لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۷

نام خیابان «نفت» در تهران به «محمد مصدق» تغییر یافت


پیش از این نیز نام محمد مصدق بر یکی از خیابان‌های اصلی تهران بود.
پیش از این نیز نام محمد مصدق بر یکی از خیابان‌های اصلی تهران بود.

شورای شهر تهران نام خیابان «نفت» در منطقه سه پایتخت را به «محمد مصدق» نخست‌وزیر ایران در دوران حکومت پهلوی و رهبر ملی شدن صنعت نفت کشور تغییر داد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران روز سه‌شنبه ۲۲ اسفند اعلام کرد که در جلسه امروز شورا همه ۱۹ عضو حاضر طرح تغییر نام «خیابان نفت» به محمد مصدق را تایید کرده و به آن رای مثبت دادند.

خیابان نفت با حدود ۸۰۵ متر طول، حد فاصل بزرگراه شهید حقانی تا خیابان شهید دستگردی تهران قرار دارد که از این پس نام محمد مصدق را بر خود می‌بیند.

به گفته اعضای شورای شهر تهران، این تغییر نام پیشنهاد محمود دعایی سرپرست روزنامه اطلاعات و از چهره‌های نزدیک به آیت‌الله خمینی بنیان‌گذار جمهوری اسلامی بوده است. شورای شهر تهران در ابتدا تصمیم گرفت نام خیابان کارگر را به محمد مصدق تغییر دهد، تصمیمی که در نهایت منتفی شد.

محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، سه روز قبل از تغییر نام خیابان نفت به محمد مصدق گفته بود که خیابان نفت به این نام جا افتاده و اساسا این منطقه نسبتی با دوره تاریخی دهه‌های ۲۰ و ۳۰ ندارد و از این رو شورای شهر به گزینه‌های خیابان (بلوار) کشاورز و خیابان کارگر رسیده تا آن را به اسم محمد مصدق کند.

مسئله نام‌گذاری یک خیابان در پایتخت ایران به نام محمد مصدق اما اعتراض فرزند آیت‌الله ابوالقاسم کاشانی را به دنبال داشت که آقای مصدق را عامل «شکست نهضت ملی ایران» می‌داند.

آیت‌الله کاشانی در ابتدای مبارزات ملی شدن نفت ایران با محمد مصدق همراهی کرد اما رفته رفته به یکی از مخالفان او تبدیل شد تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ که دولت مصدق در یک کودتای سازماندهی شده توسط سی‌آی‌ای و با همراهی بریتانیا از قدرت ساقط شد.

مادلین آلبرایت وزیر خارجه سابق آمریکا در سال ۲۰۰۰ به نقش کشور خود در براندازی دولت محمد مصدق اذعان کرد.

محمود کاشانی فرزند آیت‌الله کاشانی در یادداشتی که خبرگزاری تسنیم آن را منتشر کرده با تکرار گفته‌های پیشین خود، بحث کودتا علیه محمد مصدق را «دروغ تاریخی» نامیده و مدعی شده که «مصدق با برانگیختن نارضایتی عمومی، در راستای سیاست‌‌های انگلستان گام برداشت و سرانجام با اقدامات خلاف قانون اساسی و با یک رفراندوم نمایشی که با توسل به زور آن را برگزار کرد و با منحل‌کردن مجلس شورای ملی دوره هفدهم، زمینه انتقال قدرت دولتی و شکست نهضت ملی ایران را فراهم کرد».

پیش از این نیز نام محمد مصدق بر یکی از خیابان‌های اصلی تهران بود. با سقوط حکومت پهلوی نام خیابان پهلوی به محمد مصدق تغییر یافت، اما این نام‌گذاری دو سال و نیم بیش نپایید و مسئولان جمهوری اسلامی این بار نام خیابان را به «ولی‌عصر» تغییر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و تسنیم و فارس/ س.ن / ک.ر
XS
SM
MD
LG