لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۹

موزه هنرهای معاصر تهران در پی مشاهده حشرات موذی موقتا تعطیل شد


تصویری از دو حشره راه یافته به داخل قاب عکس برند و هیلا بکر
تصویری از دو حشره راه یافته به داخل قاب عکس برند و هیلا بکر

رسانه‌های ایران از تعطیلی دو روزه موزه هنرهای معاصر تهران برای «سم‌پاشی» خبر دادند.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که در روزهای گذشته، انتشار تصاویری از دو حشره در یک قاب عکس مشهور چند ده‌هزار دلاری در نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» در این موزه جنجال‌ساز شد.

نمایشگاه یاد شده مجموعه‌ای از گرانبهاترین آثار هنر معاصر غرب است که از اول تیرماه امسال برای نخستین بار و پس از چندین دهه نگهداری در انبارهای موزه هنرهای معاصر تهران برای نمایش عمومی رونمایی شد.

با این حال، مشاهده دو حشره راه‌یافته به قابی که عکس‌های برند و هیلا بکر در آن نگهداری می‌شود واکنش‌های گسترده‌ای را در مورد نحوه حفظ این آثار گرانبها و نایاب توسط مسئولان موزه به دنبال داشت.

موزه هنرهای معاصر تهران روز ۲۶ مرداد ضمن «عذرخواهی رسمی» بابت اتفاق پیش‌آمده اعلام کرد که به‌محض آگاهی از ورود حشرات به عکس مزبور، کارشناسان مرتبط بلافاصله در موزه حاضر شدند و ضمن پاک‌سازی اثر، سایر آثار نمایشگاه را نیز بررسی کردند.

این موزه مدعی شده است که اثر مشترک این دو هنرمند آلمانی هیچ‌گونه آسیبی ندیده و هیچ حشره‌ای در سایر آثار نمایشگاه نیز دیده نشده است.

عبادرضا اسلامی کولایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، روز ۲۵ مرداد گفته بود که این آثار سال‌ها در کارتن و در مخزن نگهداری می‌شدند و حضور حشرات، «اگرچه اتفاق نادری است اما برای تمام موزه‌های دنیا ممکن است رخ بدهد».

او در عین حال افزوده بود اکنون تمام آثار مخزن مورد بازبینی قرار گرفته و آفت‌زدایی و اقدامات ایمنی انجام ‌شده است.

تنها یک روز پس از این اظهارات، تعطیلی موقت موزه طی روزهای پنجشنبه ۲۶ و جمعه ۲۷ مرداد اعلام شد.

شماری از کارشناسان پس از بازدید از موزه گفته‌اند که این حشرات موسوم به «سیلور فیش/ماهی نقره‌ای» به احتمال زیاد از فضاهای جانبی موزه به تابلوها وارد شده‌اند.

یک متخصص حشره‌‌شناسی روز ۲۴ مرداد به رادیو فردا گفته بود که این حشرات بید کاغذ هستند و می‌توانند به آثار هنری آسیب برسانند.

کارشناسان، ارزش آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه «مینی‌مالیسم و کانسپچوال آرت» را «میلیاردها دلار» برآورد کرده‌اند.

نمایشگاه برپا شده شامل ۱۲۰ اثر نفیس از ۳۴ هنرمند مشهور از جمله پیکاسو، مارک روتکو، کلود مونه و جکسون پولاک است که با تلاش شهبانو فرح دیبا، همسر آخرین پادشاه ایران، در سال‌های پیش از انقلاب خریداری شدند.

با وقوع انقلاب بهمن ۵۷ اما همه این آثار هنری به انبارهای موزه منتقل شدند و سال‌ها به دلیل هراس از توهین به ارزش‌های اسلامی و اشاعه فرهنگ غربی از نمایش آن برای عموم جلوگیری شد.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایرنا، خبرآنلاین و گزارش‌های رادیو فردا/ آ.ت./ ک.ر
XS
SM
MD
LG