لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۸

نرخ «نجومی» بلیت هواپیما از تهران به کرمانشاه


در ساعت‌ها و روزهای اولیه بعد از زلزله در غرب ایران نرخ بلیت هواپیما از تهران به مقصد کرمانشاه افزیش یافته است.

به دنبال افزایش قابل توجه تقاضا برای سفر به استان‌های زلزله‌زده، بررسی قیمت‌‌های برخی سایت‌‌های چارترکننده و فروشنده بلیت هواپیما نشان داد که قیمت بلیت مسیر کرمانشاه - تهران و برعکس بیش از سه برابر شده و تا ۳۴۰ هزار تومان هم افزایش یافته است. حتی در یک مورد بلیت این مسیر بیش از ۹ میلیون تومان در یک آژانس اعلام شد.

به گزارش ایسنا، این بلیت که برای پرواز ۶۲۲ شرکت هواپیمایی آسمان در سامانه فروش بلیت قرار گرفته بود، برای یک نفر نرخ ۹ میلیون و ۵۵ هزار تومان را اعلام ‌کرد.

اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد که «این آژانس سریع شناسایی و از قیمت‌گذاری‌های این چنینی جلوگیری شد.»

وی افزود: «آژانس مذکور هیچ مجوزی برای فروش بلیت از شرکت هواپیمایی آسمان دریافت نکرده بود. به دنبال این اتفاق شکایات لازم از این آژانس به عمل آمد و در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری برخورد قانونی با این آژانس را در دستور کار دارد.»

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین مدعی شده است: «جز این اتفاق که تنها در یک پرواز و از سوی یک آژانس اتفاق افتاد، دیگر بلیت‌ها به شکل عادی و با نرخ معمول به فروش می‌رود و بازار در این حوزه هیچ مشکلی ندارد و سازمان هواپیمایی کشوری هم به شکل جدی با این موضوع برخورد لازم را خواهد داشت.»

این ادعا در حالی مطرح می شود که خبرگزاری فارس از تخلف‌های بیشتری در قیمت‌گذاری پروازهای تهران به کرمانشاه در این روزها خبر می‌دهد.

به گزارش فارس، قیمت بلیت مسیر کرمانشاه به تهران و برعکس سه برابر شده و تا ۳۴۰ هزار تومان هم افزایش یافته است. در صورتی که در روزهای قبل قیمت بلیت پروازهای کرمانشاه به تهران و تهران به کرمانشاه کمتر از ۲۰۰ هزار تومان بود.

با هماهنگی‌های انجام شده میان سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی از روز گذشته ۱۰ پرواز فوق‌العاده برای رفت‌وآمد به مناطق زلزله‌زده در برنامه قرار گرفته‌ و طبق اعلام انجمن شرکت‌های هواپیمایی، نرخ بلیت‌ها بسته به کلاس پروازی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد. با وجود این اعلام اما همچنان پروازهای تهران به کرمانشاه در ابتدای هفته آینده در برخی آژانس‌ها با قیمتی بیش از ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

بعد از این گزارش‌ها سازمان هواپیمایی کشوری ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نرخ بلیت‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده از سوی شرکت‌های هواپیمایی هیچ گونه تغییری نکرده است. ملاک فروش بلیت هواپیما نرخی است که شرکت‌های هواپیمایی ‌روی سایت خود اعلام کرده‌اند.»

این یعنی مسافران به نرخ متفاوت آژانس‌ها اعتماد نکنند. به این ترتیب مردم برای خرید بلیت به تحقیق و بررسی نیاز دارند و جو بی اعتمادی در این بخش از صنعت هوایی حاکم می‌شود. انگار این روزها زلزله کسب و کار عده‌ای شده است.

در حال حاضر بسیاری از افراد سعی می‌کنند برای کمک خود را به مناطق زلزله‌زده برسانند و به همین دلیل تعداد پروازها به کرمانشاه افزایش یافته است.

شرکت ایران ایر هم یک بوئینگ ۷۴۷ کارگو خود را به صورت فوق‌العاده بری کمک‌رسانی در خط هوایی کرمانشاه فعال کرده است. نیروی هوایی ارتش ایران هم با فعال کردن ۷۴۷ باری خود و چندین فروند سی ۱۳۰ سعی در حمل بار به این شهر برای امداد رسانی دارد.

XS
SM
MD
LG