لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

«اینترنت فضایی» یک قدم دیگر رو به جلو


مسیر حرکت ماهواره استارلینک در عکسی که شب در آسمان برزیل گرفته شده است
مسیر حرکت ماهواره استارلینک در عکسی که شب در آسمان برزیل گرفته شده است

مجله فناوری: با پرتاب دسته جدیدی از ماهواره‌های استارلینک، اینترنت فضایی به پوشش حداقلی نزدیک شده است. از طرفی سونی سری جدید گوشی‌های تلفن همراه خود را معرفی کرده است.

اینترنت فضایی چند قدم تا استارت

گروه‌ پنجم ماهواره‌های استارلینک اسپیس‌ایکس توانسته‌اند با موفقیت در مدار زمین قرار بگیرند. با این گروه جدید ماهواره‌های در مدار به ۳۰۰ عدد رسیده است. هر کدام از این ماهواره‌ها ۲۲۷ کیلوگرم وزن دارند.

این پروژه قرار است با ۴۰۰ ماهواره زنجیره‌ای کارش را شروع کند و اگر مشتریان راضی بودند و طرح از نظر اقتصادی با مشکل روبه‌رو نشد، تعداد ماهواره‌ها در گام دوم به ۸۰۰ عدد می‌رسد.

این ماهواره‌ها قرار است به صورت شبکه‌ای به تعداد ۱۲ هزار عدد برسند.

برخی از کارشناسان معتقد هستند اگر پروژه‌هایی مانند پروژه اینترنتی اسپیس‌ایکس، به موفقیت دست یابند، دنیای ارتباطات متحول می‌شود و مردم جهان می‌توانند بدون فیلترینگ به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

گوشی‌های جدید سونی

سونی با اکسپریا یک مارک دو و سونی اکسپریا پرو سعی دارد فاصله خود را با سازندگان تلفن همراه کم کند.

این گوشی‌های جدید از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی می‌کنند.

بر خلاف بیشتر گوشی‌های پرچمدار، این گوشی همچنان به جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون مجهز است. این محصول از دوربین سه‌گانه‌ ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد.

در وضعیت عکاسی پیاپی، این گوشی توانایی ثبت عکس با نرخ ۲۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد. سونی ادعا می‌کند سیستم فوکوس دوربین این موبایل‌ها توانایی بیشتری نسبت به محصولات بازار دارد. این گوشی می‌تواند فیلم‌های «4K» را با نرخ ۶۰ فریم در ثانیه ثبت کند.

در این محصول از پردازنده اسنپدراگون ۸۶۵ کوالکام استفاده شده و گوشی دارای هشت گیگابایت حافظه‌ رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ اطلاعات است.

سونی اعلام کرده است مدل پرو توانایی همسان شدن با دوربین‌های حرفه‌ای این شرکت را دارد.

گوشی‌های فایو جی در سال جاری

سهم گوشی‌های فایو جی در سال جاری میلادی به ۱۵ درصد می‌رسد و در سال ۲۰۲۰ نزدیک ۲۰۰ میلیون تلفن همراه مجهز به مودم‌های نسل پنجم اینترنت همراه وارد بازار خواهد شد.

بر اساس پیش‌بینی آنالیتیکس حدود ۹۰ درصد از این تعداد در بازارهای چین، ایالات‌متحده، کره‌جنوبی، ژاپن و آلمان فروخته خواهد شد.

پیش‌بینی شده که در این سیستم سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابیت‌ بر ثانیه برسد. این عامل غیر از تحول در رسانه‌های آینده، تجهیزات مورد استفاده بشر از خانه تا بهداشت، خودرو و بسیاری از موارد دیگر را متحول می‌کند.

این سیستم به خانه‌های خودکنترل و زندگی رباتی و توسعه هوش مصنوعی و استفاده از آنها در زندگی شخصی نیز احتمالا شتاب خواهد داد.

گوشی جدید تاشو هواوی

شرکت هواوی چین پس از سامسونگ دومین شرکت پیشرو در زمینه ساخت گوشی‌های تاشو در جهان است. این شرکت محصول هواوی میت ایکس اس را با صفحه تاشو معرفی کرده است.

این محصول در داخل خود از پردازنده کرین ۹۹۰ بهره می‌برد که قوی‌ترین پردازنده اختصاصی موبایل این شرکت است.

هواوی می‌گوید در این محصول از نمایشگر چهارلایه بهره برده است که دوام این تلفن همراه را در برابر خم شدن افزایش داده است.

زیر این لایه‌ها نمایشگر اولد تاشو قرار گرفته است. این محصول رقیب گلکسی فولد سامسونگ است. این تلفن همراه از سیستم فایو جی بهره می‌برد و هواوی برای خنک کردن گوشی هم از سیستم جدیدی بهره گرفته است.

با این وجود مشکل بزرگ هواوی تحریم‌های گوگل در سیستم عامل اندروید است؛ به همین دلیل این شرکت چینی از نسخه متن باز اندروید که خود توسعه داده استفاده کرده است. این سیستم‌عامل سبب خواهد شد کاربران در خارج از چین چندان میلی به استفاده از این گوشی نداشته باشند.

امکان جدید اپل برای خرید اپلیکیشن

شرکت اپل می‌خواهد امکان جدیدی را برای کاربران خود فراهم کند امکانی که به کاربران اجازه می‌دهد اپلیکیشن‌ها را در دو پلت فرم متفاوت آی‌او‌اس و مک استفاده کنند.

این امکان خرید هم‌زمان می‌تواند برای توسعه‌دهندگان خبر خوبی باشد چراکه هزینه توسعه اپلیکیشن‌ها کاهش و مشتریان آنها افزایش خواهد یافت.

اپل گفته است در آینده نزدیک امکان فروش اپلیکیشن در چند پلتفرم با روش بسته‌ تکی فراهم خواهد شد.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های فناوری این امکان از مارس سال ۲۰۲۰ در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG