لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

دلیل حادثه متروی تهران «فرسودگی ناوگان و عدم توانمندسازی» کارکنان اعلام شد


شرکت متروی تهران، یک روز پس از حادثه تصادف دو قطار در خط متروی تهران-کرج، «فرسودگی ناوگان» و «عدم توانمندسازی نیروی انسانی» را به‌ عنوان دلایل اصلی بروز این حادثه اعلام کرد.

یک قطار تندروی مسیر کرج-گلشهر صبح روز چهارشنبه، اول دی، در حالی که به سمت ایستگاه تهران (صادقیه) در حرکت بود با یک قطار عادی در ایستگاه چیتگر برخورد کرد.

این حادثه ۲۲ مصدوم بر جای گذاشت و حال یک نفر نیز وخیم اعلام شد.

روابط عمومی شرکت بهره‌برداری مترو تهران روز پنج‌شنبه، دوم دی، در بیانیه‌ای علت اصلی حادثه روز گذشته را «ضعف ناوگان، فرسودگی در سیستم سیگنالینگ و تجهیزات» اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است که این شرایط موجب «خطاهای متعدد در سیستم اتوماتیک حمل و نقل ریلی و در نتیجه افزایش تکیه سیستم به عوامل انسانی خارج از پروتکل شرکت بهره‌برداری متروی» در سال‌های اخیر شده است‌.

بیانیه شرکت متروی تهران در ادامه می‌گوید: «در سال‌های اخیر اقدامات کافی برای توانمندسازی، ارتقا و ارزیابی نیروی انسانی متروی تهران انجام نشده و به دلیل فرسودگی و عدم اُوِرهال زیرساخت‌ها، فشار کاری بر کارکنان این شرکت دو چندان شده است».

اولین خط متروی تهران که همین خط اتصال تهران به کرج است، ۲۳ سال پیش یعنی در اسفند ۱۳۷۷ افتتاح شد.

در سال‌های گذشته مقامات متروی تهران بارها درباره کمبود بودجه، عدم تامین به‌موقع قطعات، تاخیر در تعمیرات ناوگان و پیامدهای آن هشدار داده‌اند.

محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر تهران ماه مهر سال گذشته وضعیت متروی تهران را «حاد» توصیف کرده و ضمن هشدار درباره حادثه و خرابی این ناوگان در حین سرویس‌دهی گفته بود: «از ۱۳۰۰ واگن فعال در مترو حدود ۳۰ درصد آن‌ها نیاز به اورهال دارد، اما اجباراً باید از این قطارها استفاده کنیم.»

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران نیز در همان زمان با اشاره به «خالی شدن انبارهای قطعات یدکی» گفته بود که این شرکت برای خرید قطعات پول ندارد و هزینه‌های این شرکت با توجه به افزایش قیمت دلار چندبرابر شده و رقمی که دولت در پایان هر سال به این شرکت اختصاص می‌دهد، به اندازه درآمد یک هفته آن است.

تامین بودجه مورد نیاز مترو در سال‌های اخیر همواره محل دعوا و مناقشه دولت و شهرداری بوده است.

بنا بر اعلام مسئولان مترو، خط پنج متروی تهران از صبح روز پنج‌شنبه، دوم دی فعالیت خود را از سر گرفته است.

XS
SM
MD
LG