لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

سوله‌های مدیریت بحران زمین‌لرزه در تهران «ظرفیت بسیار کمی» دارند


در یک زمین‌لرزه هفت ریشتری یا بیشتر در تهران، ممکن است تعداد کشته و زخمی‌ها به یک تا دو میلیون نفر برسد.
در یک زمین‌لرزه هفت ریشتری یا بیشتر در تهران، ممکن است تعداد کشته و زخمی‌ها به یک تا دو میلیون نفر برسد.

رئیس شورای شهر تهران اعلام کرد که در زمین‌لرزه احتمالی بیش از هفت ریشتر در این شهر، بین یک تا دو میلیون نفر کشته خواهند شد، در حالی‌که سوله‌های مدیریت بحران تنها برای ۳۰۰ هزار کشته و مجروح ظرفیت دارد.

محسن هاشمی، روز جمعه ۱ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، دربارهٔ اقدامات انجام شده برای مواجهه با زمین‌لرزه بزرگ احتمالی در تهران گفت که باید ۱۲۰ سوله مدیریت بحران ایجاد شود که تاکنون ۱۰۵ سوله ایجاد شده‌است.

به گفته آقای هاشمی، در این سوله‌ها امکاناتی مثل چادر، دست‌شویی صحرایی، دوش صحرایی و لوازم کمک‌رسانی پزشکی وجود دارد.

وی درعین حال اعلام کرد که این ۱۰۵ سوله تنها برای «حجم کشته و زخمی در حد ۳۰۰ هزار نفر» ظرفیت دارد درحالی که در زلزله هفت ریشتری یا بیشتر، ممکن است تعداد کشته و زخمی‌ها به یک تا دو میلیون نفر برسد.

به گفته آقای هاشمی، باید در دیگر استان‌های ایران نیز مراکزی برای امدادرسانی به تهران در صورت زلزله احتمالی ایجاد شوند اما «متأسفانه هیچ‌یک از این کارها انجام نشده‌است».

او هم‌چنین گفت که «اجرای قوانین و مصوبات مقابله با زلزله بسیار کند پیش می‌رود.»

پس از زمین‌لرزه ۵٫۲ ریشتری چهارشنبه شب در استان‌های تهران و البرز هشدارها دربارهٔ خسارات احتمالی زلزله شدید در تهران و آماده نبودن دستگاه‌های امدادرسان برای مواجهه با چنین زمین‌لرزه‌ای افزایش یافته‌است.

در همین حال محمدعلی وکیلی، نماینده تهران در مجلس، گفته‌است که «هیچ انسجام مدیریتی و یکپارچگی در تصمیم‌گیری و توزیع وظایف و آمادگی دستگاه‌ها» برای مقابله با زمین‌لرزه وجود ندارد.

عبدالرضا هاشم‌زایی، دیگر نماینده تهران، روز پنج‌شنبه گفته بود که «با ساخت‌وسازهای بی‌رویه‌ای که در تهران اتفاق افتاده و در کنار یک کوچه شش متری یک برج ۲۰ طبقه ساخته شده» در صورت وقوع زلزله، نیروهای امدادی «هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند».

پیش از این نیز تعدادی از کارشناسان و مقام‌ها دربارهٔ احتمال تخریب تعداد زیادی از بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و دیگر مراکز امدادی در زمین‌لرزه شدید هشدار داده‌اند.

شماری از کارشناسان و مقام‌ها نیز دربارهٔ خسارات زیاد ناشی انفجار شبکه گاز تهران در صورت وقوع زلزله و همچنین نابود شدن شبکه آب هشدار داده‌اند.

در همین حال رئیس شورای شهر تهران نیز گفت که در صورت وقوع زمین‌لرزه بالای هفت ریشتر، ممکن است سیل موقت ایجاد و شبکه آب تهران آلوده شود.

آقای هاشمی تأکید کرد که در ۱۲۴ ناحیه تهران، باید مخازن آب برای استفاده در زمین‌لرزه احتمالی ساخته شوند.

براساس گزارش‌ها در زلزله چهارشنبه تهران یک دختر ۱۰ ساله، یک زن ۷۰ ساله و یک زن حامله کشته شده و ۱۱۷ نفر نیز مجروح شدند.

مرتضی سلیمی، رئیس امداد و نجات هلال احمر، اعلام کرده که شهر ملارد مرکز زمین‌لرزه بوده و استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، گیلان و مرکزی متأثر از این زلزله بودند. و تاکنون ۱۲ پس‌لرزه نیز ثبت شده است.

شامگاه پنج‌شنبه نیز وقوع زمین‌لرزه‌ای با بزرگی ۵٫۲ ریشتر در شهرستان کوهبنان کرمان، موجب قطع برق و ترس و وحشت میان مردم شد. گزارش‌ها حاکی است کسی بر اثر این زمین‌لرزه کشته نشده‌است.

این زمین‌لرزه‌ها در شرایطی روی داده‌است که مناطق غربی ایران همچنان دست به گریبان پیامدهای زلزله‌ای ۷٫۳ ریشتری است که بیش از یک ماه پیش در استان کرمانشاه روی داد و آخرین آمار جان‌باختگان آن ۶۲۰ تن اعلام شد.

مرگ‌بارترین زمین‌لرزه ایران در دو دهه اخیر اما در دی ماه ۸۲ در شهرستان بم در استان کرمان روی داد که به کشته شدن بیش از ۳۰ هزار تن انجامید.

شمال ایران نیز در سال ۱۳۶۹ شاهد زمین‌لرزه ویرانگر رودبار بود که ضمن تخریب بیش از ۲۰۰ هزار خانه مسکونی، به کشته شدن حدود ۴۰ هزار تن از ساکنان منطقه زلزله دیده، و مجروح شدن بیش از ۶۰ هزار نفر انجامید و نزدیک به ۵۰۰ هزار تن را بی‌خانمان کرد.

XS
SM
MD
LG