لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

آتش ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در تهران خاموش شد


اسناد ۴۰ ساله وزارت نیرو در این آتش‌سوزی، خاکستر شد
اسناد ۴۰ ساله وزارت نیرو در این آتش‌سوزی، خاکستر شد

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از پایان اطفای حریق ساختمان وزارت نیرو، ۴۸ ساعت پس از آغاز حریق، و آغاز مرحله «لکه‌گیری و ایمن‌سازی» این ساختمان خبر داد.

جلال ملکی روز چهارشنبه (۱۸ بهمن) در گفت‌وگو با ایسنا گفته که نیروهای سازمان آتش‌نشانی، سه‌شنبه شب موفق به «نفوذ» به طبقه منفی چهار ساختمان وزارت نیرو که به گفته وی، «کانون اصلی آتش‌سوزی بود»، شدند.

وی با اشاره به کاهش حرارت محل آتش‌سوزی بدنبال ادامه عملیات اطفای حریق، افزود که در حال حاضر، آتش‌نشان‌ها در «قالب تیم‌های سه الی چهار نفره به طبقه منفی چهار اعزام می‌شوند.»

آقای ملکی با اعلام پایان «موفقیت‌آمیز» عملیات خاموش کردن آتش به عنوان «حساس‌ترین مرحله»، از آغاز مرحله «لکه‌گیری و ادامه ایمن‌سازی» ساختمان خبر داده و گفته که مأموران آتش‌نشانی در تلاش هستند «اگر در حین جستجو آتش پنهانی وجود داشته باشد، آن را خاموش کنند.»

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با تأیید نبود هیچ «آتش هویدا و آشکاری در محل حادثه»، اضافه کرده که با این حال «با توجه به بالا بودن ریسک خطر، مدت زمان طولانی آتش‌سوزی و حرارت بالا، مأموران آتش‌نشانی بعد از تحویل ساختمان تا چند ساعت آینده هم در محل مستقر خواهند بود.»

گزارش دیگری نیز حاکی است که افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران نیز در محل ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو حاضر شده و از پایان عملیات نشاندن آتش پس از ۴۸ ساعت خبر داده‌است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه این ساختمان ۵۰ سال پیش احداث شده، افزود که «پس از پایان کار، باید دربارهٔ این ساختمان تصمیم‌گیری شود.»

آن‌طور که حبیب‌زاده گفته، در کنار این ساختمان، «ساختمان‌های مسکونی، خوابگاه و چند ساختمان اداری قرار دارد و باید رفتار این ساختمان نسبت به خود و دیگر ساختمان‌های اطراف به‌طور کامل بررسی و سنجیده شود.»

ساختمان ۱۳ طبقه شرکت «تولید نیروی برق حرارتی»، از شرکت‌های وابسته به وزارت نیرو که در کوچه شهامتی در خیابان ولیعصر تهران، ۱۶ بهمن دچار آتش‌سوزی شد.

آن‌طور که اورژانس ایران اعلام کرده، این حادثه ۱۶ مصدوم داشته که همگی آتش‌نشان هستند؛ پنج نفر از مصدومان به مراکز درمانی منتقل و ۱۱ نفر نیز در محل، درمان شدند.

در حالی که در ابتدا، نگهبانان و کارکنان این شرکت، «اتصالی برق» را عامل این آتش‌سوزی اعلام کرده بودند، مسئول تأسیسات شرکت برق حرارتی وزارت نیرو، علت حادثه را «فعال شدن کپسول اطفای حریق» عنوان کرد.

در طبقه منفی چهار این ساختمان از آن رو که به گفته محمدعلی نجفی، شهردار تهران، «محل نگهداری اسناد» بوده، «حجم زیادی از آتش» ایجاد شده بود.

خبرگزاری فارس نیز نوشته که ۱۵ خودرو و اسناد و مدارک زیادی در طبقات منفی سه و چهار این ساختمان وجود داشته که کارکنان موفق به خارج کردن آنها نشده‌اند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری، «اسناد ۴۰ ساله وزارت نیرو در این آتش‌سوزی، خاکستر شد.»

آقای نجفی همچنین با اشاره به عمر بالای ۵۰ سال این ساختمان که هشت طبقه و پنج طبقه زیرزمینی دارد، از احتمال ریزش یا نشست آن نیز خبر داده بود.

یک سال پیش نیز در روز ۳۰ دی، ساختمان مشهور پلاسکوی تهران که مرکز عمده‌فروشی پوشاک بود، دچار آتش‌سوزی شد و پس از چند ساعت در برابر چشمان حیرت‌زده مردم و دوربین‌های خبرنگاران فروریخت. در جریان این حادثه ۱۶ آتش‌نشان و شش نفر دیگر کشته شدند.

بدنبال این حادثه، مهدی قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی تهران، روز ۲۵ دی، اعلام کرد که بر اساس شاخص‌های این سازمان هفت هزار و ۳۰۰ ساختمان غیرمسکونی «ناایمن» در تهران وجود دارد.

علیرضا ساوالان‌پور، مسئول تأسیسات شرکت برق حرارتی وزارت نیرو نیز در گفت‌وگو با فارس، تأیید کرده که «سه اخطاریه» از سوی سازمان آتش‌نشانی مبنی بر ناایمن بودن این ساختمان دریافت شده‌بود.

وی با این حال گفته که «بله، اخطاریه‌ها داده شده که آخرین اخطاریه مربوط به شش ماه پیش است که ما ساختمان را بهینه کردیم.»

XS
SM
MD
LG