لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

روزنامه کیهان بسته شدن بازار در تهران و سنندج را تأیید کرد


بازار تهران، راسته فرش‌فروشان. شنبه ۱۶ مهر
بازار تهران، راسته فرش‌فروشان. شنبه ۱۶ مهر

روزنامه کیهان، وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، بسته شدن مغازه‌ها در بازار شهرهای سنندج و تهران در روز شنبه ۱۶ مهر را تأیید کرد.

این روزنامه در یادداشتی از «تلاش» برای «تعطیلی چرخه اقتصاد و آموزش در کشور» خبر داد و از زبان «بازاریان» مدعی شد که آنها «خواهان برخورد شدید و بدون مماشات با اخلالگران امنیت فیزیکی و اقتصادی در تهران و به‌خصوص محل کسب‌وکار مردم هستند.»

کیهان شامگاه شنبه در این یادداشت، بار دیگر معترضان را «اغتشاشگر» خواند و ادعا کرد که بسته شدن مغازه‌ها در بازار تهران تحت «اجبار» و «تهدید» صورت گرفت.

این در حالی است که به دنبال فراخوان گروه‌های مختلف برای تجمعات خیابانی در روز شنبه، کسبه و بازاریان نیز در اقدامی خودجوش در برخی نقاط کشور دست به اعتصاب زدند.

بر اساس برخی ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بازاریان روز شنبه در دیواندره، سقز، مهاباد، بوکان، سنندج و جوانرود و همچنین بازار بزرگ تهران و بازار تجریش در شمال پایتخت مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

اما روزنامه کیهان روایت دیگری از اعتصاب بازاریان منتشر کرده و مدعی شده «بسیاری از کسبه برای در امان ماندن جان و اموال خود ترجیح دادند تا زودتر از روزهای گذشته به کار خود پایان دهند.»

کیهان همچنین کشته شدن یک راننده خودرو در سنندج را به «ضدانقلاب» نسبت داد و نوشت این قتل در ادامه «پروژه کشته‌سازی دشمن» است.

همزمان با آغاز تجمع‌های اعتراضی سراسری در ظهر روز شنبه، ۱۶ مهر، وب‌سایت حقوق بشری هه‌نگاو ویدئویی از کشته شدن یک راننده در شهر سنندج را منتشر کرد.

در این ویدئو راننده یک خودرو در حالی که سر او هدف اصابت مستقیم گلوله قرار گرفته و جان باخته است، مشاهده می‌شود.

روزنامه کیهان مدعی شد: «این اقدام ضدانقلاب قبلاً هم سابقه داشته است به طوری که در ابتدای ناآرامی‌های اخیر در کردستان، چهار نفر در شهرهای سقز، دیواندره و دهگلان توسط ضدانقلاب کشته شدند.»

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی آمار دقیقی از کشته‌شدگان اعتراضات ایران اعلام نمی‌کنند، سازمان‌های مستقل حقوق بشری تاکنون توانسته‌اند کشته شدن دست‌کم ۱۸۵ نفر در این اعتراضات را تأیید کنند.

چندین نفر از کشته‌شدگان افراد زیر هجده سال هستند، اما جمهوری اسلامی مسئولیت کشته شدن هیچ‌کدام از معترضان را برعهده نمی‌گیرد.

پیشتر مهتاب کرامتی، بازیگر سینما و سفیر حسن نیت یونیسف در ایران، گفته است که مقام‌های این نهاد سازمان ملل را از کشتار کودکان در اعتراضات مطلع کرده است.

XS
SM
MD
LG