لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

قطع آب آشامیدنی در استان تهران به‌رغم وعده‌های مقامات «گسترده‌تر شد» 


از تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با قطع چندین‌روزه آب آشامیدنی در کرج و تهران
از تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در ارتباط با قطع چندین‌روزه آب آشامیدنی در کرج و تهران

شهروندان در تهران و کرج روز سه‌شنبه، ۲۳ خرداد، برای چهارمین روز پیاپی از قطعی آب آشامیدنی در برخی محلات خبر دادند و در همین روز روزنامه «پیام ما» در خبری نوشت که قطع آب در تهران اکنون «گسترده‌تر شده» است.

این روزنامه در خبر خود نوشت که با وجود اطلاعیه روز گذشته شرکت آب و فاضلاب تهران مبنی بر رفع مشکل آب در محله‌های تهران، نه فقط مشکل محله‌های پیشین رفع نشد، بلکه از شب گذشته محله‌های جدیدی مانند قائم مقام فراهانی، هفت تیر و مدرس نیز به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

بنا بر گزارش‌ها، بیش از ۷۲ ساعت است که ساکنان محله‌های مختلف تهران، مانند خیابان مطهری، ستارخان، ونک و بسیاری نواحی دیگر از قطع مکرر یا طولانی‌مدت آب گلایه می‌کنند.

این شهروندان به «پیام‌ ما» گفته‌اند که در تماس با ادارۀ آب‌ و فاضلاب تهران و تماس با تلفن اضطراری پاسخگویی، هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنند.

بنا به اخبار و تصاویر منتشرشده در فضای مجازی، روز دوشنبه در برخی مناطق پایتخت از جمله خیابان مطهری، آب با تانکر توزیع شد. شهروندان مختلف نیز در فضای مجازی از شیوه ناکافی آب‌رسانی با تانکرها به محلات تهران شکایت کرده‌اند.

در سه روز اخیر مقامات مسئول از پاسخگویی در مورد قطعی آب در تهران و کرج خودداری کرده‌اند و این باعث شد که رسانه‌های داخلی به گمانه‌زنی‌های مختلفی روی بیاورند.

در حالی که روز دوشنبه سامانه تلفنی مربوط به سازمان آب در پاسخ به برخی تماس‌ها، علت این قطعی‌ها را «افت فشار ناشی از افزایش مصرف» اعلام کرده بود، خبرگزاری تسنیم احتمال «بروز اشکال در شبکه آبرسانی» را مطرح کرد و همزمان خبرگزاری فارس علت این قطعی‌های گسترده را «بروز برخی مشکلات در انتقال آب سد کرج به تصفیه‌خانه‌های تهران در اثر سیلاب اخیر» دانست.

سرانجام روز سه‌شنبه، در چهارمین روز از قطعی آب آشامیدنی، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، در این مورد سخن گفته و اظهار داشت که این مسئله به بسته شدن خروجی سد کرج بر اثر سیل اخیر ارتباط دارد.

او وعده داد که «با تلاش‌های انجام شده» مشکل آب آشامیدنی برخی از مناطق تهران و کرج «تا ساعات آینده برطرف می‌شود».

در حالی که محمدرضا بختیاری، مدیر عامل سابق آب و فاضلاب تهران، اعلام کرده است که «حدود یک‌پنجم آب شرب شهری به دلیل شبکه آبرسانی فرسوده به هدر می‌رود»، مقام‌های مسئول همواره راه حل مشکل کم‌آبی در شهر تهران را «صرفه‌جویی در مصرف» مشترکان معرفی می‌کنند.

روز دوشنبه حسن نوروزی، نایب‌ رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، در واکنش به تخصیص بدهی عراق به «ارز مسافرتی حجاج» تأکید کرد که «این پول برای کل مردم است» و بهتر است بدهی دریافتی، خرج آب تهران شود تا «مردم تهران آب نیترات‌دار نخورند».

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق روز ۲۰ خرداد با تأیید خبر آزادسازی بخشی از منابع مالی مسدود شدۀ ایران خبر داد که حدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و برای «تأمین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهای اساسی تخصیص یافته است».

XS
SM
MD
LG