لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۹

دادستان تهران: کیفرخواست شش متهم در پرونده «دکل‌های نفتی» صادر شده است


عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،
عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز دوشنبه گفته است که کیفرخواست برای شش متهم پرونده «دکل‌های نفتی» صادر شده است.

به گزارش ایرنا، عباس جعفری دولت‌آبادی که در «پنجمین نشست شورای معاونان دادستانی تهران با موضوع تحقیقات پرونده‌های قضایی» صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «پرونده دکل‌های نفتی در دو سال اخیر از خبرساز‌ترین پرونده‌های قضایی بوده و یکی از پرونده‌های سنگین دادسرای جرایم اقتصادی محسوب می‌شود.»

دادستان تهران اضافه کرده است: «پرونده مذکور از جنبه رسیدگی بسیار پیچیده است و دادسرای تهران برای شش متهم پرونده کیفرخواست صادر کرده و از دادگاه درخواست محاکمه و مجازات آن‌ها را کرده است.»

موضوع «گم شدن» دکل‌های نفتی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از سال ۹۲ تاکنون به طور گسترده در رسانه‌ها مورد توجه قرار گفته است.

نمایندگان مجلس ایران در سال ۱۳۹۴ گفته بودند که شرکت تاسیسات دریایی در دولت محمود احمدی نژاد دو دکل را خریداری کرده بود، اما این دکل‌ها وارد ایران نشدند.

یک مورد از این دکل‌های نفتی، مربوط به دکل نفتی «فورچونا» است که ماجرای گم شدن آن اواخر مهر ماه سال ۱۳۹۳ رسانه‌ای شد، زمانی که ۱۴ نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار پی‌گیری موضوع شدند.

به گفته این نمایندگان، دکل حفاری نفت فورچونا در دولت محمود احمدی‌نژاد به واسطه یک شرکت ترکیه‌ای به شرکت تاسیسات دریایی ایران که زیرمجموعه وزارت نفت ایران است، فروخته شد، اما این دکل هیچ‌گاه به طرف ایرانی تحویل داده نشده است.

خبرگزاری فارس نوشته بود که این دکل نفتی با واسطه‌گری شرکت اماراتی دین (DEAN) به مبلغ ۸۷ میلیون دلار به ایران فروخته شده، اما به جای ایران مستقیم به خلیج مکزیک رفته است.

یک نماینده مجلس نیز در شهریور ۱۳۹۴ از «تخلفات گسترده» در معامله «۲۵ دکل نفتی» خبر داده و گفته بود که «پرونده و پاسپورت» ۱۲ نفر از «متخلفان» را به قوه قضائیه ارائه کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG