیکسل است.

تغییرات در دوربین موبایل

هم اکنون دوربین در موبایل‌ها به یکی از کلیدی‌ترین قابلیت آنها برای خریداران تبدیل شده است و تقریبا این وسیله سبب شده بسیاری دیگر از دوربین عکاسی استفاده نکنند. با این وجود همچنان فاصله زیادی برای رسیدن به کیفیت مطلوب در این محصولات وجود دارد. شاید یکی از نکاتی که چندان مهم نباشد ولی سازندگان تاکید زیادی روی آن به دلیل تبلیغات دارند، میزان مگاپیکسل دوربین‌های موبایل است.

به دلیل سنسور کوچک تلفن همراه، لزوما بالا رفتن مگاپیکسل را نمی‌توان به معنی افزایش کیفیت دانست، چرا که فاکتورهای بسیار دیگری هم وجود دارند که در کیفیت عکس تاثیر گذار هستند. البته افزایش مگاپیکسل دقت را در جزئیات بیشتر می‌کند.

در کل سال ۲۰۲۰ را می‌توان سال دوربین‌های ۱۰۸ مگاپیکسلی دانست.

شیائومی حتی چند ماه پیش هم دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی عرضه کرده بود
شیائومی حتی چند ماه پیش هم دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی عرضه کرده بود

هم سامسونگ و هم سونی که سازنده سنسورهای دوربین‌های موبایل در جهان هستند حسگرهای ۱۰۸ مگاپیکسلی را برای تولید انبوه در سال ۲۰۲۰ برای سازندگان مختلف موبایل آماده کرده‌اند.

شیائومی در ماه‌های آخر سال ۲۰۱۹ با جدیدترین محصول خود به پیشواز این تحول در تلفن‌های همراه رفت.

شيائومی سی سی ۹ پرو تلفن همراهی است که هم اکنون از سنسور ۱۰۸ مگا پیکسلی استفاده می‌کند. این حسگر توسط سامسونگ توسعه یافته و برای اولین بار در این مدل استفاده شده است.

این گوشی فعلا توانمندترین تلفن همراه جهان در زمینه مگاپیکسل است. سنسور اصلی این گوشی از بیشتر حسگرهای مشابه در تلفن همراه بزرگ‌تر است و با کیفیت ۱۰۸ مگاپیکسلی از لنزی با دیافراگم اف ۱.۶ بهره می‌برد.

نوت ۱۰
نوت ۱۰

یکی از محصولات مهمی که در سال ۲۰۲۰ از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی بهره خواهد برد گلکسی اس ۱۱ است. البته سامسونگ در حال کار روی یک سنسور ۱۴۴ مگاپیکسلی هم هست و شرکت کوالکام پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ را توسعه داده است که می‌تواند تا ۲۰۰ مگاپیکسل را پشتیبانی کند.

این پردازنده دارای یک هسته ۲.۸۴ گیگاهرتزی و سه هسته ۲.۴۲ گیگاهرتزی است. این پردازنده هشت هسته‌ای دارای چهار هسته دیگر ۱.۸ گیگاهرتز هم است. این پردازنده از نظر سرعت ۲۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد. از این پردازنده در بسیاری از پرچمداران گوشی‌های شرکت‌های مختلف در سال ۲۰۲۰ استفاده خواهد شد.

هوش مصنوعی

بسیاری از شرکت‌ها از گوگل گرفته تا اپل و هواوی در حال کار روی افزایش قابلیت هوش مصنوعی در عکاسی هستند. این قابلیت‌ها کمک زیادی در تشخیص سوژه، ایجاد افکت‌های رنگی و کمک به جدا کردن بهتر سوژه از زمینه عکس خواهند کرد. این اتفاق البته در سال‌های قبل شروع شده است و در سال ۲۰۲۰ شرکت‌ها مختلف سعی می‌کنند قابلیت الگوریتم‌های خود را افزایش دهند.

این الگوریتم‌ها بر پایه فناوری شبکه عصبی، سبب می‌شود در بزرگ نمایی کیفیت عکس به میزان کمتری کاهش یابد.

پیکسل ۴
پیکسل ۴

حرکت آهسته با کیفیت بالاتر

در سال ۲۰۲۰ قابلیت اسلوموشن ۹۶۰ فریم در ثانیه بصورت اچ‌دی در بسیاری از گوشی‌ها عمومی می‌شود و البته برخی گوشی‌ها هم می‌توانند با کیفیت هشت کی فیلمبرداری کنند. البته باز هم مانند موضوع مگاپیکسل، اندازه بزرگ شده است و لزوما انتظار کیفیت بهتر را نداشته باشید.

یکی از دلایلی که چنین قابلیت‌هایی در دوربین‌های سال ۲۰۲۰ عملی خواهد شد نوع پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام است.

با این وجود اندازه تصاویر هشت کی چندان کاربردی نیست، چرا که نمایشگرهایی با این قابلیت پخش، همچنان بسیار گران‌قیمت خواهند بود.

افزایش دقت در فوکوس

یکی از بخش‌های دیگری که در سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد دقت در فوکوس است. یکی از مشکلات دوربین‌های تلفن همراه سرعت و دقت در فوکوس است. این ضعف خود را در ضبط فیلم بیشتر نشان می‌دهد بسیار اتفاق می‌افتد که در ضبط یک تصویر مهم در زندگی، فیلم به‌صورت تار توسط گوشی موبایل ثبت می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ فناوری جدیدی که توسط سونی ساخته شده با نام او سی ال همه‌گیر می‌شود. این فناوری فوکوس خودکار تمام پیکسلی هم نامیده می‌شود که می‌تواند سبب افزایش دقت فوکوس شود.

افزایش قدرت بزرگ‌نمایی

یکی دیگر از قابلیت‌های مهمی که در سال ۲۰۲۰ رشد می‌کند افزایش قدرت بزرگنمایی است.

بر این اساس برخی تولید کنندگان به استفاده از چندین لنز با قابلیت بزرگ‌نمایی‌های مختلف در محصولات خود اقدام خواهند کرد.

استفاده از چندین لنز که قابلیت بزرگ‌نمایی متفاوت با ضریب‌های مختلفی را دارند، قابلیت زوم دوگانه در این تلفن‌ها را بهتر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG