لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

تیراندازی در شبه‌جزیره کریمه؛ یک نوجوان ۱۷ دانش‌آموز کالج را کشت


تصویری از قربانیان تیراندازی
تصویری از قربانیان تیراندازی

بر اثر تیراندازی یک دانش‌آموز به دیگر دانش‌آموزان کالجی در شبه جزیره کریمه حداقل ۱۷ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند. دانشجوی مهاجم پس از تیراندازی خودکشی کرده است.

به گفته مقامات انتظامی روسیه، این دانشجوی ۱۸ ساله به نام ولادیسلاو روسلیاکف روز چهارشنبه ۲۵ مهر با یک اسلحه گرم به کالج شهر کرچ آمد و به دانشجویان تیراندازی کرد. جسد او در طبقه دوم ساختمان پیدا شده و به نظر می‌رسد که بر اثر شليک به خودش کشته شده است. اما هنوز انگیزه این حمله که با تیراندازی دانشجویان در مدارس آمریکا شباهت فراوانی دارد مشخص نشده است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ ناحیه کریمه را که بخشی از اوکراین بود به قلمرو خود ضمیمه کرد ولی از آن زمان تاکنون هیچ حادثه خشونت‌آمیز مهمی در این ناحیه روی نداده بود.

اکثر قربانیان و مجروحان این حمله دانش‌آموزان نوجوان هستند. دانش‌آموزان و معلمین این کالج گفتند هنگام تیراندازی همه سراسیمه سعی کردند از ساختمان خارج شوند. به گفته آنها، حمله با یک انفجار شروع شد و بعد از چند انفجار دیگر رگبار گلوله آغاز شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در دیدار با همتای مصری‌اش در شهر سوچی به احترام قربانیان این حمله یک دقیقه سکوت اعلام کرد و گفت: «در مورد انگیزه‌های این حمله به دقت تحقیق خواهد شد. این یک جنایت آشکار است».

مدیر این کالج لحظه ورود به ساختمان پس از وقوع این حمله را این‌طور تشریح کرد: «همه جا پر از جسد دانش آموزان بود. این حمله واقعا یک اقدام تروریستی بود. او همه چیز را در سالن منفجر کرد. همه جا پر از شیشه‌های شکسته بود. بعد با اسلحه به طبقه دوم ساختمان رفته، در دفتر را باز کرده و هر کسی را که پیدا کرده به گلوله بسته است».

پس از وقوع حادثه مقامات روسیه گفتند احتمال تروریستی بودن این حمله را بررسی خواهند کرد. نیروهای نظامی با خودروهای زرهی به محل حمله اعزام شدند و به مردم شهر گفته شده که فرزندان خود را از مدارس و کودکستان‌ها خارج کنند.

اما کمیته تحقیقات فدرال روسیه که مسئول تحقیق در مورد جرایم سنگین است بعدا اعلام کرد که این حمله را نه یک اقدام تروریستی بلکه کشتار جمعی می‌داند. ابتدا تعداد مقتولان ۱۸ نفر اعلام شده بود ولی کمیته تحقیقات در بررسی‌های بعدی گفت ۱۷ نفر کشته شده‌اند.

تصاویری که از این حمله منتشر شده نشان می‌دهد که تمامی پنجره‌های طبقه اول این ساختمان دو طبقه منفجر شده و شیشه‌های خرد شده و آوار ناشی از انفجار روی زمین ریخته است. ماموران امداد قربانیان و مجروحان را از ساختمان خارج کرده و با آمبولانس و اتوبوس از محل حادثه منتقل می‌کردند.

یک دانش آموز ۱۵ ساله به نام سرگئی گفت هنگام وقوع اولین انفجار در حال خارج شدن از ساختمان بوده ولی بر اثر اصابت آوار ناشی از انفجار پای او زخمی شده است. او افزود پس از انفجار اول، هر چند ثانیه صدای انفجارهای بعدی را شنیده است.

او که به بیمارستان منتقل شده گفت: «وضعیت در بیمارستان وحشتناک بود. هر لحظه مجروحان بیشتری را که بدن آنها غرق خون بود به بیمارستان می‌آوردند. بعضی‌ها دست خود را و بعضی پای خود را از دست داده بودند».

منبع: خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG